Punctele slabe ale F-16 Block 15 într-un duel cu Su-35 rusesc. Ucrainenii știu de ce au nevoie F-16 pentru a face față unor lupte aeriene cu Su-35

Darius Muresan |
Data actualizării: | Data publicării:
F-16 vs. Su-35. Photo credit: The wall Street Journal
F-16 vs. Su-35. Photo credit: The wall Street Journal

Ucraina a primit avioane F-16 Fighting Falcon, deși nu într-un număr mare. Și într-o versiune mai veche, Block 15 trecute prin programul MLU  (Mid-Life Update), versiune pe care o deține și România. Desigur, mult peste ceea ce zburau ucrainenii, F-16 e un pas mare înainte, chiar și în versiunea Block 15. Dar ar face față într-o confruntare aeriană cu Su-35, cel mai promovat avion de luptă al industriei ruse? Depinde.

Până în prezent Ucraina a primit în mai multe loturi avioane de luptă F-16 în versiunea Block 15 MLU. Ele au fost livrate până în prezent de Olanda și Danemarca. Chiar dacă numărul lor nu a fost dezvăluit public, estimările sunt undeva între 12 și 19 avioane, probabil a doua cifră fiind mai aproape de adevăr.

Până în prezent avem confirmarea pierderii unui singur F-16, în timp ce încerca să intercepteze o rachetă pe care ocupantul a lansat-o în timpul unui bombardament intens. DefenseRomania a explicat anul trecut, cu puțin timp înainte de pierderea primului F ucrainean, cum vecinii noștri folosesc deja intens F-16 pentru apărarea aeriană, iar acesta este genul de rol în care acest avion de vânătoare excelează mult mai mult decât avioanele de vânătoare sovietice și chiar decât sistemele clasice de rachete sol-aer.

2. Avioane am... (f-16-sua_60869100.jpg)Avioane americane  F-16 ale 31st Fighter Wing dislocate de SUA în Europa în timpul unor exerciții militare. Photo source: U.S. Air Force

Avioanele F-16 oferă mai multe avantaje față de avioanele din era sovietică, în special în interceptarea rachetelor de croazieră, și este în mod surprinzător mai eficient decât sistemele clasice de apărare aeriană.

Așadar, F-urile ucrainene sunt folosite în special pentru apărare antiaeriană și nu pentru confruntări aeriene cu aviația militară rusă. 

 

F-16 Block 15 ar face cu greu față unui duel aerian cu Su-35: Principala problemă e radarul: Ideal pentru ucraineni ar fi radarul integrat pe versiunea Block 72, dar nu ar spune „nu” nici celui de pe Block 52, mai ales că există multe pe piață

 

O foarte amplă analiză a experților militari ucraineni ai publicației Militarnyi s-a axat pe procesul de modernizare post conflict a aviației militare ucrainene și a F-16. 

Sursa citată subliniază însă că deși Ucraina a primit o versiune veche a F-16, anume Block 15 în configurația M6.5 - departe de cea mai modernă versiune Block 72 Viper -, avioanele reprezintă un salt uriaș pentru aviația militară ucraineană, fiind incomparabil peste MiG-29 și Su-27 sovietice pe care le zburau ucrainenii.

Însă pentru a face față apărării antiaeriene ruse, care deține un număr mare de sisteme S-400, ori pentru a face față în confruntări aeriene e nevoie de mai mult.

În cazul unei confruntări aeriene cu un Su-35 punctul slab al F-16 Block 15 - considerând că ar integra rachete moderne aer-aer - ar fi radarul. Aici analiza arată că radarul AN/APG-66(v2) de pe F-16 Block 15 (MLU) depășit tehnologic și devine o problemă fundamentală în cazul unei „întâlniri de gradul zero” cu un Su-35. 

3. F-16 Fight... (f-16-su-35_47093600.jpeg)F-16 Fighting Falcon (sus) și un Su-35 rusesc (în partea de jos). Foto: Military Watch Magazine

„Radarul este inferior ca rază de detectare a țintei, față de radarele moderne integrate pe Su-35 sau Su-30. Din această cauză, în condițiile unei confruntări aeriene reale, aeronavele ruse vor fi capabile să detecteze avionul F-16 ucrainean și să lanseze rachete asupra sa mult mai rapid decât ar putea-o face piloții noștri”, arată analiza. 

Prin urmare e nevoie de radare noi. Sursa citată arată că o soluție ideală ar fi radarul modern AN/APG-83, care este instalat pe F-16 Block 72, versiunea Viper - cea mai modernă a F-16. 

„Ca o alternativă intermediară ieftină, poate fi luată în considerare și instalarea radarelor AN/APG-68, care se aflau pe versiunile F-16 C/D Block 50/52 și care există azi în număr mare disponibile ca urmare a multor modernizări efectuate de la versiunea Block 52 la Block 72 Viper”, mai precizează ucrianenii.

4. F-16 Fight... (f-16-block-70_23287400.png)F-16 Fighting Falcon Block 70 Viper. Foto: Lockheed Martin

Cel mai elocvent exemplu al acestei modernizări este Polonia, care în octombrie anul trecut a plasat o comandă pentru 58 de kituri de modernizare și trecere de la F-16 C/D Block 52 la Block 72 Viper. Costul total al acordului, care prevede înlocuirea aproape a tuturor echipamentelor electronice ale aeronavei, inclusiv instalarea unui nou radar AFAR AN/APG-83 plus toate procedurile tehnice necesare, documentația și suportul, a fost de 7,3 miliarde de dolari.

Dar până la astfel de modernizări ce au nevoie și de acordul americanilor, analiza conchide că cea mai importantă sarcină care depinde în totalitate de ucraineni este îmbunătățirea infrastructurii terestre. Reparația, modernizarea pistelor, dezvoltarea unei rețele de depozitare, pregătirea personalului de la sol și multe altele. Acesta e un factor cheie pentru a prelungi cât mai mult resursa F-16 ucrainene Block 15, aflată oricum în prag de epuizare și accelerată de folosirea intensă a avioanelor în război.

CITEȘTE ȘI: Primul tip de avion occidental care ajunge sub comanda Ucrainei după F-16. Dar există aceeași problemă ca la F-urile americane

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel