Publicitate
Ambițiosul program a fost prezentat de Iran pentru prima dată în februarie 2013. F-313 se vrea un avion de generația a V-a, cu capacități stealth, produs integral de iranieni.
O analiză a publicației americane National Interest ridică multe semne de întrebare despre succesul acestui program. E suficient să menționăm că alte state ca de exemplu Federația Rusă, care are o industrie aeronautică militară mult mai solidă decât cea a Iranului, întâmpină numeroase dificultăți cu programul Su-57, de la probleme tehnice la costurile extrem de ridicate ale proiectului. Iar state mult mai bogate precum Franța, Germania, Japonia, Marea Britanie sau chiar și India, se află abia în prima etapă de dezvoltare a unor aeronave cu capacități stealth.
Analizând F-313 Qaher - Cuceritorul - sursa citată observă că aeronava păstrează câteva caracteristici ale F-5, combinate cu F-22 și chiar MiG-17.
Qaher s-a născut dintr-o machetă de plastic pe care iranienii au pus-o pe roți în 2017.
În 2017 iranienii au reușit să prezinte primul prototip al aeronavei. În imagini un pilot efectua manevre la sol. Avionul se confruntă însă cu probleme precum un cockpit foarte mic, pilotul având dificultăți mari în a se așeza în cabină, lucru ușor îmbunătățit în varianta de prototip față de machetă. Dar nu doar cabina, ci tot avionul este mult prea mic pentru a dispune de elementele unui avion de generația a V-a.
Sursa citată analizează și botul aeronavei care e prea mic pentru a găzdui un sistem radar iar din cele prezentate de iranieni avionul are multe dificultăți aerodinamice și nici nu va putea transporta suficient armament precum avioanele de generația a V-a.
Precedentul Shafaq. Iranienii au prezentat în 2003 un prototip care era de fapt o machetă de lemn
Americanii spun că nu e exclus ca iranienii să reușească să ridice avionul în aer, dar acest lucru nu ar fi decât un spectacol destinat propagandei. Analizând ceea ce înseamnă un program stealth în SUA, Federația Rusă sau China, „efortul Iranului nu e credibil”.
Sebastien Roblin, expert în domeniul securității și autorul articolului, amintește și de faptul că în 2003 Iranul a prezentat publicului cu mare fast un avion construit de industria locală, o aeronavă subsonică. E vorba despre programul Shafaq. Doar că acest lucru a fost un mare fals. S-a dovedit ulterior, în 2014, că aeronava subsonică prezentată era doar o machetă din lemn.
Ce e cert e că iranienii chiar au nevoie de aeronave moderne. Rivalizând cu SUA sau Israelul care dețin F-35 (n.a. SUA inclusiv F-22), Iranul concurează pentru dominația regională și cu mai multe state arabe ce au în dotare F-15, F-16, Eurofighter sau Rafale.
Trebuie să precizăm însă că industria aeronautică din Iran are și câteva realizări notabile. În pofida celor patru decenii de sancțiuni permanente, iranienii au reușit să mențină operabile bătrânele F-4 Phantom și F-14 Tomcat, fabricate în SUA. Avioanele au fost folosite în operațiuni de luptă reale și sunt operabile în ciuda faptului că americanii au sistat vânzarea de piese. Iranienii au reușit de asemenea să modernizeze motoarele americane J85 și să construiască drone.
Dar realizarea de către Teheran de la zero a unui asemenea proiect, precum un avion stealth de generația a V-a, este aproape imposibilă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News