Unul dintre primele răspunsuri la cerințele USAF a venit din partea gigantului Lockheed Martin, care va proiecta drone de luptă autonome, ce vor putea primi de la pilotul uman aflat pe F-35, doar o misiune generică – cum ar fi ”cercetează zona”, ”angajează lupta cu aeronavele inamice”, ”atacă la sol”, ”revenire în formație” etc., executarea misiunii urmând să fie făcută complet autonom de dronă/roi de drone.
„Comportamentele care stau la bază, autonomia, modul în care restul ecosistemului lucrează împreună – exact asta vrem să descoperim în această serie de experimente, pentru a înțelege cum ați activa de fapt acest tip de capacitate”, a declarat săptămâna trecută John Clark, vicepreședinte al celebrei Skunk Works - celula secretă de dezvoltare avansată a Lockheed.
Noua investiție pe mai mulți ani a companiei se va axa pe ,,drone de luptă, inteligență artificială, upgrade-uri la F-35 și noi tehnologii de comunicații, care vor conecta toate piesele împreună”, a precizat Clark, în cadrul unui briefing cu reporterii, potrivit publicației Breaking Defense.
În demonstrațiile viitoare vor fi prezentate, în principal, o pereche de F-35 care vor coordona „o rețea” de drone Speed Racer – un UAV consumabil pe care Lockheed l-a prezentat în 2020, scopul fiind de a afla cum piloții de pe avioanele de luptă pot, de fapt, opera dronele în câmpul tactic, ce avantaje conferă pilotului uman aceste drone și cum se stabilește încrederea între pilotul uman și inteligența artificială (AI) care ghidează dronele.
Potrivit Breaking Defense, investiția de 100 de milioane de dolari a Lockheed în Proiectul Carrera este împărțită în trei domenii:
- 20 milioane USD pentru upgrade-uri la F-35 și pentru dezvoltarea activelor fără echipaj;
- 42 de milioane de dolari pentru „factori de echipă”, care includ dezvoltarea AI, sistemul de rețea, forme de undă avansate cum ar fi 5G și tehnologie de arhitectură deschisă;
- 38 de milioane de dolari pentru „multiplicatori ai spațiului de luptă”, care include sateliți pe orbită terestră joasă care vor oferi comunicații peste linia orizontului (la mare distanță) între luptător și drone, precum și „platforme cu factor ridicat de supraviețuire, dislocate avansat” care ar putea include un „senzor de penetrare” (senzor în banda 30 – 300 GHz, unde milimetrice, capabil să ofere prin nori o rezoluție similară senzorilor electrono-optici și infraroșii actuali (EO/IR) pe vreme senină – nota autorului).
Clark a precizat că Proiectul Carrera reprezintă propunerea Lockheed Martin pentru efortul USAF privind avioanele care colaborează în luptă (Collaborative Combat Aircraft - CCA) - o categorie drone de luptă care, va amplifica capabilitățile F-35, F-22 și ale viitorul avion de luptă din a șasea generație, care urmează să fie piesa centrală a familiei de sisteme Next Generation Air Dominance (NGAD).
Proiectul Carrera vine la doar o săptămână, după ce Secretarul Forțelor Aeriene, Frank Kendall, a declarat că serviciul ar putea începe o competiție pentru CCA încă din anul fiscal 2024. În plus, proiectul Carrera demonstrează că Lockheed deja s-a hotărât pentru drone care vor însoți un avion tactic, la mai puțin de o lună de la o dezbatere în care Kendall a respins, oarecum, varianta unor CCA ca însoțitori ai bombardierelor strategice stealth B-21 ”Raider”.
Primele teste de zbor ale Proiectului Carrera se vor concentra pe demonstrarea navigabilității lui Speed Racer, începând cu testele de transport captiv (Clark a refuzat să spună ce aeronava va transporta Speed Racer sau când vor începe testele de zbor). Apoi Speed Racer va efectua primul zbor, ceea ce va demonstra dacă poate fi lansat cu succes dintr-o aeronavă și va permite Lockheed să-i evalueze caracteristicile de performanță. Ulterior, Lockheed va efectua teste în care un F-35 controlează una - și apoi mai multe - drone Speed Racer.
Cheia proiectului Carrera este ideea de „autonomie flexibilă”, un creier AI pentru sisteme fără pilot, care se pot adapta nevoilor și preferințelor utilizatorului.
„Comportamentele care stau la bază, autonomia, modul în care restul ecosistemului lucrează împreună – exact asta vrem să descoperim în această serie de experimente, pentru a înțelege cum ați implementa de fapt acest tip de capabilitate”, a spus Clark.
În timp ce Speed Racer va avea un rol principal în Proiectul Carrera, Lockheed intenționează, de asemenea, să verifice și alte vehicule aeriene și încărcături utile clasificate în timpul testelor. Speed Racer va costa „mult mai puțin de 2 milioane de dolari” bucata și, deocamdată, este conceput pentru a fi consumabil, a precizat Clark. Cu toate acestea, Lockheed face și investiții în drone de nivel mediu și înalt care ar putea fi oferite și pentru programul CCA.
Comentariul autorului: Iminența confruntării cu China ar putea determina SUA să amâne unele soluții tehnologice mai scumpe și mai puternice pentru unele mai ieftine, dar care permit cantități mari de producție într-un timp scurt.
Companiile americane din sectorul apărării precum și experții militari optează mai degrabă, pentru drone mai multe dar mai ieftine, în calitate de aeronave însoțitoare ale avioanelor de luptă cu pilot. La dezbaterea din august privind CCA, echipele implicate în dezvoltarea de scenarii de luptă în perspectiva anilor 2030, au propus 10 – 20 de drone însoțitoare pentru un singur avion NGAD cu pilot, care pot fi sacrificate mai ușor.
În martie 2022, se considera că un NGAD pilotat va fi însoțit de cinci la șase drone, iar costul unei singure drone însoțitoare era estimată la 80 de milioane de dolari, cât un avion de luptă de generația a patra.
Estimările actuale dau ca sigură o confruntare militară China – SUA. Potrivit unor echipe de analiză independente, în următorii 5 – 10 ani China se va ridica la nivelul militar al SUA, dacă SUA nu va face ceva spectaculos care să descurajeze. La rândul său, CIA ar fi informat că, liderul chinez, Xi Jinping ar fi cerut forțelor sale armate ca până în 2027 să atingă „capacitatea de a prelua Taiwanul cu forța”.
În aceste noi condiții, în care presupusa confruntare militară chino-americană se mută din anii 2030, în ultimii ani ai acestui deceniu, poate mai devreme, corelat cu operaționalizarea completă a NGAD după 2030, principala armă tactică a USAF va fi F-35, ale cărui costuri de producție deja au scăzut semificativ. În plus, se consideră că avionul F-35, prin caracteristicile sale deosebite și prin numărul mare de aparate fabricate, va domina secolul 21. Pentru el se pregătesc roiuri de drone la costuri rezonabile, care vor permite un volum mare de producție.
Și în trecut, lucrurile au stat aproximativ la fel, numerele mari câștigând de regulă războaiele.
Tancurile T-34 (rusesc) și Sherman (american) sunt considerate printre armele cu influența cea mai mare în câștigarea celui de-al doilea război mondial. Nu fost la fel de performante precum cele germane, dar costurile mici de producție și întreținere au permis fabricarea lor într-un număr foarte mare.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News