Așadar, aceste motoare ar putea fi utilizate și pentru Rafale F5, a cărui dezvoltare a fost recent lansată împreună cu cea a dronei de luptă [UCAV] asociate, subiect asupra căruia s-a oprit și DefenseRomania de mai multe ori.
Avionul Rafale F5 va dispune de numeroase capacități noi, ceea ce îl va aduce un plus major față versiunile precedente. Cu o putere de calcul superioară pentru procesarea a sute de mii de informații și probabil o masă mai mare, se pune problema dotării sale cu o motorizare nouă.
Programul T-REX pregătește un nou motor pentru Super Rafale
Avion de luptă francez de tip Rafale, sursă foto: Dassault Aviation
Totuși, publicația franceză de specialitate Opex360 remarcă faptul că Legea de Programare Militară pentru anii următori, deși include dezvoltarea Rafale F5 și a unei drone de ultimă generație , nu prevede finanțarea de noi motoare care ar putea înlocui actualele M88. Întârzierile din cadrul programului SCAF riscă, de asemenea, să conducă la pierderea de competențe tehnologice pentru Safran, a avertizat Franck Saudo, CEO al companiei producătoare Safran Electronics & Defense, în cadrul unei audieri în Adunarea Națională.
El a explicat că absența unor prevederi pentru motorul Rafale F5 în legislație e cauzată de așteptările inițiale pentru ca programul SCAF să progreseze mai rapid, oferind astfel continuitate în dezvoltarea motoarelor. Cu toate acestea, standardul F5 ar fi avut nevoie de motoare noi indiferent de evoluția SCAF.
De altfel, încă de la începutul anilor 2010 s-a discutat despre creșterea puterii motorului M88 pentru avioanele Rafale care urmau să fie exportate către Emiratele Arabe Unite, de la 75 kN la 81 kN. În 2016, Safran a sugerat posibilitatea dezvoltării unei noi versiuni a M88, cu o putere de 80-90 kN, însă acest lucru ar fi necesitat reproiectarea unor componente ale avionului.
Recent, CEO-ul Safran, compania producătoare de motoare, a menționat programul T-REX, care vizează dezvoltarea unui motor pentru Rafale F5 cu o tracțiune de 9 tone, servind ca punte tehnologică între motorul actual și cel destinat SCAF. Discuțiile cu DGA pe acest subiect sunt în desfășurare, iar proiectul este considerat o prioritate pe termen scurt.
Despre Super Rafale: Rafale F5, cel mai modern stadard al avionului de luptă francez
Avion de luptă francez de tip Rafale, sursă foto: Dassault Aviation
Rafale la standardul F4, proiect aflat în fază de implementare, aduce îmbunătățiri semnificative pentru avioanele de vânătoare franceze. Însă Parisul nu se oprește aici. Deși Franța se află în proces de dezvoltare pentru Next Generation Fighter (NGF), aeronave de generația a VI-a, Rafale la standardul F5 poate fi soluția ideală pentru misiuni de descurajare nucleară și nu numai.
În ianuarie 2019, Franța a semnat un contract cu Dassault Aviation, în valoare de peste 2 miliarde de euro, pentru dezvoltarea standardului F4 pentru avioanele Rafale.
Viitoarele avioane vor înlocui progresiv Mirage 2000, în timp ce avioanele mai vechi de tip Rafale vor fi actualizate treptat la standardul F4.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News