Călcâiul lui Ahile se pare că e motorul. Și atât Pentagonul, cât și industria de apărare sunt de acord în privința faptului că pe măsură ce sistemele avionului F-35 se modernizează constant, va fi nevoie de rezolvat și problema motorului.
Avioanele F-35 dispun de motoare F135, dezvoltat de Pratt & Whitney, acestea fiind cele care propulsează aeronava de generația a V-a, ele fiind cele mai puternice din clasa lor.
Problemele au apărut după ce motoarele F135, instalate pe avioanele de luptă F-35, s-au supraîncălzit, ceea ce a dus la apariţia unor mici fisuri pe învelișurile palei turbinei. Deși nu este o problemă pentru siguranţa zborului, aceste fisuri reduc semnificativ durata de viață a motorului.
Micile probleme apărute la motoarele actuale F135 au încetinit procesul de producţie din cadrul programului pentru avioanele F-35, reducând şi viteza de producție a motoarelor noi pentru aceste avioane.
Există două soluții iar în joc se află miliarde de dolari: Modernizarea motoarelor actuale F135 sau motoare noi
F-35, sursă foto: Lockheed Martin
Decizia nu e ușoară, mai ales că componenta esențială al unui avion.
Cei de la Defense News analizează subiectul și amintesc că există două opțiuni: Modernizarea motoarelor actuale sau dezvoltarea unor noi motoare.
Sursa citată precizează că deși oficialii U.S. Air Force și cei ai Departamentului Apărării nu au luat încă o decizie, cel mai târziu anul viitor acest lucru va trebui să se întâmple.
De această decizie va depinde dezvoltarea capabilităților viitoare ale F-35, iar în joc sunt miliarde de dolari.
Analiza presei americane arată faptul că marile companii care dezvoltă motoare au opinii diferite cu privire la cum poate fi rezolvată problema motoarelor avioanelor F-35 Lightning II.
Cei de la Pratt & Whitney susțin că soluția ideală este modernizarea actualelor motoare F135, dezvoltarea unor noi motoare fiind un risc uriaș, atât pentru aeronavă cât și pentru avion, dar și pentru capacitatea de luptă a F-35 și e o eroare să schimbi motorul unui avion conceput și dezvoltat ca o aeronavă cu un singur motor. Pratt & Whitney susține că există soluții privind modernizarea actualelor motoare.
Pe de altă parte GE Aviation susține că noul său motorul XA100 ar fi cartea câștigătoare. Potrivit acestora noul motor va îmbunătăți radical forța F-35, viteza aeronavei, raza de acțiune și nu în ultimul rând ii va oferi capacitatea de a gestiona mai bine sisteme de ultimă generație.
De precizat că și Pratt & Whitney dezvoltă un nou motor XA101, ambii giganți sperând să ofere soluții în programul Air Force Next Generation Air Dominance, în care SUA dezvoltă aeronave de generația a VI-a.
Decizia nu va fi ușoară, în joc fiind miliarde de dolari
Potrivit presei americane, care citează un oficial al U.S. Air Force, costul dezvoltării unui nou motor și intrarea acestuia în producție ar putea depăși 6 miliarde de dolari.
Amintim că în vara anului trecut, Greg Hayes, directorul executiv al Raytheon Technologies, companie ce deține Pratt & Whitney, a precizat că Forţele Aeriene ale SUA ar putea fi puse într-o situaţie foarte neplăcută de a nu își putea permite să suporte costurile pentru construirea unui motor complet nou și avansat pentru F-35A Lightning II.
Într-o analiză anterioară, DefenseRomania a precizat că Pentagonul intenţionează să crească puterea motoarelor avioanelor F-35, după implementarea programului de modernizare Block 4 adus acestor aeronave.
De asemenea, ca urmare a declaraţiilor din ultimii doi ani cu privire la costurile mult prea mari de întreținere ale motoarelor Pratt & Whitney F135 PW-100 ale avioanelor F-35 s-a pus problema dacă acestea nu ar trebui înlocuite.
Rămâne de văzut ce decizia vor lua SUA în ceea ce privește motorizarea aeronavelor F-35 Lightning II.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News