Programul de achiziție de blindate 4x4 are scopul de a atribui un contract multianual având ca obiect furnizarea a 1.059 de ATBTU în 9 configurații – varianta de bază și opt tipuri de derivate, necesare înzestrării structurilor din cadrul Ministerului Apărării Naționale.
Costurile estimate de achiziție a celor 1.059 autovehicule tip ATBTU sunt de aproximativ 4,58 miliarde lei fără TVA.
Deși a existat un interes major din partea mai multor companii europene și americane, din diferite motive ce nu fac subiectul acestui text, doar Otokar din Turcia a depus ofera, cu propunerea de Cobra II.
Otokar nu e o prezență nouă în România. Divizia de vehicule civile a companiei din Turcia a livrat în baza unui contract semnat în 2018 cu Primăria Capitalei 400 de autobuze fabricate de producătorul turc.
Cobra II și problema celor 3.5 tone?
Cobra II, produs de Otokar, prezentat la BSDA 2024. Photo source: DefenseRomania
Revenind la divizia de apărare a Otokar care a intrat în competiția României privind achiziția a 1.059 de blindate 4x4 cu Cobra II, există câteva semne de întrebare cu privire la omologarea produsului și riscul unor posibile întârzieri de livrare în acest proces, dar și provocări privind respectarea cerințelor tehnice.
DefenseRomania a analizat caietul de sarcini al programului numit oficial „Autovehicul tactic blindat de tip ușor cu turelă telecomandată”. Mai simplu, achiziția de blindate 4x4.
Una din caracteristicile fizice ale cerințelor tehnice din documentul oficial atrage atenția. E vorba de masa proprie a blindatului care trebuie să aibă maximum 10.580 kilograme. Deci aproximativ 10.5 tone, potrivit cerințelor oficiale ale Ministerului Apărării Naționale.
Din datele publice despre Cobra II, masa se pare că e de aproximativ 14 tone. Pe datele oficiale ale Otokar, se precizează că blindatul Cobra II are o greutate de până la 14.500 kilograme.
Așadar, întrebarea e cum se va „recupera” diferența de 3.5 tone, plus/minus?
Printr-un blindaj mai mic? Și desigur, fără ca acest lucru să afecteze capacitatea de siguranță a vehiculului.
Sau printr-o modificare a lungimii ori a osiei, structura pe care sunt montate roțile vehiculului?
La aceste provocări tehnice vor trebui să se găsească răspunsuri pentru că orice modificare vine și cu riscul de a afecta întregul ansamblu anti-mină sau centrul de greutate.
Blindat de luptă turcesc de tip Cobra II. Foto: Otokar
Din cerințele tehnice ale caietului de sarcini mai putem preciza că se dorește un blindat 4x4 tip diesel, care să funcționeze cu combustibil diesel, cât și cu combustibil de aviație tip Kerosen. „La funcționarea cu combustibil de aviație tip Kerosen (precum F-34), puterea maximă a motorului ATBT-TT (n.r. - denumirea oficială a blindatului 4x4) nu trebuie să se diminueze cu mai mult de 15% față de situația funcționării cu combustibil diesel (F-54). Orice limitare a performanțelor motorului ATBTY-TT și cerințele speciale privind mentenanța ATBTU-TT trebuie să fie specificate de ofertant în cadrul propunerii tehnice”.
Blindatul va trebui să funcționeze la parametrii de performanță impuși, în domeniul de temperaturi de -32 grade Celsius și la +49 grade Celsius.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News