Autoritatea Anti-Monopol din Ucrainei se pregăteşte să blocheze un acord care ar oferi Beijingului acces la tehnologii militare, iar diplomația americană și asistența tehnică pe care Washingtonul o oferă Kievului au jucat un rol esențial în acest proces, potrivit președintelui agenției, precizează revista Forbes.
Decizia finală privind acordul este așteptată până la sfârșitul lunii martie.
Creat în 1907, Motor Sich este un important producător de motoare pentru elicoptere și avioane, inclusiv motoare pentru cel mai mare avion de marfă An-225 din lume, cunoscut și sub numele de „Mriya". O parte importantă a activității sale este, de asemenea, se desfăşoară în jurul modernizării de echipamente şi tehnica militară construită de sovietici. Motor Sich are clienți în aproximativ 120 de țări, în special pe cei care și-au construit capacitatea militară folosind tehnologia fabricată de sovietici.
În iunie 2019, compania aerospațială chineză Skyrizon a anunțat că doreşte să cumpere peste 50% din acţiunile societăţii ucrainene Motor Sich, pentru o sumă nedezvăluită, în așteptarea aprobării Comitetului antimonopol al Ucrainei.
Compania chineză Skyrizon Aviation Industry Investment a semnat în anul 2016 un acord pentru achiziţia unui pachet de acţiuni în cadrul societăţii Motor Sich (producătoare de motoare pentru avioane şi elicoptere civile şi militare), dar înţelegerea a fost blocată de Serviciul de Securitate al Ucrainei (SBU) la începutul anului 2018, care au deschis o investigaţie pentru un presupus sabotaj privind planurile firmei de a transfera tehnologie prin deschiderea unei fabrici în China.
A urmat un proces şi justiţia a decis că acele acţiuni pot fi vândute, dar contractul încă mai aşteaptă aprobarea organismului ucrainean din domeniul concurenţei.
Însă acum, Autoritatea Anti-Monopol din Ucraina spune că ar putea da aviz negative privind acest contract de achiziţie, deoarece compania ucraineană Motor Sich a devenit o miză importanta în competiția militară și politică globală dintre China și SUA.
Din momentul în care Compania chineză Skyrizon a manifestat interes pentru achiziţionării unui pachet majoritar de acţiuni al întreprinderii ucrainene de aeronave Motor Sich (unul dintre cei mai mari producători de motoare de avioane și elicoptere din lume), Statele Unite au depus eforturi considerabile pentru a împiedica China să intre în posesia unor tehnologii militare.
„În prezent investigăm în mod eficient două probleme: consecințele acestei tranzacții, iar a doua - investigăm faptul că partea chineză ar fi putut dobândi ilegal controlul asupra Motor Sich de la începutul anului 2017", spune Yuriy Terentyev, președinte a Comitetului Antimonopol.
Terentyev spune că există o serie de dovezi potrivit cărora Skyrizon controlează deja Motor Sich prin intermediul companiilor offshore.
În plus, președintele Motor Sich Vyacheslav Boguslayev a declarat agenției naționale de presă Ukrinform în decembrie că vânzarea a fost într-adevăr finalizată, dar Motor Sich și Skyrizon au refuzat să comenteze informaţiile apărute în spaţiul public.
Anton Ponomarenko, directorul general al Beijing Xinwei Technology din Ucraina, grupul din spatele acordului care controlează Skyrizon, spune că un grup de persoane chineze dețin de mai mult timp peste 80% din compania ucraineană Motor Sich.
Acțiunile au fost cumpărate legal în 2016-2017 în porțiuni sub 10% din companie, ceea ce nu a necesitat aprobarea Comitetului Antimonopol, precizează el.
„Dar pentru investiții serioase, compania are nevoie de o mai bună gestionare, motiv pentru care a fost depusă o cerere, adică achiziționarea de la un grup de chinezi de către o singură persoană chineză", spune Ponomarenko.
Dacă ar fi încălcat legile antitrust, orice schimbare de proprietate asupra companiei ucrainene ar fi inversată, iar Motor Sich ar putea fi amendată cu până la 5% din cifra de afaceri, ceea ce ar însemna o lovitură destul de mare pentru companie care şi nu are o situaţie financiară foarte bună.
Compania a declarat o cifră de afaceri de 256 milioane dolari și o pierdere de 21 milioane în anul 2019.
Autoritățile ucrainene se tem că dacă un cumpărător chinez va prelua controlul asupra Motor Sich, compania va încheia noi parteneriate cu industria rusă de apărare și astfel Moscova își va consolida capacitatea militară, subminând astfel securitatea internă.
Serviciul de securitate al Ucrainei investighează deja presupuse livrări ilegale de tehnologie către Rusia de către Motor Sich, un act care ar putea fi catalogat drept trădare, a declarat agenția în septembrie.
Există însă un joc geopolitic și mai mare în jurul Motor Sich, întrucât Statele Unite vor să blocheze cu orice preţ vânzarea companiei către China.
În timpul vizitei sale în Ucraina, la sfârşitul lunii august 2019, John Bolton, fostul consilier al preşedintelui SUA pentru securitate naţională, confirma atunci că va încerca să convingă autoritățile ucrainene în legătură cu riscul pe care investițiile chineze le aduc la nivelul securităţii naționale. John Bolton, a discutat problema privatizării Motor Sich cu oficiali de top din Ucraina, inclusiv cu președintele Volodymyr Zelensky.
În noiembrie, Wall Street Journal a raportat că Erik Prince, un contractor de securitate privat din Statele Unite și director executiv al companie Frontier Services Group, dar şi un apropiat al preşedintelui american Donald Trump, poartă discuţii pentru achiziționarea întreprinderii ucrainene.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News