Niciodată nu au existat atât de multe motive pentru a pune apărarea europeană pe o bază colectivă: războaie în Europa și în teritoriile adiacente, riscuri de escaladare, confruntări geopolitice și o schimbare de președinție în SUA.
În urma analizei achizițiilor de armament pe care le-au efectuat statele europene membre ale NATO în perioada februarie 2022 - septembrie 2024, s-a constatat că numai costul total al acestui segment s-a ridicat la 180 de miliarde de dolari, ceea ce indică, la rândul său, caracterul sistematic al eforturilor reale ale statelor europene de a-și consolida propriile capacități de apărare.
În același timp, poate fi destul de discutabil ce efect real au avut aceste cheltuieli la scară largă în ceea ce privește consolidarea industriei europene de apărare. Acesta este subiectul unui nou raport publicat de blogul The Military Balance al Institutului Internațional pentru Studii Strategice (IISS).
94 de miliarde de dolari au fost cheltuite pe sisteme de armament direct din Europa
Autorii acestui document subliniază că, potrivit calculelor lor, din cheltuielile totale de 180 de miliarde de dolari suportate de țările europene membre ale Alianței, menționate mai sus, aproximativ 52% sau cel puțin 94 de miliarde de dolari au fost cheltuite pe sisteme de armament direct din Europa, 34% sau 61 de miliarde de dolari pe sisteme de armament produse în Statele Unite, iar 14% sau restul de 25 de miliarde de dolari pe echipamente și arme produse în Brazilia, Israel și Coreea de Sud.
În același timp, ei fac următoarea precizare: „Având în vedere incertitudinea cu privire la costurile financiare ale achiziționării de arme produse pe plan local, cum ar fi cele fabricate în Turcia, partea europeană a cheltuielilor poate fi mult mai mare”.
Aceste estimări au luat în considerare contractele pentru cea mai largă gamă posibilă de echipamente, inclusiv vehicule blindate și tancuri, artilerie autopropulsată, rachete sol-aer cu rază medie și lungă de acțiune, aeronave, nave de război „clasice” și drone maritime, vehicule aeriene fără pilot și diverse tipuri de rachete ghidate.
Aproape jumătate din costurile suportate de furnizorii de arme non-europeni sunt o consecință directă a faptului că statele europene nu au investit suficient în propriile industrii de apărare pentru o lungă perioadă de timp. Prin urmare, acestea s-au confruntat cu necesitatea de a importa o gamă cât mai largă de arme, cum ar fi vehicule blindate, artilerie sau avioane de luptă.
În același timp, însă, a avut loc o „stabilizare” la un alt capitol important de cheltuieli: dacă în 2014 ponderea cheltuielilor din bugetul de apărare al NATO pentru noi dezvoltări era de numai 14%, față de minimul recomandat de 20%, în prezent ponderea cheltuielilor pentru noi dezvoltări a ajuns la 34%, cu o creștere accentuată după 2022.
În schimb, costul mediu al personalului și al pensiilor pentru personalul militar în rezervă a scăzut de la 60 % la 40 %, dar în acest caz, autorii IISS nu furnizează indicatori financiari clari.
Creșterea formală a cheltuielilor pentru apărare nu conduce încă la o formarea de stocuri semnificative de arme
Europa este în război, un război de uzură lung și costisitor. Rusia a preluat inițiativa în Ucraina, și-a plasat economia pe picior de război și se poate baza pe ajutorul unor „facilitatori decisivi” precum China și Coreea de Nord pentru a susține un război convențional pe termen lung. În plus, Rusia desfășoară diverse tipuri de atacuri hibride împotriva UE, a statelor sale membre și a aliaților săi din NATO, inclusiv constrângeri, sabotaj, subversiune, dezinformare, imigrație și atacuri cibernetice.
Ca răspuns, UE și statele sale membre oferă ajutor economic și militar Ucrainei și se pregătesc pentru ceea ce ar putea urma: își măresc bugetele de apărare, recrutează noi soldați și își intensifică producția de echipamente și muniții, deși fac acest lucru sub conducerea SUA și sub coordonarea NATO, o subordonare care ar putea avea probleme în cazul unei schimbări de administrație la Casa Albă sau al escaladării conflictelor din Taiwan sau Israel.
Evaluarea a ceea ce trebuie făcut în ceea ce privește apărarea europeană variază în funcție de faptul dacă accentul este pus pe măsurile luate (paharul pe jumătate plin) sau pe ceea ce este necesar (paharul pe jumătate gol). Cu toate acestea, dacă acest scenariu al nevoilor urgente nu este utilizat pentru a elimina obstacolele din calea apărării comune, apărarea europeană pare destinată să urmeze aceeași cale ca întotdeauna: presărată cu mici progrese și fără un singur mare salt înainte.
În acest caz, statele europene membre NATO au fost nevoite să facă astfel de cheltuieli masive pentru achiziția de armament, în esență pentru a „reporni” pur și simplu mecanismul de actualizare a stocurilor de armament al forțelor lor armate. Acesta este motivul pentru care avem o tendință în această etapă în care creșterea formală a cheltuielilor de apărare nu conduce încă la o acumulare cantitativă de arme și echipamente militare, ci doar la o creștere semnificativă a costului anumitor tipuri de arme.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News