După masacrul fără precedent în istoria statului Israel comis de gruparea teroristă Hamas pe 7 octombrie 2023 și incursiunea terestră a IDF în Gaza cu scopul de a distruge în totalitate Hamas, în sudul Israelului, rebelii Houthi au devenit tot mai activi.
Houthi, un proxy al Iranului, au atacat nu doar nave civile, dar și nave militare, inclusiv americane. În marea majoritate, rachetele și dronele, de producție iraniană, au fost interceptate de aliați.
Dar teroarea din Marea Roșie are repercusiuni economice uriașe. Pentru că, trebuie să menționăm, ruta Strâmtoarea Bab el-Mandeb, Marea Roșie și apoi Canalul Suez, e cea mai facilă pentru transportul din Indo-Pacific spre Europa, mai exact India și China.
Ocolirea pe ruta sudică, prin Capului Bunei Speranțe, mărește nu doar timpul livrărilor, dar explodează și costul transportului maritim. Aproximativ 10% din comerțul mondial trece prin Marea Roșie.
Un avion de vânătoare-bombardament Harrier, pe care au fost integrate rachete, a doborât 7 drone ale Houthi în Marea Roșie
AV-8B Harrier, foto: U.S. Navy
În acest sens războiul și atacurile Houthi au dus la Operațiunea ''Prosperity Guardian'', condusă de SUA în Marea Roșie. UE va lansa și ea o misiune pe 19 februarie din care vor face parte Germania, Franța, Italia, Belgia și Grecia.
În timpul operațiunii din Marea Roșie, un pilot american al unui AV-8B Harrier, a reușit performanța de a doborî nu mai puțin de 7 drone ale Houthi.
Pilotul operează de pe nava de atac amfibiu USS Bataan.
E vorba de căpitanul american Earl Ehrhart, care povestește într-un interviu acordat BBC că a interceptat șapte drone ale rebelilor Houthi. Misiuni cu un grad mare de risc, acesta fiind nevoit să se apropie de UAV-urile încărcate cu explozibil.
„Houthi lansează o mulțime de drone kamikaze. Sunt o grupare paramilitară cu o forță robustă și nu trebuie subestimată”, mai precizează Ehrhart. De subliniat că Houthi depinde în totalitate de Iran care îi aprovizionează inclusiv cu rachete balistice.
Pilotul american mai spune că pentru doborârea dronelor a fost modificat un avion de vânătoare-bombardament Harrier, pe care au fost integrate rachete. „Am făcut acest lucru pentru a putea răspunde atacurilor cu drone”, a conchis acesta.
Primul as al aviației militare americane după Războiul din Vietnam?
AV-8B Harrier II, foto: U.S. Navy
Publicația The Aviation Geek, mai în glumă mai în serios, își pune o întrebare după ce a analizat interviul pilotului american la BBC: Primul as al aviației SUA după decenii?
Desigur, reușita pilotului de Harrier evidențiază eficiența aviației maritime americane în ceea ce privește combaterea amenințărilor emergente. Dar se întreabă sursa citată, dacă în contextul războiului modern și în epoca dronelor, definiția tradițională a unui as în aviație nu ar trebui redefinită.
Publicația americană citează American Fighter Aces Association (AFAA), care prevede că Fighter Ace (n.r. - as al aviației) este un pilot american care a distrus cinci sau mai multe avioane inamice într-o luptă aeriană.
Ultimii ași si aviației militare americane au existat acum multe decenii, în timpul Războiul din Vietnam (1965-1973).
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News