Aliaksandr Azarov, liderul organizației de partizani BYPOL (foști lucrători în forțele de securitate care se opun regimului Lukașenko) a raportat că avionul A-50U a fost avariat serios, în urma unor explozii de pe aerodromul militar Maciulișchi din Belarus (aflat la 12 km de Minsk).
„Pagubele sunt grave, avionul cu siguranță nu va zbura nicăieri”, au declarat surse din mișcarea de opoziție din Belarus, Plan Peremoha - o inițiativă a rezistenței populare subterane din Belarus.
Ca urmare a exploziilor, părțile din față și centrale ale avionului au fost avariate, avionica și antena radar au fost și ele deteriorate.
Minskul neagă informația. Astfel, un înalt oficial din Belarus a respins marți ca falsă afirmația activiștilor antiguvernamentali BYPOL.
Interesant e că a fost publicată prima fotografie din satelit de către compania MAXAR cu aeroportul Machulishchi de lângă Minsk și avionul A-50U (AWACS rusesc) care ar fi fost lovit.
Din fotografie se poate observa că avionul a fost mutat de ruși și nu pare să aibă structura afectată. Nu știm însă dacă sistemele sale au fost avariate. Lasă loc de discuții o formă mai ciudată de pe aripa stângă, dar imaginea nu poate confirma o avarie a structurii.
O posibilă pierdere a unui avion de tip AWACS ar fi o pierdere imensă pentru Federația Rusă în contextul costului uriaș al acestor aeronave.
Nu poate fi exclusă însă nici ipoteza că în imagine nu e avionul A-50 rus lovit duminică pe un aeroport din Belarus.
Imagine foto publicată de compania MAXAR
It seems to be in a different position since February 23 though, as pointed out by @EliotHiggins https://t.co/sHqiWXeJzN
— Gianluca Mezzofiore (@GianlucaMezzo) February 28, 2023
Jumătate dintre avioanele A-50 sunt versiuni modernizate
Informațiile despre exploziile de la aerodromul militar Maciulișchi de lângă Minsk și deteriorarea aeronavei rusești A-50 sunt „vești bune”, dar nu vor afecta capacitatea rușilor de a ataca Ucraina cu rachete și drone kamikaze.
Astfel, Yuri Ignat, purtătorul de cuvânt al Forțelor Aeriene ale Forțelor Armate ale Ucrainei, citat de media ucraineană, a declarat că rușii mai au în serviciu încă 8 avioane de tip AWACS, iar jumătate dintre acestea sunt versiuni modernizate.
”Acest avion este în mod constant în aer, efectuează recunoașteri radar, scanează teritoriul când echipamentele noastre de apărare antiaeriană funcționează, detectează locația lor, monitorizează decolări și aterizări, precum și direcțiile de mișcare ale aviației noastre”, - a remarcat Ignat.
Potrivit informațiilor Gayun din Belarus, Forțele Aerospațiale Ruse au în prezent doar 9 astfel de avioane și doar 6 dintre ele sunt A-50U modernizate. Costul unei astfel de aeronave este de aproximativ 330 de milioane de dolari. Aceleași surse, citate de UPravda, mai spun că cel puțin 4 avioane A-50 (RF-50608 - în prezent în Belarus, RF-50610, RF- 94268 și RF-93966) erau staționate pe aerodromurile militare din Belarus.
Belarusian Gayun mai spune că, ulterior atacurilor, mai multe aeronave de transport, de tip Il-76 și An-26 ale Forțelor Aeriene Ruse, au zburat pe aerodromul din Belarus. „Toate aceste fapte sunt o confirmare indirectă a problemelor tehnice apărute cu aeronava A-50U, care a fost avariată pe 26 februarie ca urmare a sabotajului partizanilor belaruși”.
Care este importanța aeronavei A-50U pentru Rusia și de ce este o țintă foarte importantă
Aeronave de detectare și control radar
Avioanele de tip A-50 (cod NATO, Mainstay) sunt aeronave de detectare și control radar cu rază lungă de acțiune, care are capacitatea de a urmări până la 60 de ținte simultan.
Funcțiile lor includ:
- detectarea și urmărirea țintelor, atât aeriene cât și de suprafață,
- colectarea de informații despre situația operațională la nivel aerian și la sol,
- notificarea posturilor de comandă ale armatei;
- sprijin acordat aeronavelor de vânătoare atunci când lovesc ținte aeriene, terestre și maritime;
Aeronava A-50 a intrat în serviciu pentru prima dată în 1989. Producția în serie a unor astfel de avioane de recunoaștere aeriană a fost efectuată în Uzbekistan, la Uzina de Aviație Tașkent.
În 2003 au început lucrările de modernizare a aeronavelor A-50 în serviciu cu armata rusă. Versiunea îmbunătățită este standardul A-50U, aflat în dotarea forțelor aeriene ruse din 2011.
În războiul din Ucraina, Rusia a dislocat nouă aeronave A-50 și A-50U pentru a controla spațiul aerian, care operează alternativ în spațiul aerian al regiunilor Kursk și Voronej din Federația Rusă, peste Crimeea și peste Marea Neagră. Rusia poate vedea întreaga zonă situată între frontierele vestice ale Ucrainei și regiunea Mării Negre.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News