Autorii analizei s-au bazat pe volumul de finanțare emis de băncile de stat chineze în favoarea proiectelor portuare, pe lângă valoarea strategică a infrastructurii existente și relațiile puternice cu guvernele țărilor gazdă, pentru a prezenta o listă de opt opțiuni pentru posibile locații în care China ar putea să construiască baze navale în viitorul apropiat.
Marina Armatei de Eliberare a Poporului Chinez are în prezent o singură bază militară în străinătate, pe coasta Cornului Africii din Djibouti, dar intensificarea concurenței dintre Washington și Beijing a determinat eforturile acestuia din urmă de a-și consolida prezența navală globală.
Spre deosebire de Statele Unite, China nu este parte la alianțele internaționale de apărare, singurul său tratat oficial de apărare o leagă de Coreea de Nord.
Analiștii AidData susțin că acest lucru face ca dezvoltarea bazelor navale de peste mări să fie o prioritate pentru armata chineză, ale cărei ambiții viitoare se aliniază îndeaproape cu Inițiativa Belt and Road, un proiect de investiții în infrastructură chinez de un trilion de dolari pe care China îl folosește pentru a-și consolida influența în întreaga lume, în special în țările care se confruntă cu dificultăți economice.
În pofida faptului că cele mai apropiate ambiții militare ale Chinei sunt în Marea Chinei de Sud și Strâmtoarea Taiwan, analiza subliniază că aceste operațiuni pot fi asigurate "în întregime din bazele navale continentale și interne ale Chinei", în timp ce bazele de peste mări ar ajuta la menținerea rutelor de transport maritim, în special în umbra sancțiunilor occidentale, pe lângă faptul că se asigură astfel un mijloc solid de culegere de informații.
Aceeași sursă susține că portul Hambantota din Sri Lanka reprezintă un candidat puternic pentru construirea unei baze navale chineze în străinătate în viitorul apropiat, explicând că China a finanțat construcția acestui port, în 2010, cu un împrumut de 306,7 milioane de dolari de la banca de dezvoltare China Exim deținută de statul chinez.
O companie de stat chineză operează portul nordic Hambantota, pe care l-a închiriat timp de 99 de ani, după ce Colombo nu a putut rambursa ratele unui împrumut mare acordat de Beijing pentru a-l construi.
Analiza a atras atenția și asupra concentrației mari a investițiilor Chinei în porturile africane și a nominalizat orașul Bata, din Guineea Ecuatorială, drept a doua locație în care China ar putea înființa o bază militară străină, mai ales că a alocat 659 de milioane de dolari pentru construirea unui port.
De asemenea, se consideră că Beijingul ar putea înființa o bază navală și în Gwadar, Pakistan, având în vedere relațiile strânse dintre cele două țări.
Pe locul patru este plasat orașul Kribi, Camerun, datorită investițiilor mari chineze în această regiune și a faptului că reprezintă o locație geopolitică importantă pentru China, urmat îndeaproape de orașele Riam, Cambodgia și Nakala, Mozambic.
Analiza indică și capitala Mauritaniei, Nouakchott, ca opțiune atractivă pentru chinezi, mai ales în lumina investițiilor mari pe care le fac acolo, pe lângă apropierea geografică a acestei țări arabe de Europa.
China are cele mai mari capacități navale din lume în ceea ce privește numărul de nave de luptă, iar companiile sale de construcții și inginerie sunt implicate în construirea de facilități portuare în întreaga lume.
Între 2000 și 2021, Beijingul a oferit împrumuturi și granturi în valoare de aproape 30 de miliarde de dolari pentru a construi sau extinde 78 de porturi în 46 de țări.
Îngrijorărilor legate de construcția de baze militare chineze în străinătate, Beijingul le răspunde cu afirmația că armata SUA are sute de facilități militare în întreaga lume, inclusiv în Asia.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News