Cu toate acestea, pe canalele de comunicare socială utilizatorii din estul și sudul Ucrainei semnalează în continuare prezența aeriană inconfundabilă a avioanelor Su-24 ucrainene în timp ce acționează pe direcția liniei frontului.
Singura explicație plauzibilă este că Forțele Aeriene ale Ucrainei și ce a mai rămas din complexul militar-industrial ucrainean au reușit să repare și operaționalizeze câteva, dacă nu mai multe, dintre zecile de Su-24 vechi depozitate în unele baze militare precum cele din Bila Țerkva (centrul țării) și Starokonstantinov (vestul țării).
După 1991, Ucraina ar fi rămas cu peste 200 de Su-24
Deși este greu de stabilit cu exactitate, Ucraina deținea la desprinderea din URSS și declararea independenței (24 august 1991) peste 200 de avioane Su-24. În 2015, la Bila Țerkva și Starokonstantinov erau depozitate cel puțin 47 de aeronave complete. Din cauza condițiilor financiare și lipsei unei necesități curente, Kievul a redus constant numărul acestora în serviciul de luptă, până la aproximativ 20 de aparate, toate aparținând Regimentul 7 Aviație Bombardament - Starokonstantinov, actualmente Brigada 7 Aviație Tactică.
Rușii au vizat încă de la primele bombardamente ambele baze, dar este puțin probabil să fi reușit să distrugă toate aeronavele sau să le aducă la un stadiu ireparabil, cu atât mai mult cu cât,ca majoritatea avioanelor de luptă ucrainene, și acestea au fost dispersate de pe bazele principale pentru a evita bombardamentul inițial rusesc.
Mai mult, bombardierele Su-24 au intrat rapid în acțiune pe 25 februarie, atacând decisiv parașutiștii ruși desenați din elicopterele Mi-8 pe aeroportul Gostomel, în încercarea nereușită a rușilor de a facilita desantul aerian masiv pentru ocuparea Kievului.
Foarte probabil, inginerii ucraineni au dovedit că, cu piese de schimb adecvate, au putut readuce avioanele vechi la stare de bună funcționare. În aprilie, a avut loc un aflux de piese de schimb, posibil din Polonia, care i-a ajutat pe ucraineni să repare aproximativ 20 de avioane de luptă, cel mai probabil MiG-29, dar, posibil parțial, și Su-24.
Niciun aliat al SUA nu deține Su-24
Întrucât niciunul dintre aliații Kievului nu deține această aeronavă, aproape sigur că numărul mare de bombardiere vechi care se aflau în depozit au reprezentat principala sursă de componente. Aproximativ 30 de Su-24 dezmembrate ar trebui să fie suficiente pentru a menține o escadrilă de Su-24 aptă de zbor.
De asemenea: nu se pune problema lipsei piloților instruiți, întrucât personalul navigant recent pensionat a fost reactivat, cei mai mulți rezerviști manifestând disponibilitatea de a reveni în serviciu.
Dar piesele de schimb se vor epuiza în cele din urmă. Su-24 este vechi, nemodernizat, cu sisteme radar depășite, iar misiunile specifice îl obligă să zboare în zona de acțiune a apărării antiaeriene ruse pentru a-și lansa bombele neghidate. Dacă Forțele Aeriene ucrainene continuă să piardă câte un Su-24 la fiecare 10-15 zile, înseamnă că acestea ar putea rămâne din nou fără avioane în doar câteva luni.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News