În mod cert decizia de implementare a unui asemenea program e de așteptat să dureze câțiva ani, iar dotarea cu submarine chiar și mai mult, în funcție de cum s-ar decide achiziția.
În contextul în care la Șantierul Naval Galați, deținut de către cei de la Damen, compania a construit până în prezent 30 de nave militare pentru 13 forțe navale din întreaga lume, în cadrul evenimentului care a avut loc săptămâna trecută, ceremonia de punere a chilei la Nava de Suport Logistic Combat Support Ship (CSS) - HNLMS Den Helder construită pentru marina militară olandeză, publicația noastră s-a interesat dacă Damen ar putea construi la Galați submarine.
Directorul Diviziei Damen Naval, Hein van Ameijden, prezent la Galați, a venit cu precizări, spunând că nu este exclus un asemenea scenariu, dar asta ar însemna ca România să comande submarine. În ciuda acestui fapt, înaltul oficial olandez nu se așteaptă ca acest lucru să se întâmple foarte curând, iar dacă se va întâmpla, va fi nevoie ca la Galați să se aducă tehnologie din Suedia pentru o asemenea construcție. Însă Damen nu ar spune nicidecum „nu”.
„Posibil (n.r. - să poată fi construite submarine la Galați), în cazul în care marina militară română ar comanda submarine. Dar acest lucru cel mai probabil nu se va întâmpla foarte curând”, precizează Hein van Ameijden.
Cu submarine sau fără, Șantierul Naval Galați nu „bate pasul pe loc”. Damen va construi încă 4 fregate în România
Cât despre posibilitatea ca submarine pentru Olanda să fie construite la Galați, în contextul în care deja la noi s-au construit 8 nave militare pentru Marina Olandeză, și în condițiile în care olandezii chiar au un program de licitație în derulare pentru astfel de nave, conducătorul Diviziei Damen Naval precizează:
„În ceea ce privește programul destinat submarinelor Forțelor Navale Regale ale Olandei, există o licitație în curs, mai există încă doi competitori, deci prima oară va trebui să fie câștigată licitația. Pentru lucrările de lăcătușărie la submarine este nevoie de oțeluri speciale, ele nu se găsesc pe piața locală, cel mai probabil vor fi aduse din Suedia”.
În orice caz, Galațiul nu „bate pasul pe loc”. Pe lângă construcția navei HNLMS Den Helder, tot șantierului românesc îi va fi cel mai probabil încredințat programul a două fregate pentru Olanda și un alt program ce implică construcția a încă două fregate pentru Belgia.
„În viitorul apropiat va fi demarat un proiect pentru patru fregate, două pentru forțele navale din Olanda și două pentru cele din Belgia. Și aceste proiecte vor fi cel mai probabil încredințate șantierului din Galați”, precizează reprezentantul Damen.
„80% din procentajul orelor de muncă alocate construirii navelor Damen aflate în derulare este reprezentat de contribuția forței de muncă românească”, a conchis Hein van Ameijden.
Submarinul Delfinul
Cât despre „programul” de submarine al României, bătrânul nostru submarin Delfinul se află la cheu din 1996, când s-au epuizat acumulatorii motorului. În prezent înlocuirea lor este estimată la 20 de milioane de dolari, dar sistemele Delfinului sunt complet depășite azi din punct de vedere tehnologic.
Submarinul delfinul a costat 40 de milioane de dolari și a fost construit în URSS. El a fost predat României în 1985 și adus în mare secret în țară. Delfinul face parte din clasa Kilo și a fost la vremea lui printre cele mai moderne prezente în Marea Neagră.
Delfinul are aproximativ 73 de metri lungime, 10 metri lățime și putea atinge o viteză la suprafață de 8-12 noduri iar în imersiune 20 de noduri (aproximativ 40 km/h). Delfinul a fost dotat cu șapte tipuri de torpile și putea lansa 18 torpile în 6.4 minute.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News