Renunță SUA la generația a 6-a în detrimentul unor „avioane de luptă ușoare” pe modelul F-16? Situația e mult mai complicată decât pare

Cristian Soare |
Data actualizării: | Data publicării:

Șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, a sugerat renunțarea la programele de luptă costisitoare și de lungă durată, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance), în favoarea unor aeronave modulare mai adaptabile, mai mici și mai ieftine.

În prezent, marea majoritate a costului total cu programul unui avion de vânătoare este asociată cu susținerea pe termen lung - ceea ce înseamnă costul operării, întreținerii, reparării și modernizării aeronavelor pe parcursul duratei lor de viață prevăzute. 

Programul F-35, de exemplu, este adesea menționat ca reprezentând un efort de 2 000 de miliarde de dolari, ca și cum această sumă imensă ar reprezenta costurile ridicate de cercetare, dezvoltare și achiziție ale acestor avioane, când, în realitate, 1 600 de miliarde de dolari din această sumă - 80 % din costul total - reprezintă chieltuielile estimate cu mentenanța și asistența necesare pentru a menține operational avionul de luptă invizibil pe toată durata sa de viață, care se întinde până în anii 2080. 

Pentru a simplifica în mod evident calculele, această sumă se ridică la aproximativ 2 000 de miliarde de dolari pentru o flotă de aproximativ 2 500 de avioane de luptă care vor fi exploatate pe o perioadă de aproximativ 65 de ani - sau aproximativ 800 de milioane de dolari investiți în fiecare celulă pentru șase decenii și jumătate de serviciu, cu aproximativ 640 de milioane de dolari dedicați întreținerii și doar aproximativ 160 de milioane de dolari în costuri de cercetare, dezvoltare și achiziție per avion. 

 

SUA reexaminează cerințele noului avion de generația a 6-a

 

2. NGAD, viit... (ngad-concept_42622700.jpg)

NGAD, viitorul avion de generația a 6-a al SUA, imagine concept. Photo source: Mike Tsukamoto/staff; Boeing

Forțele Aeriene ale SUA reexaminează acum chiar nucleul cerințelor sale pentru un nou avion de luptă stealth de generația a șasea, ca parte a revizuirii în curs a acestui element al inițiativei mai ample Next Generation Air Dominance (NGAD). U.S. Air Force afirmă, de asemenea, că reevaluarea se referă la întrebări mai ample cu privire la ''mixul complet de capabilități'' pe care se așteaptă să le utilizeze pentru a obține superioritatea aeriană în viitor.

Astfel, ţinând cont de toate aceste aspecte, înalți oficiali ai Forțelor Aeriene ale SUA indică în prezent o schimbare radicală în ceea ce privește următorul program american de avioane de luptă stealth, cu platforme aeriene care au costuri și capacități ridicate, cum ar fi avionul de luptă NGAD (Next Generation Air Dominance) în curs de dezvoltare, care ar putea fi abandonat în favoarea unor aeronave mai mici, mai ușoare și mai ieftine, construite pentru a se adapta în timp la noile provocări. 

Acest concept de „avion de vânătoare ușor «a fost adus în prim-planul discuțiilor privind viitorul puterii aeriene americane de către șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, generalul David Allvin, la Global Air and Space Chiefs» Conference organizată de Air and Space Power Association din Regatul Unit la Londra la sfârșitul lunii iulie 2024, și a fost adus în atenția publicului de către jurnalistul Parth Satam de la The Aviationist.

În timpul prezentării sale, generalul Allvin a propus o schimbare semnificativă în abordarea pe care Statele Unite o au în ceea ce privește dezvoltarea de noi avioane de luptă, renunțând la vechea abordare de proiectare „construit pentru a dura”, care se bazează pe lansarea de avioane de luptă noi, avansate și extrem de scumpe, menite să funcționeze timp de o jumătate de secol sau mai mult.

În schimb, a sugerat Allvin, noile modele de avioane de luptă ar trebui să fie „construite pentru a se adapta”, concentrându-se nu pe durabilitatea pe termen lung, ci pe proiecte foarte modulare care pot fi modificate rapid și ușor pentru a răspunde provocărilor în continuă schimbare ale câmpului de luptă din secolul XXI. 

Deși Allvin nu a menționat programul NGAD în comentariile sale, aceste declarații sunt ecoul celor făcute de alții cu privire la faptul că noul efort de luptă pentru superioritate aeriană este plasat într-o pauză strategică, în timp ce Forțele Aeriene ale SUA iau în considerare revizuiri semnificative ale modelului său de proiectare și operare. 

 

„Avioane ușoare”, pe modelul dezvoltării F-16

 

3. F-16, U.S.... (avion-f-16-us-air-force_25550100.jpg)

F-16, photo source: U.S. Air Force

Clasificarea „light fighter « versus » heavy fighter” care a fost atribuită conceptului lui Allvin (în special, el însuși nu a folosit această terminologie) amintește de programul Lightweight Fighter care a produs F-16 ca un camarad cu costuri reduse pentru F-15 Eagle, extrem de scump la acea vreme. Desigur, obiectivul de proiectare al F-16 nu a fost modularitatea sau adaptabilitatea tehnologică, dar a fost totuși inovator datorită accentului pus pe teoria manevrabilității energetice a performanței acrobatice și adoptării, în premieră, a comenzilor fly-by-wire.

Dar, în timp ce F-16 a adus importante descoperiri tehnologice, adevărata sa faimă a fost capacitatea de a lupta cu mult peste greutatea clasei sale - fiind un adevărat chilipir - la mai mult de jumătate din prețul unui avion F-15.

Acest lucru a permis Forțelor Aeriene ale SUA să adopte ceea ce se numește în mod obișnuit un „high/low mix « de avioane de vânătoare - o abordare care a evoluat de-a lungul anilor pentru a vedea atât F-15, cât și F-16 ca avioane de vânătoare ,,low” end, F-22 și F-35 asumându-și rolul „high” end.

Allvin a susținut că abordarea actuală a Americii în ceea ce privește proiectarea avioanelor de luptă, care prevede termene lungi de dezvoltare urmate de achiziții cu costuri ridicate și de o susținere cu costuri și mai ridicate, se bazează pe „presupunerea de bază” că avioanele de luptă vor rămâne relevante din punct de vedere tehnologic suficient de mult timp pentru a justifica sumele uriașe de bani pe care le consumă aceste programe.

Cu toate acestea, având în vedere că o listă lungă de state dispun în prezent de propriile lor avioane de luptă stealth și că tehnologiile emergente, precum inteligența artificială, promit să facă sistemele de apărare aeriană mai capabile ca niciodată, Allvin consideră că „ipoteza de bază” nu mai este valabilă.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel