Portavioanele, coșmarul și visul Rusiei. Cu Amiral Kuznețov rugină, Rusia are două proiecte: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă

Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia
Portavionul rus Amiral Kuznețov. Photo: US Army via Wikipedia

Rusia a fost dintotdeauna o putere predominant terestră iar acest lucru nu se va schimba prea curând. Singurul domeniu naval în care Rusia excelează este cel al submarinelor, deși rușii visează la portavioane într-o ligă selectă dominată copios de americani. Azi Rusia deține un singur portavion, e vorba de bătrânul Amiral Kuznețov, care se află de ani de zile la cheu și care e foarte puțin probabil să mai joace un rol strategic major, nava fiind mistuită de incendii, rugină iar procesul de mentenanță și costurile mari sunt prelungite la nesfârșit. Și totuși rușii au două planuri mari pentru construcția unei noi generații de portavioane.

Dar să le luăm pe rând.

Dorința Rusiei de a deveni o putere în domeniul portavioanelor, asemenea rivalilor lor americani, rămâne puternică. De fapt, de un deceniu, rușii și-au anunțat planul de a construi o nouă generație de portavioane. Totuși, aceste vise vor fi probabil spulberate de realitate înainte ca proiectarea să fie finalizată.

Așadar Rusia are planuri pentru două noi portavioane. Însă nu își permite să-l construiască pe primul și ar fi o greșeală teribilă să îl construiască pe al doilea. Și nu din considerente financiare.

 

Rusia are două proiecte pentru a înlocui portavionul Amiral Kuznețov: Prima navă, imposibil de realizat iar a doua ar fi o greșeală teribilă

 

2. Vladimir P... (putin_aircraftcarrier_kremlin_12671500.jpg)

Vladimir Putin, inspectând macheta „viitorului” portavion rus Lamantin. Foto: Kremlin

În publicația americană National Interest, un expert militar analizează aceste planuri și trage concluzia că ele nu sunt fiabile.

Așadar rușii au două mari planuri pentru noi portavioane:

Primul este Proiectul 11430E, Lamantin, și „rivalul” său mai mare, Proiectul 23000 Shtorm. Acestea sunt cele două proiecte principale. Totuși, în ambele cazuri, rușii sunt într-un dezavantaj semnificativ în comparație cu omologii lor occidentali.

Dintre cele două proiectul Shtorm este cel mai avansat. Însă analiza sursei citate arată că e aproape sigur că rușii nu vor putea finaliza construcția navei, având în vedere situația financiară, precum și sancțiunile la care sunt supuși. Mai mult, războiul împotriva Ucrainei îi obligă să se axeze pe producerea altor sisteme de armament. Costul proiectului Shtorm e astronomic iar Rusia nu și-l va permite.

Pe de altă parte, celălalt proiect al construcției portavionului Lamantin a fost promovat intens ca o variantă mai mică, mai ieftină și, prin urmare, mai realistă pentru Marina rusă. Aproape toți recunosc inclusiv la Moscova că Lamantin este de fapt un compromis între vechiul portavion Amiral Kuznețov și costul ridicat al mai marelui proiect Shtorm. Deci teoretic Lamantin se poate face.

Dar de ce ar fi o greșeală teribilă?

Pentru că viitorul portavion Lamantin s-ar baza excesiv pe sisteme învechite. Cu alte cuvinte, chiar dacă Moscova ar finanța proiectul, Marina rusă s-ar regăsi într-o situație foarte similară cu portavionul Amiral Kuznețov.

De exemplu, așa cum este conceput în prezent, Lamantin se bazează pe un sistem de lansare STOBAR (Short Take-Off But Arrested Recovery), un sistem vechi utilizat și pe Amiral Kuznețov. Acest sistem impune lansarea avioanelor printr-o rampă de decolare, reducând drastic greutatea maximă la decolare, iar astfel și raza de acțiune și eficiența acestora. În schimb, sistemele occidentale folosesc predominant CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery), care lansează avioanele cu ajutorul catapultelor cu abur sau electromagnetice.

Acesta ar fi însă doar unul din multele sisteme mai vechi pe care proiectul Lamantin le-ar integra.

 

Portavionul Shtorm  e un proiect mult mai ambițios, un portavion alimentat cu reactoare nucleare

 

1. Proiectul ... (portavion_shtorm_rusia_54586100.jpg)

Proiectul 23000 Shtorm, imagine concept

Shtorm este proiectat de Centrul de Stat Krylov. În 2019, când un model al portavionului a fost expus la Expoziția Militară de la Sankt Petersburg, se estima că dezvoltarea sa va dura până la 12 ani. Acum, însă, cu resursele Rusiei concentrate pe conflictul din Ucraina – un război predominant terestru și aerian – șansele ca acest portavion gigantic să fie construit sunt minime.

Shtorm ar fi alimentat fie de reactoare nucleare RITM-200, fie de RITM-400, și ar putea atinge o viteză maximă de aproximativ 30 de noduri (aproximativ 55 km/h).

Deoarece Rusia și-a stabilit strategia de dominație în Arctica încă din 2008, Shtorm este proiectat cu o structură de rezistență la gheață – o capacitate pe care portavioanele americane nu o au. Marina rusă intenționează să echipeze Shtorm cu un grup aerian robust de 70-90 de avioane, inclusiv versiuni navalizate ale MiG-29K și, posibil, Su-57. De asemenea, elicopterele Ka-27 ar fi folosite pentru misiuni antisubmarin, alături de avioane de avertizare timpurie Yak-44.

Însă portavionul Lamantin, deși mai mic și mai ieftin decât Shtorm, nu va îmbunătăți semnificativ puterea navală a Rusiei, mai ales din cauza dependenței sale de sisteme mai vechi.

CITEȘTE ȘI: Amiral Kuznețov are o „soră de suferință”. Aproape epavă, singurului portavion al Rusiei îi va fi greu să bată recordul crucișătorul nuclear Amiral Nakhimov

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel