Că avem un decalaj mare de recuperat o știm cu toții. Inclusiv la cel mai înalt nivel al NATO, unde secretarul general adjunct Mircea Geoană a sesizat și el recent, oficial, acest decalaj.
Ne uităm puţin la Polonia, cum şi-a folosit cheltuielile de apărare de manieră predictibilă, un plan pe zece ani, şi, când ai predictibilitate pe resurse relativ mari, ai şi eficienţe cu privire la costul acestor investiţii - Mircea Geoană
Iar Polonia ar trebui să fie un exemplu pentru România și în ceea ce privește forțele navale, la noi, poate cele mai văduvite în programele de înzestrare.
În tot acest timp polonezii continuă un program amplu de înzestrare pentru toate categoriile de forțe, un program ce are la bază capacitatea forțelor poloneze de a face față unei potențiale agresiuni ruse. Rănile istoriei în Polonia sunt încă deschise.
Încă trei dragoare de mine Kormoran II construite de industria locală au fost comandate de Polonia
Recent, Ministerul Apărării de la Varșovia, citat de Naval News, a anunțat că a plasat o comandă pentru construcția a încă trei dragoare de mine de tip Kormoran II. Trei astfel de nave sunt deja în serviciul Marinei poloneze.
Navele vor fi dezvoltate de industria locală de apărare. Valoarea noului contract este de aproximativ 564 milioane de dolari. Navele vor fi livrate în 2026 și 2027.
Polonezii nu au pierdut timpul nici în programul fregatelor: Nave noi și moderne britanice Arrowhead 140 (Type 31)
Concept Arrowhead 140, sursă foto: Royal Navy
Iar în programul Miecznik, care are ca obiectiv construcția a trei fregate noi pentru Forțele Navale Poloneze, la începutul lunii martie a acestui an Varșovia a anunțat că marele câștigător este compania britanică Babcock International, care a propus fregate noi moderne Arrowhead 140, cunoscute de Royal Navy sub denumirea de Type 31.
Construcția navelor se va face alături de un consorțiu local format din compania de stat PGZ și alte două șantiere navale poloneze. În „finala” fregatelor poloneze s-au aflat britanicii cu Arrowhead 140 (Type 31) și nemții de la ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) care au propus MEKO A-300 PL.
Prinde tot mai mult contur ipoteza ca polonezii să beneficieze de fregate noi, înainte ca Forțele Navale să beneficieze de controversatul program de înzestrare cu corvete, cu toate că programul polonez e mai complex și a fost demarat după cel al României. Nu vom intra în detalii cu privire la problemele din programul corvetelor, despre care s-au scris zeci de pagini, el fiind amplu dezbătut inclusiv de DefenseRomania. Programul e în continuare blocat și suferă un șir de nenumărate amânări ca urmare a unor neînțelegeri în interiorul Asocierii declarată câștigătoare formată din Naval Group și Șantierul Naval Constanța, neînțelegeri confirmate direct sau indirect și de ministrul Vasile Dîncu, cât și de oficialii de la Paris.
În ceea ce privește contractul Poloniei, prima fregată va trebui să fie gata în iunie 2028, urmând ca toate trei să fie operabile până în 2034. În comparație, contractul „Corveta Multifuncțională” al României prevede ca prima navă ar să fie gata la trei ani de la semnarea contractului iar finalizarea construcției pentru toate cele patru nave în șapte ani.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News