Acest lucru a fost anunțat de ministrul Apărării de la Varșovia, Vladislav Kosinyak-Kamysh, în cadrul unui interviu acordat publicației ucrianene Voice of America, citat de agenția ucraineană Unian.
Condiția este însă ca dronele și rachetele poloneze să intre spațiul aerian al Poloniei. Varșovia nu „fuge” nici de responsabilitatea de a doboră ținte rusești deasupra Ucrainei, a căror traiectorie o vizează, dar amintește că în acest sens decizia e una ce trebuie luată în interiorul NATO. Până în prezent nici în Polonia nu exista cadru legislativ privind doborârea dronelor și rachetelor ruse.
„Avem un sistem de apărare aeriană îmbunătățit. (...) Aliații noștri, SUA, Marea Britanie, Germania, Norvegia și alte țări contribuie la protejarea spațiului aerian polonez. Iar dacă acest spațiu este violat de drone sau rachete ele vor fi doborâte”, a precizat oficialul de la Varșovia.
„Ridicăm foarte des avioanele noastre F-16 pentru a proteja teritoriul național. Nu a existat niciun caz în care o rachetă să țintească teritoriul polonez, dar săptămâna trecută avioanele au intrat din nou în alertă și au decolat fiind pregătite să angajeze orice țintă”, a conchis ministrul Apărării polonez, în presa ucraineană.
Polonia ne-a luat-o înainte. Undă verde pentru avioanele F-16 și apărarea antiaeriană să doboare drone și rachete rusești. Situația din România actualizată la zi
Imagine ilustrativă. F-16 al Poloniei / Foto: P. Gubernat (forțele armate poloneze)
În luna septembrie DefenseRomania a participat, în urma unei invitații, la întrevederi cu oficiali polonezi din Ministerul de Externe de la Varșovia sau Biroului de Securitate Naţională a Președinției Poloniei unde au fost abordate și problemele violării spațiului aerian de către agresorul rus, problemă cu care se confruntă și România.
Iar cei de la Biroul de Securitate Naţională a Președinției Poloniei ne-au confirmat că avioanele de luptă ale Poloniei sunt ridicate de la sol în timpul fiecărui atac masiv în care dronele și rachetele rusești lovesc Ucraina pe direcția Polonia. Însă angajarea lor e complicată din punct de vedere legislativ.
Astfel, potrivit legii poloneze, pe timp de pace, pilotul de vânătoare al aeronavei poloneze, trebuie să aibă contact vizual cu ținta înainte de a o angaja. Cu alte cuvinte nu poate lovi ținta pe care o „vede” pe radar până nu o vede și fizic. Fie că vorbim de o rachetă sau o dronă. Iar în contextul în care dronele sau rachete rusești intră pentru o perioadă foarte scurtă de timp în spațiul aerian al Poloniei, ele sunt aproape imposibil de angajat în momentul actual. Acest lucru se pare că a fost reglat din punct de vedere legislativ.
În România e o situație similară cu adaptarea legislației pentru a putea intercepta dronele rusești care au intrat deliberat de mai multe ori în spațiul aerian al țării noastre. Legislația la noi trebuie modificată pentru ca procedura de angajare a dronelor să fie actualizată, fiind stabilite reguli clare doar pentru aparatele cu pilot uman.
Legea a fost adoptată recent de Guvern după ce a fost pus în transparență decizională, dar ea trebuie adoptată în Parlament iar acest lucru nu s-a mai făcut în contextul în care vechiul Parlament și-a încheiat activitatea pe data de 20 decembrie 2024. Noul Parlament a fost convocat pe 21 decembrie 2024 și ne așteptăm ca această lege să fie adoptată în viitorul apropiat după stabilirea comisiilor și, desigur, trecerea în Parlament a viitorului Guvern.
Câteva date esențiale pe care trebuie să le știm despre Legile Apărării care urmează să fie adoptate de Parlament
Tragere cu sistem Ghepard din dotarea Armatei României, foto: MApN
- Proiectul Legii privind controlul utilizării spațiului aerian national
(MApN) Acest proiect legislative își propune să stabilească un nou cadru de cooperare și coordonare la nivelul autorităților și instituțiilor care au competențe în gestionarea și monitorizarea spațiului aerian național.
Noua perspectivă cu privire la controlul utilizării spațiului aerian național are în vedere realitățile mediului de securitate actual și viitor. Ca urmare a războiului ilegal declanșat de Federația Rusă împotriva Ucrainei, țară cu care
România împarte o graniță cu o lungime semnificativă, a devenit evident că sfera riscurilor și amenințărilor la adresa securității naționale, a integrității spațiului aerian național și siguranței aeronautice, a vieții și sănătății persoanelor și a patrimoniului trebuie extinsă pentru a include și noile tipuri de mijloace de atac utilizate.
Astfel, actul normativ va reglementa măsurile pe care statul român le va putea lua pentru controlul utilizării spațiului aerian național, va stabili autoritățile și instituțiile care au competente în luarea măsurilor de prevenire și contracarare a utilizării spațiului aerian național, nu doar de către aeronave, ci și de sisteme de aeronave fără pilot la bord – cunoscute în spațiul public prin termenul generic de drone, precum și alte vehicule aeriene care ar putea fi folosite în viitor.
Prin completările și prevederilor noi incluse, actul normativ va adapta cadrul legislativ aflat la dispoziția autorităților competente, în scopul asigurării unei eficiențe sporite în ceea ce privește respectarea regulilor de utilizare a spațiului aerian național, ceea ce va contribui la creșterea siguranței și securității aviației, inclusiv în situații de genul celor înregistrate în ultimul an, în care drone folosite de Federația Rusă în atacurile ilegale executate împotriva infrastructurii portuare civile ucrainene de la Dunăre sau fragmente din acestea au căzut pe teritoriul național al României, precum și pentru cazurile de aeronave fără pilot, de mici dimensiuni, care au survolat, pentru anumite perioade de timp, teritoriul național.
- Proiectul Legii privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului roman
FOTO: MApN via Foto: lt. Mădălina Boboc, cap. Lungu Florin
Acest proiect va creare cadrul juridic care să permită desfășurarea unor misiuni și operații pe teritoriul statului român, în vederea întreprinderii măsurilor necesare, prin care să fie protejată viața, sănătatea, proprietatea, drepturile și libertățile cetățenilor români.
Necesitatea promovării proiectului de lege a apărut, în mod obiectiv, din faptul că actualul cadru normativ nu acoperă nevoile noilor realități rezultate din urma acelorași evoluții din regiune, în care agresiunile repetate și ilegale ale Federației Ruse împotriva unui stat suveran, cu care țara noastră se învecinează, creează riscuri de securitate pentru România și pentru Alianța Nord Atlantică.
Concret, proiectul de lege propune completarea normelor în vigoare cu privire la pregătirea și desfășurarea misiunilor și operațiilor pe timp de pace, pe teritoriul național de către forțele armate ale României sau ale statelor aliate dislocate pe teritoriul nostru național, ca parte a măsurilor de consolidare a posturii de apărare și descurajare a oricărei agresiuni împotriva țării noastre sau a teritoriului comun al Alianței.
Adoptarea acestui proiect va oferi baza legală pentru luarea în mod oportun și eficient de măsuri de prevenire și descurajare a riscurilor și amenințărilor, precum și reacția promptă la acestea, pe durate limitate, în raport cu evoluția crizei, însă fără a fi necesară instituirea sau declanșarea unei stări excepționale (stare de mobilizare, de asediu sau război), potrivit legislației în materie.
Ca urmare a declanșării războiului de agresiune împotriva Ucrainei de către Federația Rusă, NATO a activat, pentru prima dată în istorie, planurile regionale de apărare pentru țările aliate de pe flancul estic, state care sunt cele mai expuse riscurilor și amenințărilor generate de această situație, inclusiv pentru România. Astfel, începând cu anul 2022, efectivele militare ale țărilor NATO dislocate pe teritoriul României au fost sporite, fiind în prezent de aproximativ 5.000 de militari din Statele Unite, Franța – țara care și-a asumat conducerea Grupului de Luptă NATO de la Cincu, Spania, Portugalia, Polonia, Belgia, Marea Britanie, Țările de Jos, Italia, Norvegia, Bulgaria, Turcia, Luxemburg, Germania, Grecia, Macedonia de Nord și Ungaria.
Pentru anul 2025, este estimat ca acest număr să se apropie de 9.000, pe timpul primăverii, când se va desfășura pe teritoriul național un exercițiu important, în cadrul căruia Franța va disloca în România, așa cum a anunțat deja, efectivele unei brigăzi.
Această nouă realitate operațională impune un cadru de cooperare între forțele aliate care sunt dislocate pe teritoriul național și Armata României, un cadru juridic adaptat, în mod realist și eficient, la exigențele desfășurării unor misiuni sau operații în context aliat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News