Potrivit unor informații neoficiale, Agenția pentru Armament va studia apoi cu atenție propunerea în contextul prețului, al calendarului, al respectării cerințelor etc, ceea ce înseamnă că ar putea dura ceva timp pentru a se ajunge la un acord cu privire la anumite detalii.
În cazul în care propunerea este acceptată de Agenția Poloneză pentru Armament, aceasta va trebui să treacă printr-o analiză la Parchetul General și ar putea fi apoi semnată. Informații neconfirmate anterior sugerează că contractul ar putea fi pentru cel puțin două batalioane sau cel puțin 116 vehicule Borsuk. Desigur, pe măsură ce trece timpul - și contractantul asigură capacități de producție suficient de mari - vor fi comandate alte loturi de IFV-uri Borsuk, precum și alte vehiculele auxiliare.
În plus, la începutul anului 2023, a fost semnat un contract-cadru pentru proiectul Borsuk, care prevede furnizarea de vehicule blindate pentru a înlocui blindatele sovietice BMP-1, în total 1400 de vehicule în diferite versiuni. Cu toate acestea, în ciuda faptului că un contract definitiv ar fi trebuit să fie semnat anul trecut, negocierile cu privire la acesta au început târziu și, prin urmare, până la sfârșitul anului, Varșovia nu comandase niciunul dintre cele 1 400 de vehicule Borsuk.
Potrivit polonezilor, contractul nu a fost semnat deoarece, după cum a stabilit Ministerul polonez al Apărării, producătorul acestor vehicule, Huta Stalowa Wola (HSW), a anunțat un preț prea ridicat pentru blindatele sale, din cauza temerilor că nu va avea suficienți bani pentru a-și extinde capacitatea de producție.
Vehiculul blindat amfibiu Borsuk a rezultatul în urma derulării unui program militar implementat din 2014 de compania Huta Stalowa Wola (HSW) și celelalte companii din cadrul Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ), iar primul prototip a fost prezentat în 2018 și de atunci este supus mai multor etape de testare.
În toamna anului 2020, pe IFV-ul Borsuk a fost testat o turelă fără pilot – controlată de la distanţă – care va putea, de asemenea, să echipeze transportoarele blindate Rosomaks.
„Bursucul” polonez, interesat și de programul României de mașini de luptă ale infatenriei
Amintim că în toamna anului trecut DefenseRomania a discutat cu reprezentanți ai Polska Grupa Zbrojeniowa (PGZ), în cadrul expoziției de armament MSPO 2024 care are loc la Kielce, în Polonia. Iar un produs interesant care ne-a fost prezentat a fost mașina de luptă Borsuk.
În contextul în care România urmează ca în acest an să demareze licitația ce vizează mașinile de luptă ale infanteriei, una din întrebările adresate celor de la PGZ a fost dacă există interes în acest program, iar răspunsul acestora a fost unul pozitiv.
Desigur, e mult prea devreme în acest moment de anticipat în contextul în care Ministerul Apărării Naționale (MApN) nu a publicat încă caietul de sarcini pentru programul de înzestrare cu mașini de luptă și e greu de anticipat astfel ce companii vor putea îndeplini cerințele.
Unul din marile avantaje ale Borsuk e că mașina de luptă are caracteristici amfibii. Iar în contextul geografiei României, presărată cu numeroase râuri și fluviul Dunărea, acest lucru e cu siguranță un avantaj.
Dintre companiile care și-au manifestat deja interesul pentru licitația României în programul de înzestrare cu mașini de luptă, se numără nemții de la Rheinmetall, cu Lynx KF41, BAE Systems cu CV-90, GDLS cu Ascod și gigantul coreean Hanwha care a confirmat că va intra în competiție cu Redback.
Câteva date despre mașina de luptă poloneză Borsuk
Borsuk este un vehicul de luptă pentru infanterie de nouă generație, destinat să înlocuiască vehiculele BWP-1 - vechi de mai bine de jumătate de secol. Borsuk are un echipaj format din 3 persoane și poate transporta alţi 6 militari.
IFV-ul amfibiu Borsuk este echipat cu o stație de arme telecomandată de la distanță ZSSW-30, dezvoltată în comun de companiile poloneze WB Electronics și HSW în cadrul programului ''ZSSW-30 remote-controlled turret system (RCTS)''.
Armamentul principal al acestei turele constă dintr-un tun automat Mk44 BUSHMASTER II de 30 mm, o mitralieră coaxială de 7,62 mm model UKM-2000 și două lansatoare de rachete antitanc SPIKE-LR montate pe partea dreaptă a turelei.
Viteza vehiculului este impresionantă, ajungând la 80 km / h pe un drum asfaltat. IFV-ul Borsuk este bazat pe un nou șasiu pe șenile dezvoltat de industria de apărare poloneză, având motorul amplasat în față, turela în mijloc și compartimentul dedicat echipajului este amplasat în spate.
Varianta inițială a Borsuk a fost complet amfibie. De asemenea, s-a planificat ca varianta de bază să cântărească în jur de 25 t și să existe o variantă mai puternic blindată, cu o greutate de luptă de peste 40 t și fără capacitate amfibie.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News