„Nu cumperi doar un avion, ci cumperi o relație cu Statele Unite”, era principiul după care se ghidau multe state europene, atunci când alegeau programul F-35. Totuși, lucrurile par să se fi schimbat radical, odată cu venirea noii administrații Trump.
Îngrijorările unor țări europene privind dependența de Statele Unite în ceea ce privește întreținerea și operarea F-35 este legitimă, după ce, în doar două luni, președintele american Donald Trump a schimbat decenii de politică externă americană.
Unele dintre țările NATO își regândesc politica de apărare legată intensiv de sistemele fabricate din SUA și ar putea lua în considerare avioanele europene.
Semnalul l-au dat germanii (ce-i drept voci din cadrul industriei germane de apărare) care au atras atenția că aeronava poate fi controlată de la distanță. „Kill switch este mai mult decât un zvon. Dacă cineva apasă pe buton, nu mai poate zbura”, susținea un oficial al companiei germane Hensoldt din domeniul apărării.
Biroul Programului Comun F-35 Lightning II al Pentagonului a respins vehement această variantă.
Portugalia - țară care încă nu a intrat în programul F-35 - și-a reevaluat planurile de achiziție a avionului american din cauza preocupărilor legate de influența SUA asupra utilizării acestor avioane și a accesului la componente esențiale.
De ce retragerea din Programul F-35 nu este posibilă pentru multe dintre statele europene
F-35 al Forțelor Aeriene Belgiene / Foto: US Air Force, Katelynn Jackson 1
Pe de altă parte, o serie de state europene și-au exprimat recent sprijinul pentru programul F-35.
Spre exemplu, Belgia spune că intenționează să avanseze cu achiziția avioanelor de luptă de generația a 5-a. Fostul ministru al apărării, Ludivine Dedonder, a declarat că programul este într-un stadiu avansat, făcând dificilă orice retragere, notează brusselstimes.
Deși oficialii belgieni neagă posibilitatea ca SUA să dezactiveze de la distanță avioanele, există temeri legate de accesul la actualizările de software și componente esențiale în cazul unor tensiuni politice.
De asemenea, mai multe state europene care se află în situația Belgiei, printre care Țările de Jos și Norvegia, susțin în continuare programul F-35.
Forțele Aeriene belgiene dețin în prezent 45 de avioane de vânătoare F-16, dar s-a angajat deja să trimită în Ucraina 30 dintre cele mai vechi, începând din 2026. Prin urmare, Belgia are o nevoie acută de a-și accelera tranziția către platforma mai nouă F-35.
Acordul inițial de achiziție vizează achiziționarea a 34 de aeronave F-35, proiectate de Lockheed Martin, la un cost total estimat de aproximativ 3,6 miliarde de euro.
Poate Europa să înlocuiască F-35? Deocamdată este imposibil
Rafale, sursă foto: Dassault Aviation
Saab Gripen, Eurofighter Typhoon și Dassault Rafale ar putea înregistra o creștere a vânzărilor dacă unele țări decid să renunțe la achizițiile lor de F-35. Dar niciunul dintre acestea nu are factorul "stealth" de care dispune F-35 (semnătură radar foarte redusă), notează AP.
Cartea Albă a Apărării UE și ”Readiness 2030” privilegiază achizițiile de echipamente de apărare în Europa, în condițiile în care peste 60% din echipamentele militare cumpărate de statele UE sunt din Statele Unite.
Totuși, trebuie spus că niciunul dintre avioanele europene nu are capacitățile stealth și de fuziune a senzorilor, de care F-35 dispune.
”Nu există altă variantă de aeronavă de generația a 5-a. Fără avioanele de generația a 5-a, forțele noastre aeriene nu vor putea îndeplini în mod adecvat sarcinile”, confirmă și reprezentanții Ministerului Apărării al Republicii Cehe.
David Jordan, expert la King's College din Londra, este de părere că ”industria europeană de apărare este mai mult decât capabilă să construiască ceea ce are nevoie”, dar nu în acest moment, ci peste un deceniu.
Să sperăm că evaluarea acestuia este exactă, întrucât ”după 2040, doar avioanele de generația a 5-a vor putea supraviețui pe câmpul de luptă al viitorului”, așa cum explicau și oficialii cehi.
Care sunt alternativele europene
Avioane de luptă Eurofighter Typhoon germane. Photo source: Bundeswehr
Eurofighter Typhoon, parte a forțelor britanice, germane, spaniole și italiene, este produs de un consorțiu de companii de apărare: Airbus, BAE Systems și Leonardo. Ultima țară care ar putea primi undă verde în achiziția Eurofighter este Turcia.
Dassault Rafale, construit în Franța, este folosit de unele forțele armate ale Franței. Guvernele din Egipt, India, Qatar, Grecia, Croația, Emiratele Arabe Unite, Serbia și Indonezia au semnat toate contracte pentru avionul francez.
Saab Gripen, fabricat în Suedia, este folosit de armatele din Suedia, Republica Cehă, Ungaria, Africa de Sud, Brazilia și Thailanda.
JAS 39 Gripen, în Brazilia / Foto: Saab
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News