Problema la bulgari e reprezentată de faptul că resursa MiG-29 va ajunge la final anul viitor, iar în contextul sancțiunilor impuse Federației Ruse, devine tot mai dificilă prelungirea și mentenanța avioanelor.
Totul în contextul în care primele F-16 Fighting Falcon din primul lot format din 8 avioane va fi livrat abia prin 2025. Amintim că Bulgaria a optat pentru versiunea Block 70/72 Viper, cea mai modernă a F-16.
Generalul bulgar Nikolai Rusev, comandantul Bazei Aeriene Graf Ignatievo, unde F-urile bulgare vor fi desfășurate, a declarat, citat de presa bulgară printre care și Bnr.bg, că Sofia poartă discuții cu Polonia pentru a identifica soluții privind motorizarea MiG-29, astfel încât resursa avioanelor să fie prelungită cu 350 de ore, ceea ce ar fi suficient cam un an și jumătate.
Generalul bulgar a precizat că se ia în discuție și negocierea pentru un leasing de avioane până vor veni F-16.
Bulgaria nu are presiunea piloților de F-16 Fighting Falcon, precum în cazul României
Pilot de vânătoare român, în timpul unei misiuni la manșa unui avion de tip F-16 Fighting Falcon al Forțelor Aeriene Române. Sursă foto: NATO Allied Air Command
În ceea ce privește piloții, generalul Rusev a adăugat că 14 piloți bulgari vor fi antrenați pentru a putea opera F-16 în momentul în care acestea vor sosi în Bulgaria.
Totodată, Baza Aeriană Graf Ignatievo a intrat în proces de modernizare, inclusiv din punct de vedere al infrastructurii, pentru F-16.
Bulgaria, în comparație cu Românie, nu simte presiune în ceea ce privește pregătirea piloților.
Amintim că la finalul anului trecut România a demarat procedurile de achiziționare a încă două escadrile de F-16, de data aceasta din Norvegia. Vor fi achiziționate 32 de aeronave, la un preț excelent de 345 de milioane de euro, la care se adaugă pachetul logistic de 100 de milioane de euro. Cele 32 de avioane se vor alătura primei escadrile de 17 avioane achiziționate din Portugalia.
Așadar, vor veni într-un flux mare 32 de avioane F-16 Fighting Flacon, iar pregătirea piloților pentru F-16 e prioritară.
De precizat că în cadrul vizitei pe care ministrul Vasile Dîncu a efectuat-o săptămâna trecută în Israel, oficialul român a declarat că cele două părți au discutat inclusiv despre pregătirea piloților de F-16. Asemenea demersuri sunt în desfășurare și cu Portugalia.
Subiectul a fost abordat în luna mai și de Thomas Bill, fost pilot de F-16 Fighting Falcon și actualmente Capture Manager la compania Lockheed Martin.
Într-un interviu acordat în exclusivitate DefenseRomania, fostul pilot american ne-a precizat că România are un avantaj important în contextul în care LanceR, versiunea modernizată a MiG-21 și aflată în dotarea Forțelor Aeriene Române, se aseamănă cu F-urile în ceea ce privește multe sisteme, inclusiv avionica. E practic aproape ca o trecere de la o versiune mai veche de F-16 la una mai modernă, consideră acesta.
Pentru bulgari în schimb, trecerea de pe MiG-29 pe cea mai modernă versiune de F-16 reprezintă un proces mult mai dificil.
Rămâne de văzut în cazul României cum vor da roade programele de instruire ale piloților în momentul în care avioanele F-16 norvegiene vor începe să ajungă în țară.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News