Petrolierul suspectat că a deteriorat cablurile în Baltica, avea echipamente de spionaj

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:
Serviciul vamal al Finlandei a declarat că a confiscat încărcătura navei Eagle S, care face probabil parte din „flota fantomă” a Rusiei. Sursa foto: mtvuutiset.fi.
Serviciul vamal al Finlandei a declarat că a confiscat încărcătura navei Eagle S, care face probabil parte din „flota fantomă” a Rusiei. Sursa foto: mtvuutiset.fi.

Nava petrolier Eagle S, despre care se crede că face parte din flota umbră a Rusiei și care a fost reținută de Finlanda pe 26 decembrie în legătură cu defectarea unui cablu de comunicații în Marea Baltică, transporta echipamente care puteau fi folosite pentru a spiona avioane și navele NATO. Informația a fost publicată de ziarul britanic Lloyd's List, pe 27 decembrie.

Echipamentele de înaltă tehnologie de la bord erau anormale pentru o navă comercială și consumau multă energie ducând la întreruperi repetate ale generatoarelor, a spus pentru Lloyd's List o sursă care a furnizat servicii maritime comerciale Eagle S  în urmă cu șapte luni.

Pe lângă Eagle S, un alt petrolier înrudit din același grup de proprietate, Swiftsea Rider (IMO: 9318539 ), sancționat de Regatul Unit, avea echipamente similare instalate, i s-a spus Lloyd's List.

Eagle S, sub pavilionul Insulelor Cook, și Swiftsea Rider, sub pavilion Honduras, sunt două dintre cele 26 de petroliere, legate de Rusia, cu structuri de proprietate opace, conectate la trei administratori de nave afiliați, inclusiv doi sancționați de guvernul Marii Britanii în urmă cu 12 luni pentru „sprijinirea mașinii de război a lui Putin”.

Petrolierele care eludau sancțiunile au fost cumpărate între 2022 și 2023 și plasate sub acorduri cu Eiger Shipping, filiala de transport maritim a comerciantului de petrol rusesc Litasco.

La bordul Eagle S au urcat forțele finlandeze care investighează sabotajul cablului submarin Estlink 2 care a întrerupt furnizarea de energie electrică din Finlanda în Estonia.

Petrolierul a încetinit și a târât ancora în zona cablului pe 25 decembrie, în jurul prânzului, a declarat poliția finlandeză. Alte trei cabluri au fost, de asemenea, deteriorate.

Sursa, care a refuzat să fie identificată pentru a-i fi protejată siguranța, a furnizat cel puțin 60 de documente confidențiale despre Eagle S către Lloyd's List în iunie, inclusiv raportul de verificare care a subliniat multe deficiențe de siguranță descoperite în timpul unei inspecții efectuate în timp ce era ancorat în apele daneze în acea lună.

Echipamentele de ascultare și înregistrare au fost aduse la bordul petrolierului prin „valize portabile uriașe” împreună cu „multe laptop-uri” care aveau tastaturi pentru limbile turcă și rusă atunci când sunau în Türkiye și Rusia.

De atunci, sursa a furnizat informații suplimentare, spunând că o persoană neautorizată, care nu era marinar, a fost identificată la bordul Eagle S.

Dispozitivele de transmisie și recepție au fost folosite pentru a înregistra toate frecvențele radio, iar la ajungerea în Rusia au fost descărcate pentru analiză. 

„Monitorizau toate navele și aeronavele NATO”, i s-a spus Lloyd's List. „Aveau toate detaliile despre ele…”

Eagle S a aruncat, de asemenea, „dispozitive de tip senzor” în Canalul Mânecii în timpul unui tranzit, potrivit Lloyd's List.

Este pentru a doua oară când cablurile submarine vitale dintre aliații NATO au fost avariate în două luni și prima dată când o navă comercială suspectată de sabotaj a fost reținută de autorități.

În noiembrie, vrachierul Yi Peng 3 (IMO: 9224984), sub pavilionul Chinei, a fost acuzat că a tras ancora pentru a deteriora cablul de comunicație C-Lion 1 care leagă Finlanda și Germania.

Vrachierul a petrecut mai mult de patru săptămâni în apele internaționale din strâmtorile daneze, în timp ce oficialii germani, suedezi, danezi și finlandezi au investigat, dar i s-a permis să navigheze sâmbăta trecută.

Echipajul de pe Eagle S ar fi fost conștient de activitățile sale de spionaj „deoarece acest lucru nu putea fi ascuns”, dar a fost „amenințat cu viața, așa că toată lumea a tăcut”, a spus sursa.

Pe alte nave „au înlocuit căpitanii când au ridicat această problemă”, a spus sursa.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
NoMy - smt4.5.3
pixel