Pentru prima dată, un elicopter Black Hawk zboară fără niciun pilot la bord

Gheorghiță Orjanu |
Data publicării:
Elicopter UH-60M Black Hawk cu tehnologie MATRIX/ALIAS integrată, zburând fără pilot la bord. Photo: Lockheed Martin
Elicopter UH-60M Black Hawk cu tehnologie MATRIX/ALIAS integrată, zburând fără pilot la bord. Photo: Lockheed Martin

Un elicopter model UH-60 Alpha Black Hawk a zburat, pentru prima dată, fără niciun pilot la bord, potrivit unui comunicat de presă, din 8 februarie, al companiei Sikorsky.

Evenimentul excepțional a avut loc în cadrul programului ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System) al DARPA (Agenția pentru Proiecte Avansate de Apărare), prin care se urmărește dezvoltarea unui sistem înalt automatizat destinat sprijinirii activității de pilotaj.

Sikorsky (deținută de Lockheed Martin) și DARPA, lucrează la ALIAS de aproximativ șase ani, dar întotdeauna, au avut un pilot în aeronavă pentru orice eventualitate, chiar dacă sistemul automat a efectuat zborul în întregime.

Există un comutator în elicopter numit „comutator 210”, a declarat Igor Cherepinsky, directorul Sikorsky Innovation, reporterilor în timpul unei conferințe de presă virtuale, din 8 februarie. Comutatorul indică câți piloți sunt prezenți în aeronavă, iar acum, pentru prima dată înainte de zbor, acesta a fost fixat la zero.

Timp de 30 de minute, ALIAS Black Hawk a zburat fără nicio persoană la bord deasupra Fort Campbell, Kentucky, pe 5 februarie. Ulterior, elicopterul a făcut un nou zbor, pe 7 februarie, care a fost mai scurt.

Aeronava a efectuat singură verificări înainte de zbor, a decolat și a trecut printr-un sistem LIDAR (laser imaging, detection and ranging) cu care, s-a simulat orizontul aglomerat și complex al orașului New York, după care a aterizat, toate operațiunile fiind executate autonom. Elicopterul de 6.350 kg a răspuns independent la zgârie-norii simulați, țesând prin Manhattan, potrivit lui Cherepinsky.

„ALIAS își propune să execute o misiune completă, de la decolare până la aterizare, inclusiv gestionarea autonomă a evenimentelor de urgență, cum ar fi defecțiunile sistemului aeronavei. Interfețele ușor de utilizat facilitează interacțiunea supervizor-ALIAS”, se precizează în comunicatul companiei.

„Cu sarcini reduse, piloții se pot concentra pe managementul misiunii în loc de mecanică”, a declarat Stuart Young, manager de program în Biroul de Tehnologie Tactică al DARPA. „Această combinație unică de software și hardware de autonomie va face zborul mai inteligent și mai sigur.”

DARPA și Sikorsky au investit împreună aproximativ 160 milioane de dolari în programul ALIAS. Planul este de a încheia programul până la sfârșitul anului, a precizat Young.

ALIAS aduce US Army flexibilitate operațională, a mai spus Young. „Acest lucru include capacitatea de a opera aeronave la orice oră din zi sau din noapte, cu și fără piloți, și într-o varietate de condiții dificile, cum ar fi medii contestate, aglomerate și degradate vizual”, a adăugat Young.

Mediul vizual degradat (Degraded Visual Environment - DVE) reprezintă pierderea indiciilor vizuale pentru un pilot în zbor, decolare, aterizare sau deplasare pe aerodrom. Condițiile DVE includ ploaia, ninsoarea și ceața, precum și praf, nisip și fum aflate în suspensie.

O cauză principală a accidentelor aviației US Army este o combinație de erori umane și medii degradate vizual. Serviciul continuă să caute sisteme care să elibereze pilotul de sarcina operării în aceste medii.

ALIAS va permite, de asemenea, US Army să zboare chiar și atunci când, în mod normal, un elicopter ar fi reținut la sol.

Sistemul ar putea fi, în cele din urmă, încorporat în programele viitoare de elicoptere și tiltrotoare (Future Vertical Lift – FLV) ale US Army, pe măsura dezvoltării acestora.

ALIAS a zburat anterior într-o misiune autonomă de aprovizionare în cadrul exercițiului Project Convergence 2021, desfășurat în poligonul Yuma, Arizona, în octombrie anul trecut. Luna viitoare, programul va efectua la Fort Eustis, Virginia, primul zbor al unui Black Hawk fly-by-wire model Mike, cea mai modernă versiune a flotei de elicoptere utilitare a US Army.

Cei doi oficiali, Young și Cherepinsky au mai precizat că DARPA va trece capabilitatea ALIAS la US Army, astfel încât să își poată echipa flotele actuale și viitoare cu sisteme autonome și adaptabile.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt3
YesMy - smt4.5.3
pixel