Creșterea bruscă la aproximativ 570 de interceptări în 2022 a avut loc într-o perioadă de mare tensiune, când Rusia a lansat agresiunea militară împotriva Ucrainei în luna februarie a aceluiași an. Nu este clar de ce ritmul interceptărilor a scăzut în 2023, deoarece tensiunile cu Rusia rămân ridicate.
Acest lucru se datorează, în parte, aderării Finlandei la NATO, în aprilie 2023. Decizia finlandezilor de a solicita aderarea la NATO a rezultat în urma invaziei din Ucraina, deoarece Finlanda împarte o graniță de 830 de mile cu Rusia.
,,Războiul Rusiei împotriva Ucrainei a creat cea mai periculoasă situație de securitate din Europa din ultimele decenii", a declarat vineri purtătorul de cuvânt al NATO, Dylan White.
,,Avioanele de vânătoare NATO sunt la datorie 24 de ore din 24, gata să intervină în caz de zboruri suspecte sau neanunțate în apropierea spațiului aerian al aliaților noștri", a precizat acesta.
Prima misiune de interceptare a avioanelor de vânătoare F-16 românești în Țările Baltice. Sursa Foto: Forţele Aeriene Române.
De la invazia din 2022 a Ucrainei, NATO a consolidat apărarea aeriană de-a lungul flancului său estic și a adăugat avioane de luptă la misiunea sa de poliție aeriană, care se întinde de la țările baltice până în România.
Încălcările efective ale spațiului aerian al NATO de către avioanele rusești sunt de scurtă durată
Cele mai multe dintre interceptările din 2023 au avut loc deasupra Mării Baltice, o zonă în care NATO are o misiune permanentă de poliție aeriană, responsabilă cu interceptarea avioanelor rusești care se apropie de spațiul aerian aliat.
"NATO are misiuni permanente de poliție aeriană care solicită ca avioanele aliate să se mobilizeze atunci când există semne că avioane militare rusești se apropie de spațiul aerian aliat în mod nesigur", a precizat NATO într-un comunicat.
Sutele de incidente au avut loc în condițiile în care Rusia continuă să utilizeze forțele terestre, aeriene și maritime pentru a obține avantaje strategice pe frontul din Ucraina.
Potrivit raportului NATO, majoritatea întâlnirilor cu avioanele ruseşti au fost "sigure și profesioniste" și au avut loc deasupra Mării Baltice.
De-a lungul flancului estic al NATO, avioanele militare rusești obişnuiesc să zboare cu transponderul oprit pentru a nu indica poziția și altitudinea. De asemenea, nu transmit un plan de zbor şi nici nu comunica cu controlorii de trafic aerian.
"Marea majoritate a întâlnirilor aeriene dintre avioanele NATO și cele rusești au fost sigure și executate cu profesionalism. Încălcările spațiului aerian al NATO de către avioanele militare rusești au fost rare și, în general, de scurtă durată", potrivit raportului.
În urma invadarii Ucrainei de catre Rusia, NATO și-a consolidat flancul estic cu o apărare aeriană substanțială, incluzând mai multe avioane de luptă, zboruri de supraveghere și sisteme de apărare aeriană la sol.
Războiul dintre Rusia și Ucraina, care se apropie de al doilea an, a fost marcat vineri de cel mai mare atac aerian de până acum, când forțele ruse au lansat peste 120 de rachete și au folosit zeci de drone pentru a bombarda orașe din Ucraina.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News