Forțele Aeriene Pakistaneze nu au răspuns la întrebările publicației americane Defense News cu privire la calendarul achiziției și numărul de aeronave și nici la ce înseamnă această achiziție în contextul unei probabile implicări a Islamabadului în programul avioanelor turcești de luptă de generația a cincea.
Deocamdată, nu este clar ce înseamnă această achiziție pentru flota pakistaneză, precum și care este impactul asupra echilibrului militar dintre arhirivalii Pakistan și India, a declarat Justin Bronk, expert în domeniul aerospațial al think tank-ului Royal United Services Institute (RUSI) din Londra.
„Impactul unei achiziții de J-31/FC-31 de către Pakistan este dificil de prezis în această etapă, deoarece capabilitățile și intervalele de timp pentru livrare sunt foarte de vag înțelese”, a spus el pentru Defense News.
„O mare parte (a impactului – nota autorului) va depinde de nivelul stealth care poate fi atins în practică, de senzorii și fuziunea senzorilor de pe aeronavă atunci când sunt operaționale și de timpul necesar pentru livrare”, a adăugat el.
Cu toate acestea, vânzarea către Pakistan este semnificativă pentru China, a spus Rick Fisher, expert în armata chineză la think tank-ul International Assessment and Strategy Center din SUA.
„Împărțirea acestui program cu Pakistanul este foarte importantă, deoarece [acesta] oferă o subvenție care apoi sprijină ... producția pentru avionul de luptă greu de generație a cincea Chengdu J-20 și închide piața pakistaneză pentru opțiunile de generație a cincea din Europa și Turcia”, a declarat el pentru Defense News.
Dar planul de achiziție al Pakistanului are un dezavantaj, potrivit lui Kaiser Tufail, analist și fost pilot al Forțelor Aeriene pakistaneze.
„În primul rând, introducerea prea multor tipuri de avioane de luptă nu este de ajutor din punct de vedere al pregătirii și întreținerii. În al doilea rând, scenariul economic al țării este destul de sumbru, iar cheltuielile trebuie reduse drastic”, a spus el. „Cred că JF-17 [Block 3], J-10 și F-16 pot îndeplini rolul de superioritate aeriană în mod adecvat.”
„Nevoia de platforme stealth poate fi satisfăcută de UAV, care sunt platforme excelente pentru operații de sprijin tactic pe câmpul de luptă”, a adăugat el.
Deocamdată, FC-31, al doilea avion de luptă stealth al Chinei după J-20, este în tot în faza de testare, după ce a făcut primul zbor oficial pe 31 octombrie 2012. Una dintre intențiile Beijingului în legătură cu FC-31 este exportul, într-o încercare de a concura cu aeronava americană F-35.
Cu toate acestea, cu excepția Pakistanului, care mai degrabă a dat o gură de oxigen programului FC-31 decât să-și consolideze apărarea, nicio altă țară nu și-a manifestat interesul pentru achiziție.
Chiar și Islamabadul era interesat anul trecut de avionul de generația a cincea TAI KAAN care urmează să fie construit de Turcia, potrivit ministrului apărării de la Ankara, Yasar Guler, citat în august de Defense News.
Referitor la stadiul programelor chinez și turc, se remarcă că în timp ce Beijingul a avansat destul de mult cu una dintre variantele FC-31, fiind vorba de aeronava FC-35 destinată operării pe portavion, aeronava fabricată de Turcia nu a efectuat zborul inaugural planificat pentru finalul anului 2023 datorită unor probleme cu asigurarea motoarelor.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News