Miercuri seara, JPO a emis o dispoziție tehnică prin care cere intervenția asupra întregii flote de F-35 existente la nivel global, nu doar a celei americane, în următoarele trei luni, precum și punerea imediată în aplicare pentru un „număr mic” de avioane consemnate la sol din decembrie 2022.
În declarația de presă de joi, JPO a anunțat că nu vor fi ținute la sol alte aeronave F-35 în afara celor construite recent, ale căror motoare F135 fabricate de Pratt & Whitney sunt vizate pentru problema vibrațiilor și care sunt reținute deja la sol de peste două luni și jumătate.
Biroul a mai informat că intenționează să colaboreze cu structurile armatei americane care operează F-35 și cu partenerii internaționali pentru a se asigura că înțeleg dispoziția tehnică. „Siguranța echipajelor de zbor este preocuparea principală a JPO”, a precizat autoritatea.
Livrările de F-35 au fost oprite la mijlocul lunii decembrie, după accidentul din Fort Worth, Texas, care a implicat un avion nou F-35B aflat în timpul zborului de verificare a calității. Acesta s-a dezechilibrat la aterizarea pe verticală, înclinându-se către înainte și rotindu-se pe sol înainte ca pilotul său să fie ejectat în siguranță. Accidentul a fost surprins de un amator și făcut public imediat pe rețelele sociale.
Video: Avionul F-35 prăbușit la Fort Worth:
După acest accident, Lockheed Martin a oprit zborurile de acceptanță pentru noile F-35, care fac parte din testele obligatorii efectuate înainte de predarea unei aeronave, blocând astfel desfășurarea de noi livrări. De altfel, compania americană a confirmat joi că nu a reluat încă operațiunile de zbor sau livrările de noi F-35.
De asemenea, mai târziu în decembrie, Pentagonul și Pratt & Whitney au oprit livrările de motoare, iar investigația demarată a arătat că accidentul a fost generat de o problemă de vibrație a motorului. JPO a declarat că problema vibrațiilor este o „manifestare rară” și a anunțat în februarie că Pratt & Whitney, deținută de Raytheon Technologies, a dezvoltat o soluție pentru aceasta.
JPO a precizat că deși majoritatea aeronavelor F-35 nu se confruntă cu această problemă generată de rezonanța armonică a unor vibrații mecanice, se are în vedere aplicarea soluției de modernizare pentru întreaga flotă produsă, deoarece este o soluție „necostisitoare [și] non-intruzivă” a cărei implementare durează cel mult opt ore și care va permite menținerea aceleiași configurații la toate motoarele de pe F-35.
Din 24 februarie, JPO a autorizat Pratt & Whitney să reia livrarea motoarelor, iar Jen Latka, vicepreședinte al programelor F135 la Pratt & Whitney, a declarat marți că acum compania livrează motoarele cu soluția deja instalată.
Latka a declarat că inginerii de la Pratt & Whitney s-au mai confruntat cu probleme de rezonanță armonică la motorul F135 înainte de accidentul din 15 decembrie, dar ceea ce s-a întâmplat cu acel F-35B a implicat „aspecte noi”, a explicat aceasta, subliniind că „acolo au fost noi învățăminte”.
La rândul său, la presiunile media privind cauzele accidentului, JPO a răspuns că „rezonanța armonică este cauzată de sisteme care își îndeplinesc funcția normală. Investigația cauzei principale este încă în desfășurare pentru a determina unde se intersectează aceste sensibilități ale sistemului cu frecvențele de excitație.”
Atât JPO, cât și Pratt & Whitney au refuzat să comenteze cine va suporta costul modernizării și oprirea livrării. „Nu vom comenta responsabilitatea financiară. Ne concentrăm pe readucerea flotei la operațiuni de zbor complet sigure”, a fost mesajul transmis de biroul responsabil cu proiectul F-35.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News