Cu toate acestea, situația nu este tocmai "atât de pozitivă" pentru Ucraina, așa cum o descriu unele surse. În prezent, există un dezacord în relațiile dintre SUA și partenerii săi, după cum precizează The New York Times.
Un oficial ucrainean de rang înalt, care a dorit să-și păstreze anonimatul, a declarat ziarului american că, în prezent, ei [piloții ucraineni] nu au dreptul său permisiunea Washingtonului de a se la manşa avioanelor de vânătoare F-16 aflate în inventarul statelor europene. Adică Washingtonul nu permite antrenarea piloților ucraineni pe avioane F-16.
Washingtonul continuă să creadă că Ucraina nu are nevoie de F-16. Această opinie a fost împărtășită încă de anul trecut, iar Casa Albă continuă să urmeze această linie politică până în prezent. NYT scrie că "atât de profund este scepticismul Washingtonului încât piloților ucraineni nu li se permite în prezent nici măcar să se antreneze pe F-16".
Doar SUA au dreptul de a stabili ce întâmplă cu avioanele de vânătoare F-16 fabricate în SUA. Până acum, orice declarație din partea oricărei țări europene cu privire la furnizarea de avioane F-16 către Ucraina este doar o dorință exprimată în a ajuta Kievul. Dar acest lucru [antrenarea pe F-16 sau reexportul acestor aeronave ] nu se poate întâmpla fără permisiunea Washingtonului.
Marea Britanie intenționează să formeze o "coaliție internațională" pentru a furniza avioane F-16 către Ucraina
Marea Britanie a răspuns deja cu o zi în urmă cu privire la intențiile sale de a antrena piloți ucraineni. Dar, în declarație oficială, Londra subliniază în continuare că nu Marea Britanie, ci SUA au ultimul cuvânt.
Conducerea guvernului britanic a anunțat, marți, că Londra intenționează să construiască o "coaliție internațională" pentru a ajuta Ucraina să obțină avioane de luptă F-16. Anunțul a survenit după o întâlnire între prim-ministrul Rishi Sunak și omologul său olandez Mark Rutte.
Cei doi premieri au convenit, la întâlnirea desfășurată cu ocazia unui summit al Consiliului Europei în Islanda, să "lucreze împreună pentru a construi o coaliție internațională care să furnizeze Ucrainei capacități de luptă aeriană", începând de la antrenament până la livrarea avioanelor de luptă F-16.
Refuzul SUA de a permite antrenarea piloților ucraineni pe avioane F-16 contrastează puternic cu unele rapoarte apărute în ultimele luni, potrivit cărora piloții ucraineni sunt deja antrenați. De asemenea, acest lucru contrastează puternic cu declarațiile oficiale ale Kievului.
Există posibilitatea ca SUA să emită o licență pentru reexportul unor avioane F-16
NYT a citat un alt oficial de rang înalt, de data aceasta de la Casa Albă, care a declarat categoric că, în prezent, SUA nu intenționează să trimită F-16 în Ucraina. Avionul costă foarte mulți bani și, potrivit Casei Albe, nu va fi util Ucrainei, iar în prezent, există chiar o scădere a finanțării pentru Ucraina. Potrivit oficialului, care a vorbit, de asemenea, sub rezerva anonimatului, SUA a prioritizat trimiterea unui alt tip de armament.
Dar același oficial american spune că există posibilitatea ca SUA să emită o licență pentru reexportul unor avioane F-16 către unele țări europene. Dacă acest lucru se va întâmpla, însă, nu poate fi prezis în acest moment. Situația politică este dinamică și permite schimbarea deciziilor, sau "trecerea unor linii roșii".
Intenția anunțată de Londra de a antrena piloți ucraineni ca parte a unui nou pachet de ajutor militar pentru Ucraina rămâne "în aer". Londra nu poate permite niciun fel de pregătire a unui pilot ucrainean fără permisiunea expresă a Washingtonului.
În acest sens - potrivit unor experți, Ucraina va avea nevoie de 36 de avioane de luptă F-16. Alți înaintează numărul de avioane de luptă necesare la 50.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News