Occidentul ar putea pierde confruntarea economică în războiul din Ucraina: Ce rol joacă avioanele F-16 şi aerodromurile militare în această ecuaţie

Gheorghiță Orjanu |
Data actualizării: | Data publicării:

Pare imposibilă o asemenea concluzie, dar numerele și realitatea de pe front spun un adevăr care nu poate fi contestat. Dacă până acum, fiecare dolar furnizat de Occident ca sprijin militar acordat Ucrainei era folosit extrem de eficient de trupele ucrainene, situația ar putea să se schimbe radical după sosirea avioanelor de luptă F-16. Cu o medie de două milioane de dolari, Rusia poate distruge un bun de 50 de milioane de dolari, atât cât valorează, în medie, un F-16. Nu e vorba de apărarea antiaeriană a Rusiei, ci despre rachetele balistice care au în rază toate aerodromurile din Ucraina.

Într-un interviu acordat Radio Libertatea, pe 9 iunie, șeful Aviației ucrainene, generalul de brigadă Serghei Golubtsov, s-a referit atât la situația operațională de pe front cât și la proiectele de viitor privind înzestrarea cu aeronave de luptă.

Golubtsov a confirmat că în acest an vor intra primele avioane F-16 în Ucraina. ”Avem un anumit număr de aerodromuri pregătite și știm numărul de avioane care vor intra primele anul acesta. Știm cât va veni anul viitor”, a precizat generalul păstrând secretul asupra numărului exact, dar a adăugat că sunt planuri inclusiv pentru anul 2028, coaliția pentru aeronave venind mereu cu noi mesaje pozitive.

Referindu-se la protecția aerodromurilor și a avioanelor F-16 aflate la sol, Golubtsov a spus că ”problema este complexă”. În momentul de față, forțele ucrainene se confruntă cu două constrângeri mari

Rusia lansează multe mijloace de atac aerodinamice (drone și rachete de croazieră) în timp ce Ucraina dispune de resurse limitate de muniție antiaeriană pentru a lupta împotriva lor.

„Avem mijloace de apărare împotriva țintelor aerodinamice. Aerodromurile, unde se află acum tehnica noastră de aviație, sunt atacate aproape în fiecare noapte cu zeci de drone. Sunt lansate și multe rachete de croazieră împotriva lor. Avem cu ce să ripostăm, știm cum să facem asta. Singurul lucru care lipsește sunt rachetele. Dacă nu vor fi rachete, nu avem cu ce să ne apărăm. Chiar și mijloacele portabile sunt foarte, foarte utile, deoarece dacă echipăm grupurile mobile de foc cu complexe Stinger, mijloacele de atac care zboară în adâncimea Ucrainei vor fi distruse înainte de a ajunge. Și atunci va fi relativ sigur în interior”, a precizat Golubtsov.

Rachetele balistice rusești sunt și mai periculoase decât mijloacele de atac aerodinamice, deoarece Ucraina are puține sisteme antibalistice. Doar SAMP-T și Patriot pot distruge rachetele balistice. Dar SAMP-T și Patriot au și ele nevoie de protecție împotriva mijloacelor aerodinamice.

„În ceea ce privește dispunerea avioanelor moderne pe care le așteptăm ca ajutor material și tehnic, desigur, acestea vor fi ținte. Vor fi un obiectiv foarte, foarte important pentru ruși, care vor încerca să le lovească și apoi să se laude. (…) Din păcate, în prezent doar SAMP-T sau Patriot se pot descurca cu rachetele balistice. Aerodromurile trebuie protejate exact cu aceste complexe. Din păcate, dacă vine o rachetă balistică echipată cu submuniții, iar avionul este pe un teren deschis, va fi cel puțin avariat. Dacă are loc o lovitură directă, chiar și într-un adăpost din beton armat, nu îl salvează. Îl penetrează și avionul arde'', a argumentat Golubtsov.

,,Rușii nu vor număra „Kinjal”-urile și „Iskander”-urile pentru a lovi F-16 pe aerodrom. De aceea, cea mai mare problemă este protecția bazelor aeriene unde vor fi staționate F-16. Trebuie să existe cel puțin două baterii Patriot. Trebuie să fie cel puțin două baterii de tip NASAMS pentru a lucra împotriva țintelor aerodinamice, împotriva dronelor, și pentru a proteja sistemul Patriot de acestea. Și mijloacele de protecție imediată, instalațiile antiaeriene de tip Gepard. Acestea își demonstrează eficiența împotriva rachetelor de croazieră și a „Shahed”-urilor. Acesta este minimul necesar de protecție activă”, a rezumat generalul Golubtsov, cât este de scumpă apărarea avioanelor F-16.

 

Cheltuielile sunt mari cu sistemele antiaeriene dar sunt absolut obligatorii

 

Din punctul de vedere al costurilor, se observă că forțele Ruse pot distruge un avion F-16 estimat la aproximativ 50 milioane dolari cu o rachetă balistică Iskander-M de doar trei milioane de dolari.

Se poate presupune un același efect al rachetei rusești Kinzhal de 10 milioane de dolari, dar Rusia poate obține rezultate mai eficiente cu dronele Shahed care costă doar 50.000 de dolari bucata dacă sunt fabricate intern. Din 20 de drone (un milion de dolari) lansate asupra unui aerodrom, sunt șanse destul de mari ca una să treacă și să distrugă sau să avarieze un avion F-16.

Rusia cu o medie de două milioane de dolari poate distruge un bun de 50 de milioane de dolari. Raportul este sugestiv, deoarece aceeași proporție este între forța economică a Rusiei și cea a statelor membre NATO.

Produsul intern brut al Rusiei pentru anul 2023 a fost estimat la aproximativ 2,2 trilioane de dolari, in timp ce al NATO a fost de 55 de trilioane. Situația ar fi echilibrată, NATO având teoretic capacitatea să refacă ceea ce se pierde. Dar dacă intră în calcul și China în sprijinul Rusiei, cu un PIB de 18 trilioane de dolari, atunci Alianța nord-atlantică ar fi clar în deficit.

 

Pentru a răspunde acestei situații destul de neplăcute, Occidentul are două soluții principale

 

Prima este să ofere Ucrainei mai multe sisteme antibalistice Patriot sau SAMP-T, precum și sisteme NASAMS sau echivalente. Țările care dispun de aceste sisteme sunt în continuare reticente în a le furniza. A fabrica altele noi necesită mult timp dar și multe resurse, o baterie Patriot fiind estimată la un miliard de dolari. O baterie NASAMS care protejează Patriot costă și ea 300 de milioane de dolari. Dacă nu fac acest lucru, trebuie să-și asume pierderea mai multor F-16 la sol și să aducă rapid altele în loc. Pentru acest lucru, SUA va trebui să țină pasul de producție cu F-16 și F-35 peste pierderile ucrainene.

A doua soluție este ca Occidentul să furnizeze rachete cu rază mare de acțiune pentru ca forțele ucrainene să poată lovi direct pozițiile rachetelor sol-sol rusești, precum și aerodromurile de pe care operează aviația rusă, inclusiv cea strategică. Avionul de luptă F-16 poate fi echipat de exemplu cu rachete de tipul AGM-158 cu rază de acțiune de peste 900 de km. Varianta AGM-158B-2 este creditată că poate lovi ținte la o distanță de 1.900 de km, iar cu puțin noroc ar putea să atingă inclusiv îndepărtatul aerodrom Olenya de unde decolează bombardierele strategice rusești care lansează valuri de rachete asupra Ucrainei.

A nu da Ucrainei F-16 sau Gripen nu mai intră în calcul, deoarece Ucraina ar avea puține șanse să reziste mai departe.

Desigur, Occidentul poate să nu facă nimic din toate acestea dar, trebuie să fie pregătit pentru consecințele pierderii războiului economic pentru Ucraina și, probabil, pentru pierderea Ucrainei.

 

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.3.1
pixel