O ultimă șansă de reconciliere acordată Rusiei? Serviciile occidentale: Avarierea cablurilor subacvatice din Baltica ar putea fi accidente, nu sabotajul rusesc

Gheorghiță Orjanu |
Data actualizării: | Data publicării:
Nava rusă Ursa Major. Sursa foto: Oliver Alexander/X)
Nava rusă Ursa Major. Sursa foto: Oliver Alexander/X)

Publicația Washington Post (WP), într-un articol din 19 ianuarie, a anunțat că servicii de securitate americane și europene încep să abordeze ipoteza accidentelor în cazul distrugerii cablurilor din Marea Baltică.

„Ruperea cablurilor submarine care i-a zguduit pe oficialii europeni de securitate în ultimele luni a fost, mai degrabă, rezultatul unor accidente maritime, decât al sabotajului rusesc, potrivit mai multor oficiali de informații americani și europeni precizează WP.

Ipoteza accidentelor este deocamdată în faza de început, fiind în curs de verificare, datorită faptului că nu se găsesc indicii clare care să demonstreze premeditarea din partea unui actor statal sau non-statal.

„Poziția reflectă un consens în curs de dezvoltare între serviciile de securitate americane și europene, potrivit unor înalți oficiali din trei țări implicate în investigațiile în curs de desfășurare a unui șir de incidente în care linii critice de energie și comunicații de pe fundul mării au fost întrerupte.

Dar până acum, au spus oficialii, investigațiile care au implicat Statele Unite și cinci servicii de securitate europene nu au dat niciun indiciu că navele comerciale suspectate ar fi târât ancorele peste sistemele de pe fundul mării în mod intenționat sau la ordinul Moscovei”, precizează WP.

Pe lângă faptul că oficialii care au înaintat ipoteza accidentelor sunt deocamdată anonimi, în argumentația că distrugerea cablurilor este accidentală sunt invocate dovezi secrete cum ar fi interceptări de comunicații și informații clasificate care trebuie crezute pe cuvânt.

 

Un șir lung de ”accidente”

 

„Oficialii americani și europeni au spus că dovezile adunate până în prezent – ​​inclusiv comunicațiile interceptate și alte informații clasificate – indică accidente cauzate de echipaje fără experiență care servesc la bordul navelor prost întreținute.”

„Oficialii americani au citat „explicații clare” care au ieșit la iveală în fiecare caz, indicând o probabilitate ca paguba să fi fost accidentală și o lipsă de dovezi care să sugereze vinovăția Rusiei. Oficialii de la două servicii europene de informații au spus că sunt de acord cu evaluările SUA.”

„În pofida suspiciunilor inițiale că Rusia ar fi implicată, un oficial european a spus că există „contra dovezi” care sugerează contrariul. Oficialii americani și europeni au refuzat să detalieze și au vorbit sub condiția anonimatului, invocând sensibilitatea investigațiilor în curs”, precizează WP în articolul său.

Viziunea care a apărut în rândul agențiilor de spionaj occidentale că accidentele – și nu Rusia – ar putea fi vinovate pentru daunele submarine a fost respinsă de unii critici ai Rusiei, potrivit WP.

Pekka Toveri, care reprezintă Finlanda în Parlamentul European și anterior a fost cel mai important oficial al informațiilor militare din țară, a spus că aceste cazuri cu deteriorări pe fundul mării fac parte dintr-o „operație hibridă tipică” de la Moscova.

„Cel mai important lucru în orice operație hibridă este negarea”, a spus Toveri. Este posibil ca serviciile de securitate ale Rusiei să fi reușit să nu lase „o dovadă care ar rezista în instanță”, a spus el, dar a concluziona că au fost accidente „este total B.S. (prescurtarea pentru expresia„total bullshit” – prostie totală – nota autorului )”, precizează WP.

Toveri și alții au citat anomalii în comportamentul navelor implicate, precum și dovezi că Rusia a dedicat de zeci de ani resurse extinse - inclusiv crearea unei unități militare dedicate, cunoscută sub numele de Direcția Generală a Statului Major pentru Cercetare în Marea Adâncă - pentru cartografierea infrastructurii fundului mării în zonele vestice și de identificare a vulnerabilităților acesteia.

Cel puțin două dintre navele suspectate de provocarea pagubelor par să-și fi târât ancorele la 100 de mile sau mai mult pe fundul mării. O navă care a aruncat ancora accidental, a spus Toveri, va fi imediat trasă atât de vizibil în afara cursului, încât echipajele s-ar lupta să oprească nava și să evalueze pagubele.

Foto ilustrativ: conducta Nord Stream 2 care traversează Marea Baltică

Mike Plunkett, expert naval la firma de cercetare în domeniul securității Janes, a spus că „pe lângă multă apă care va stropi puternic la căderea ancorei în apă, va fi și mult zgomot de la lanțul de ancore care cade rapid prin gaură”. El a descris șansele de apariție a trei incidente de lansare a ancorelor în regiunea baltică începând cu 2023 ca fiind „extrem de mici”, deși nu zero. Dar el a spus că este  extrem de dificil să se dovedească sabotajul intenționat.

Momentul incidentelor a sporit suspiciunea. Cele mai recente cazuri, în noiembrie și decembrie, au deteriorat liniile energetice submarine într-un moment în care țările baltice accelerează eforturile de a-și deconecta rețelele electrice de la Rusia - o mișcare care a câștigat urgență după invazia Rusiei din 2022 a Ucrainei, precizează WP.

În favoarea nevinovăției Rusiei este adusă logica nevoii mari a Rusiei pentru comerțul cu petrol, pe care nu dorește sub niciun motiv să o pună în pericol.

„Există, de asemenea, motive de a pune la îndoială de ce Rusia ar risca să vizeze sistemele submarine pe căile navigabile căptușite (cu nave – nota autorului) acum de țările membre NATO. Acest lucru ar putea pune în pericol operațiile de contrabandă cu petrol pe care Rusia s-a bazat pentru a finanța războiul din Ucraina și ar putea provoca eforturi mai agresive din partea guvernelor occidentale de a opri ruta Rusiei către Atlanticul de Nord”, precizează WP.

WP aduce aminte că vinovatul de distrugerea gazoductelor Nord Stream din 2022 ar putea fi un ofițer ucrainean. 

„În ciuda progreselor în capacitățile de supraveghere submarină, atribuirea atacurilor s-a dovedit dificilă. De distrugerea gazoductelor Nord Stream dintre Rusia și Germania din septembrie 2022 a fost inițial învinuită Rusia, dar acum se crede că atacul a fost efectuat de un ofițer militar ucrainean superior, cu legături strânse cu serviciile de informații ale țării”, precizează WP.

 

(Nota autorului) O ultimă șansă de reconciliere, acordată Rusiei?

 

Pe lângă coincidența remarcabilă a incidentelor din Marea Baltică observată de europarlamentarul finlandez, Pekka Toveri, se remarcă o altă coincidența remarcabilă și anume că articolul din WP a fost publicat odată cu schimbarea administrației de la Casa Albă. Desigur nici în acest caz nu se pot aduce dovezi că această mișcare cu articolul face parte dintr-un scenariu cu un anumit scop strategic.

Cu toate acestea, se pot face unele speculații privind ceea ce se urmărește prin acest articol.

Este probabil, ca prin intermediul articolului din WP să se întindă o mână către Rusia, în primul rând din partea SUA, pentru a reveni la sentimente mai bune față de Ucraina și NATO în general. Este posibil, în viitor să apară mai multe articole în principalele publicații occidentale care să mai spele din imaginea șifonată pe care o are conducerea de la Moscova în ochii populației Europei și SUA.

Cu o imagine refăcută, o pace între Rusia și Ucraina ar putea fi privită cu o mai mare deschidere. De asemenea, o parte din sancțiunile occidentale la adresa Rusiei ar putea fi ridicate. Urmarea este că Rusia se va putea reface, în următorii 3 – 5 ani, din punct de vedere economic și implicit militar. O Rusie refăcută militar și condusă de același regim va face, foarte probabil, ceea ce face și acum.

În ipoteza că toate aceste incidente din Marea Baltică sunt pur accidentale, o urmare este faptul că NATO a întărit dispozitivul militar naval în zona baltică. Acest lucru ajută și Rusia deoarece prioritatea sa militară din prezent nu este Marea Baltică ci Marea Neagră și Marea Mediterană. Rusia își poate atenua temporar activitățile sale hibride sau pur militare sale din Baltica. În timp ce active NATO importante sunt dislocate în zona baltică, alte zone strategice ar putea deveni mai puțin acoperite cel puțin din punct de vedere informațional.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2025 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
NoMy - smt4.5.3
pixel