Săptămâna trecută, Lockheed Martin a anunțat că a deschis o nouă linie de producție în Greenville, Carolina de Sud, pentru 128 de aeronave F-16 Block 70/72, toate destinate vânzărilor militare externe. Cererea este mare și se estimează că aparatele nu vor fi livrate până în 2026. În plus, compania anticipează că ar putea veni mai multe comenzi. Cu o durată potențială de viață de 40 de ani sau mai mult, acele avioane ar putea zbura spre sfârșitul anilor 2060 sau mai târziu.
"Există 25 de națiuni care operează F-16 astăzi", a declarat colonelul Brian Pearson, șeful Centrului de Gestionare a Ciclului de Viață (AFLCMC) pentru F-16, într-un comunicat de presă din 17 mai. Unitatea de producție și modernizare F-16 de la Greenville, care va începe să producă noile F-16 în 2022, „ne ajută să satisfacem cererea globală” a precizat Pearson, potrivit Air Force Magazine.
De la deschiderea noii linii, direcția de asistență și cooperare în domeniul securității a AFLCMC „a văzut o creștere a numărului de țări partenere care, solicită guvernului SUA informații detaliate și solicitări de vânzări”, a declarat colonelul Anthony Walker, lider senior pe probleme de materiale în divizia internațională a AFLCMC.
Cinci state vor beneficia de avioane F-16 din noua linie de proucție
Cele 128 de avioane sunt destinate Bahrainului, Bulgariei, Slovaciei, Taiwanului și unei alte țări pe care compania a refuzat să o numească. Aceste aeronave vor fi în configurația Block 70/72 care include noutăți în ceea ce privește radarul, afișajele, rezervoarele de combustibil conforme precum și alte îmbunătățiri față de versiunea Block 50/52, cea mai recentă din înzestrarea USAF. Lockheed va construi aproximativ patru aeronave F-16 într-o lună, la fabrica din Greenville.
India are în vedere să cumpere o versiune avansată a F-16, pe care Lockheed a numit-o „F-21” și despre care susține că are o durată de viață de 12.000 de ore, cu aproximativ 50 la sută mai mult decât cele care zboară în USAF. La utilizarea normală, 12.000 de ore reprezintă aproximativ 32 de ani de serviciu. India intenționează să cumpere 114 avioane de vânătoare și ar urma să producă aeronavele respective chiar în țară. Lockheed va face un parteneriat cu compania multinațională Tata, cu sediul în In dacă va câștiga licitația.
Gregory Ulmer, vicepreședinte pentru aeronautică la Lockheed, a declarat în februarie că există un potențial pentru 300 de aeronave suplimentare, care nu sunt încă în cărți, unele reprezentând clienți vechi pentru acest tip de aeronavă.
Aproximativ 600 de F-16 vor servi în următorii 15 ani în US Air Force
În cadrul USAF, cel puțin 600 de avioane F-16 se vor găsi în următorii 15 ani, a precizat șeful Statului Major al USAF, generalul Charles Brown. Aeronavele vor opera atât în medii de luptă competitive, cât și permisive, iar numărul lor va fi ajustat în funcție de succesul programului F-35 și al înlocuitorului F-16 denumit în prezent Multi-Role-X.
USAF consideră un mediu aerian ca fiind „competitiv” dacă este suficient de bine apărat cu aviația și sistemele sol-aer. Mediile aeriene din categoriile „extrem de competitiv” și „refuzat” sunt considerate penetrabile numai de avioanele de generația a cincea și a șasea, care sunt foarte puțin observabile - capabilitatea ”stealth”.
Pe termen scurt, USAF planifică retragerea tuturor aeronavelor F-16 care sunt versiuni „pre-block” și păstrarea doar a variantelor block 15-25-30-50.
Lockheed a primit în ianuarie un contract de 64,3 miliarde de dolari pentru o perioadă și cantitate nedeterminate, pentru producția de noi F-16 pentru clienții străini, precum și upgrade-uri la 405 de aeronave la configurația F-16V, care este similar cu modelul F-21 propus Indiei.
Potrivit prevederilor contractului, va fi realizată o configurație de bază pentru toată producția, iar fiecare țară va semna un contract separat pentru echipamentele unice sau personalizate care vor fi instalate pe avioanele lor. Un oficial al USAF a declarat că acordul „simplifică și accelerează” procesul pentru țările care doresc să cumpere F-16, abordarea fiind necesară din cauza cererii mari, a adăugat oficialul. De asemenea, se reduce costul aeronavei datorită producției unui număr mare de aparate. Pe aeronavele respective va fi integrată și actualizarea la software-ul Joint Mission Planning System / Mission Planning Environment.
Contractul menționa în mod specific exporturi către Bahrain, Bulgaria, Chile, Columbia, Croația, Egipt, Grecia, India, Indonezia, Iordania, Maroc, Coreea, Oman, Pakistan, Filipine, Polonia, România, Singapore, Slovenia, Taiwan, Thailanda, Turcia și Emiratele Arabe Unite.
F-16, o poveste de succes. Din 1970, peste 4.550 de avioane au fost livrate de SUA statelor aliate
Peste 4.550 de F-16 au fost livrate în SUA și țările aliate din anii 1970. Regretata Michele A. Evans, în calitate de vicepreședinte pentru aeronautică la Lockheed, a declarat în septembrie 2020 că, compania vede posibilitatea „de a construi până la 5.000” de aparate F-16. Ea a adăugat că F-16 este considerat de companie ca un fel de anticameră la F-35, pentru țările care, nu sunt încă pregătite să adopte avionul de vânătoare de generația a cincea, dar l-ar putea dori mai târziu.
Generalul de brigadă Dale White, ofițerul executiv pentru programul USAF dedicat avioanelor de luptă și avioanelor avansate, a numit F-16 un „luptător compact durabil, extrem de capabil, care va avea un rol important în securitatea multor țări partenere în anii următori”.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News