După ce timp de aproximativ 24 de ore a rămas ancorată sub pază, nava a început, vineri seara, cu ajutorul a trei remorchere germane deplasarea spre vest într-o zonă de mare mai liberă, aceasta fiind o măsură de siguranță, având în vedere vântul din zona mării. „Dacă apar evenimente neprevăzute, ar putea exista posibilitatea ca nava „Eventin” care nu poate manevra singură, să se deplaseze spre sud, precizează autoritățile germane, citate de postul Ntv.
Noua poziție în care va ajunge „Eventin” este situată la 25 km nord-vest de faimosul Cap Arkona de pe insula Rügen. Grupul de remorcare urmează să fie suplimentat cu încă un remorcher chemat de urgență.
Photo source: NTV.de /// Grafik: ntv.de / mmo Quelle: MarineTraffic.com
Echipajul petrolierului este format din 24 de marinari, care se află la bordul navei și vor rămâne acolo, evacuarea lor nefiind încă necesară.
Deocamdată, nu există niciun pericol pentru mediu, dar ecologistii nu sunt atât de siguri. Incidentul care a implicat o navă mare, clasificată deja drept una foarte veche cu probleme de structură, a creat îngrijorări în rândul serviciilor de securitate, activiștilor de mediu și politicienilor.
Nava Eventin care a eșuat aproape de coasta Germaniei face parte din flota „din umbră” a Rusiei
Flota rusă / Kremlin.ru
Nava „Eventin”, construită în 2006, figurează în lista navelor flotei ruse din umbră publicată în toamnă. Echipajul a oprit ocazional sistemul de identificare radio al navei.
Potrivit site-ului de transport maritim Vesselfinder, „Eventin” a părăsit portul baltic rusesc Ust-Luga și se îndrepta spre Port Said, Egipt. Potrivit unor rapoarte neconfirmate, destinația reală este un port indian.
Ministrul de Externe al Germaniei, Annalena Baerbock, a acuzat Rusia că pune în pericol securitatea internațională și aduce pagube grave asupra mediului cu flota sa din umbră.
„Rusia pune în pericol securitatea noastră europeană nu numai cu războiul său de agresiune împotriva Ucrainei, care încalcă legea internațională, ci și cu cablurile tăiate, geamanduri de frontieră mutate, campanii de dezinformare, blocarea semnalelor GPS, folosirea de petroliere pe jumătate distruse. Prin folosirea nefastă a unei flote de petroliere ruginite, Putin nu numai că eludează sancțiunile, dar acceptă și că turismul la Marea Baltică se va opri”, a spus Baerbock.
Pe 10 ianuarie, Oficiul pentru Controlul Activelor Străine (OFAC) al Departamentului de Trezorerie al SUA a anunțat introducerea de noi sancțiuni împotriva flotei de nave din „umbră”, care permite Rusiei să exporte petrol ocolind restricțiile impuse de țările G7.
Rusia și-a mărit cu 70% dimensiunea „flotei din umbră” față de anul trecut
Imagine ilustrativă. Nave ale Flotei ruse din Marea Neagră
În decembrie 2024, Direcția Principală de Informații (GUR) a Ministerului ucrainean al Apărării a lansat o nouă secțiune despre „flota din umbră” a Rusiei pe portalul Război și Sancțiuni, unde a publicat date despre activitățile a 238 de nave care ajută Rusia și Iranul să exporte petrol sancționat.
În octombrie 2024, a fost dezvăluit că Rusia și-a mărit dimensiunea flotei de petroliere din umbră cu aproape 70% față de anul trecut, în pofida restricțiilor împotriva asiguratorilor și companiilor de transport maritim, permițând Moscovei să eludeze sancțiunile occidentale.
Ulterior, a fost raportat că au fost identificate cel puțin nouă cazuri de nave rusești ale „flotei din umbră” care au avut scurgeri de petrol în apele lumii, începând cu 2021.
Vechile nave pe care Rusia le folosește pentru „flota din umbră” nu sunt doar vechi, în pericol de a se scufunda și în mare măsură nereglementate, ci sunt adesea neasigurate, așa că în cazul unor scurgeri de petrol și de alte produse periculoase, guvernelor le va fi dificil să tragă aceste nave la răspundere.
În decembrie 2024, Uniunea Europeană a adoptat cel de-al 15-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei. Printre altele, 52 de nave care fac parte din „flota din umbră” a Rusiei au fost supuse restricțiilor. Aceste nave au fost adăugate pe lista celor care fac obiectul unei interdicții de acces în porturile UE și al unei interdicții privind furnizarea unei game largi de servicii legate de transportul maritim.
Ulterior, Marea Britanie a impus noi sancțiuni împotriva a 20 de petroliere ale „flotei din umbră” care au transportat ilegal petrol rusesc.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News