Desigur că şansele ca un asemenea scenariu să devină realitate sunt poate egale cu cele ca un asteroid să lovească Terra, însă luarea în calcul a unei asemenea posibilităţi ne arată o mare vulnerabilitate cu care se confruntă România, nu doar în zona militară cât și în cea civilă: Infrastructura.
Acest lucru a fost semnalat și de generalul american în retragere Ben Hodges, cel care până în 2017 a fost comandantul Forțelor Terestre ale Statelor Unite ale Americii dislocate în Europa. În prezent generalul american lucrează pentru pentru think tank-ul Center for European Policy Analysis (CEPA) fiind un fin cunoscător al regiunii Mării Negre și a Europei de Centrale și de Est.
Ieri, în cadrul la conferinţa cu tema 'Consolidarea profilului României ca actor proactiv pentru asigurarea securităţii în regiunea Mării Negre', organizată de Statul Major al Apărării, generalul american a ridicat și problema mobilității militare.
Ben Hodges: Aveți autostrăzi, poduri, tuneluri care să permită deplasarea rapidă spre și prin România a trupelor aliate?
„Există câteva aspecte legate de mobilitate. Unul este infrastructura. Podurile; aveţi podurile peste multele râuri ale României, mai ales peste Dunăre? Aveți autostrăzi, tuneluri care permit deplasarea rapidă spre şi prin România, când aliaţii trebuie să intervină rapid? Susţine infrastructura aşa ceva?”, s-a întrebat generalul american Ben Hodges.
Fostul comandant al Forțelor terestre ale SUA în Europa a mai vorbit despre mobilitatea militară și infrastructură și în trecut. În vara anului trecut, într-un interviu acordat postului Europa Liberă, generalul american a fost întrebat dacă baza de la Mihail Kogălniceanu ar putea deveni un hub pentru operațiunile forțelor NATO în Europa Centrală și de Est, prilej cu care a făcut câteva referiri și la mobilitatea militară.
„Nu pot vorbi în numele Forțelor Aeriene și nu sunt un expert în cum ar putea folosi baza. Dar este mereu înțelept să ai adâncime și să ai rezerve. Sigur că forțele aeriene române și cele ale NATO zboară deja de la Mihail Kogălniceanu, iar cele americane și cele turcești zboară de la Incirlik. Dar să ai infrastructură suplimentară în regiune este foarte important, pentru că poți să fii sigur că dacă se ajunge la un conflict, Kremlinul va încerca să distrugă infrastructura fie prin lovituri kinetice, fie prin atacuri cibernetice. Deci, dacă poți să ai mai multe noduri este foarte important”, spunea Ben Hodges.
Dacă în ceea ce privește infrastructura internă, autostrăzile, căile ferate, podurile peste Dunăre sau tuneluri, România mai are mult de lucrat, țara noastră se află angajată în proiectele Rail2Sea, care va lega porturile Constanţa şi Gdansk, precum şi a traseului rutier transeuropean Via Carpatia. Ambele proiecte vor avea atât întrebuințare civilă, cât și militară.
La aceste proiecte ambițioase care vor lega România de Polonia vor participa statele membre ale platformei politice Inițiativa celor Trei Mări, cu sprijinul direct al Statelor Unite ale Americii.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News