În ultimii ani, rușii au spus că Algeria ar putea cumpăra și Su-57, în varianta de export Su-57E, și a fost menționat și Egiptul, dar nu a ieșit nimic. Până acum.
Se pare că Algeria va fi primul client pentru avioanele rusești Su-57. O decizie neașteptată, mai ales că vine într-un moment în care Rusia se află sub o mulțime de sancțiuni și nu e tocmai într-o poziție ideală pentru a exporta arme.
Anunțul a fost făcut prin intermediul televiziunii de stat algeriene, care a raportat că piloții algerieni sunt în curs de pregătire în Rusia, livrările fiind așteptate să înceapă la sfârșitul acestui an.
Rosoboronexport, agenția de stat pentru exportul de arme din Rusia, a dezvăluit anterior că un cumpărător străin nedezvăluit a plasat o comandă pentru Su-57.
Su-57 și F-35, față în față în India
În cadrul expoziției Aero India 2025 un avion rusesc Su-57 a fost expus în apropierea unui F-35 Lightning. Sursa foto: X/Vayu Aerospace Review.
În aceste zile, show-ul aerian „Aero India 2025” (care are loc la Baza Aeriană Yelahanka din orașul Bengaluru, situat în sudul țării) face din India capitala mondială a aviației.
Un eveniment binecunoscut la nivel mondial, Aero India 2025 are avantajul că poate găzdui aeronave din ambele ”tabere” - atât cele americane sau europene, cât și cele rusești sau din China.
În plus, anul acesta, evenimentul a oferit o imagine pe care n-am mai văzut-o până acum, mai ales dacă luăm în considerare circumstanțele geopolitice. Mai exact, pe pista Bazei Aeriene Yelahanka, cele mai moderne avioane de luptă: Sukhoi Su-57 și Lockheed Martin F-35 Lightning II, în varianta F-35A, cu decolare și aterizare normală.
Acestea sunt două dintre puținele modele de avioane de luptă de generația a cincea (deși există foarte multe voci avizate care spun că Su-57 nu îndeplinește toate criteriile unui avion de luptă ”stealth”).
India, tentată de Moscova cu o superofertă
Imaginea este cu atât mai relevantă cu cât oficialii indieni au confirmat ieri că există discuții serioase cu Rusia în privința programului Su-57.
India ar putea să cumpere cele mai moderne aeronave rusești, iar oferta rușilor presupune și transfer de tehnologie, inclusiv localizarea producției de Su-57 pe teritoriul Indiei.
În acest fel, și Rusia va bifa un obiectiv important - eludarea sancțiunilor occidentale. Realizarea de Su-57 în India, cu un transfer complet de tehnologie, va însemna că producția și întreținerea aeronavei nu vor fi afectate de sancțiunile occidentale asupra Rusiei, recunoaște chiar purtătorul de cuvânt al Rosoboronexport.
Așteptăm reacția SUA
Premierul indian Narendra Modi merge, săptămâna asta, la Washington pentru discuții cruciale, în încercarea de a evita un război comercial cu administrația americană.
Taxele vamale de 25% pe importurile SUA de oțel și aluminiu sunt o lovitură de miliarde de dolari pentru industriile indiene de oțel și aluminiu, care prognozează o reducere a exporturilor către SUA cu 85%, notează TheGuardian.
Trump i-a cerut lui Modi să cumpere mai multe echipamente militare fabricate în SUA, iar achiziția și producția de avioane rusești Su-57 nu ar fi chiar cea mai bună contraofertă din partea premierului indian.
India este cel mai mare importator de arme din lume, reprezentând aproape 10% din totalul global, potrivit Institutului de Cercetare pentru Pace de la Stockholm.
Rusia rămâne pentru New Delhi un partener important, dar Statele Unite a ajuns acum să exporte arme de aproape 25 de miliarde de dolari pe an, față de aproape nimic în 2008, notează și NYT.
Modi vrea să treacă la pasul următor în relația cu SUA din domeniul industriei de apărare- și anume localizarea producției unor echipamente americane pe teritoriul indian. Astfel, General Electric va produce în India motoare pentru avioane de luptă Tejas și se pare că India ar putea deveni „primul producător global” de vehicule de luptă Stryker.
Su-57, un proiect fără prea mare succes la export
Legat de cele două aeronave expuse la Baza Aeriană Yelahanka din India, Su-57, după ani de teste și vreo 10 prototipuri, a intrat în producție de serie în urmă cu cinci ani și se estimează că au fost produse în total aproximativ 40 de modele până în prezent.
Deși în ultimul deceniu s-a avut în vedere că o variantă a acestei aeronave va fi dezvoltată în comun cu India, acest lucru nu s-a concretizat - nu pentru că rușii nu și-ar fi dorit-o, ci pentru că indienii nu au fost prea încântați de ceea ce le-a prezentat Moscova. The War Zone relatează un incident din iunie 2014, când al cincilea prototip de Su-57 a luat foc pe pista Jukovski, de lângă Moscova, se pare, chiar în fața ochilor unei delegații indiene.
Pe de altă parte, F-35 este singurul succes real de export printre avioanele de vânătoare din generația a cincea
F-35I „Adir” / IDF
Și asta se vede clar în cifre. În ciuda tuturor problemelor pe care le-a avut în dezvoltarea sa până în prezent, cu peste 410 miliarde de dolari cheltuiți până acum pentru dezvoltare și producție, F-35 a devenit, totuși, avionul de luptă pe care toată lumea vrea să-l cumpere.
Potrivit celui mai recent raport al Lockheed Martin, pe care îl publică în fiecare lună, peste 1.110 dintre aceste avioane F-35 au fost livrate până acum, iar 20 de țări din întreaga lume (printre care și România) le-au primit, cumpărat sau comandat. Și în câteva decenii, cifra aeronavelor probabil că se va tripla.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News