Armele au fost îmbarcate paletizat la bordul a două aeronave de mobilitate (C-17A Globemaster III și EC-130SJ Commando Solo) și lansate în poligonul de rachete White Sands, New Mexico, a informat Lockheed Martin, pe 21 septembrie.
În ambele zboruri, avioanele au atins o altitudine relevantă din punct de vedere operațional, după care au parașutat paleții cu muniții. După stabilizarea parașutei, paleții au lansat rachetele surogat (fiecare identică aerodinamic cu o rachetă JASSM-ER) într-o succesiune rapidă.
SUA avansează în programul Rapid Dragon: În doar 10 luni programul a trecut de la faza de concept la cea de testare
Imagini din timpul testului efectuat în cadrul programului Rapid Dragon - Lansarea de rachete JASSM de către aeronave de transport americane. Sursă foto: US Air Force
În doar 10 luni, programul Rapid Dragon de lansare a munițiilor paletizate a trecut de la faza de concept, la cea de testare.
„Aceste implementări Rapid Dragon reprezintă prima demonstrație integrală (end-to-end) a unei misiuni de lovire paletizată, de la îmbarcarea paleților pe o aeronavă, până la lansarea rachetelor”, a declarat Scott Callaway, directorul programelor avansate de lovire de la Lockheed Martin. „Sunt un mare pas spre a arăta fezabilitatea conceptului de muniții paletizate și capacitatea avioanelor de mobilitate de crește capacitatea de lovire a avioanelor tactice de luptă și a bombardierelor strategice.”
Un echipaj de la sol a transmis prin radio informații noi de direcționare către rachetele Rapid Dragon în timpul ambelor zboruri.
Forțele Aeriene americane și Lockheed Martin vor efectua, în lunile următoare, teste suplimentare, care vor avea ca punct culminant lansarea, până la sfârșitul anului 2021, a unui palet cu rachete JASSM-ER reale, de la bordul unei aeronave MC-130J.
Ideea folosirii avioanelor de transport pentru lansarea rachetelor datează din timpul războiului din Vietnam
Imagini din timpul testului efectuat în cadrul programului Rapid Dragon - Lansarea de rachete JASSM de către aeronave de transport americane. Sursă foto: US Air Force
Comentariul autorului: Ideea folosirii avioanelor de transport de capacitate mare pentru lansarea rachetelor și a bombelor de mari dimensiuni a intrat în atenția Forțelor Aeriene americane încă din timpul războiului din Vietnam, fiind chiar și pusă în aplicare, când o bombă mamut de 6.800 kg a fost aruncată dintr-o aeronavă C-130.
Cu toate astea, s-a continuat dezvoltarea bombardierelor strategice, cu accent pe componenta stealth, amenajarea avioanelor cargo pentru misiuni de lansare rachete rămânând implementată ocazional și nesistematizat, deși acestea din urmă aveau o capacitate de până la trei ori mai mare față de bombardiere.
În ultimii doi ani, însă ideea întrebuințării avioanelor de transport a revenit printre preocupările importante ale Forțelor Aeriene americane, probabil datorită creșterii razei de acțiune a rachetelor, precum și pe fondul nevoii de găsire a unor soluții ieftine de a obține cât mai rapid superioritatea de lovire.
Recent, compania Boeing a prezentat conceptul său pentru o nouă rachetă aer-aer în două trepte (LRAAM), destinată angajării țintelor aeriene aflate la mare distanță, posibil 500 km, urmând să devină cea mai puternică armă aer-aer din lume. Cel mai probabil, această rachetă va avea o masă destul de mare și deși sunt luate în calcul avioanele tactice de luptă pentru lansarea ei, o variantă ar fi și avioanele cargo echipate cu paleți corespunzători. Câteva astfel de aeronave ar putea opri un atac masiv cu aviația și rachetele de croazieră, într-o zonă, în care apărarea antiaeriană nu există sau a fost eliminată.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News