Într-un interviu acordat jurnaliştilor publicaţiei Defense-Express, ministrul adjunct al apărării din Ucraina, Alexander Mironyuk, a fost responsabil pentru programele de modernizare ale armatei a precizat că industria de apărare a demarat, pentru următorii 15 ani, programe de modernizare pentru mai multor tipuri de aeronave de luptă.
Potrivit lui Oleksandr Mironiuk, după unele lucrări de modernizare, va fi posibilă operarea de către Forţele Aeriene Ucrainene, până în anul 2035, a avioanelor de atac Su-25 și a avioanelor MiG-29 și Su-27.
Mare parte dintre lucrările de modernizare la care vor fi spuse aceste aeronava ar urma să fie efectuate de uzinele de aviație din Ucraina și au ca scop creșterea capacităților operaționale ale acestor aparate.
În cazul avioanelor Su-27, programul de modernizare include în principal instalarea unei stația radar și a unui sistem de control al focului mult mai performante, dar și instalarea unor generații mai noi de rachete aer-aer R-27.
Avioanele Su-25 vor intra într-un program de modernizare ce le va permite să transporte şi să lanseze rachete și bombe ghidate prin laser.
Potrivit publicaţiei ucrainene Defense-Express, lucrările de modernizare pentru avioanele MiG-29 sunt cele mai avansate. Există deja o escadrilă de avioane de luptă MiG-29MU1 modernizate în serviciu Forţelor Armate Ucrainene. Din ianuarie 2020, versiunea MiG-29MU2 a fost supusă testelor de zbor. Acesta versiune este înarmata cu rachete post-sovietice aer-sol Ch-29T și cu bombe ghidate TV KAB-500KR, dar pe viitor va dispune şi alte tipuri de rachete şi bombe mult mai avansate.
Potrivit declarațiilor lui Oleksandr Mironiuk, anul viitor urmează să fie semnat un acord cu o companie israeliană, iar în baza acestuia urmează să realizeze o modernizare suplimentară a avioanelor MiG-29. Israel Aerospace Industries (IAI) sau Elbit Systems vor fi cel mai probabil partener al companiei Lwowskie Zakłady Lotniczo-Remontowe, care a implementat programele MIG-29MU1 și MU2.
Ambele companii israeliene au experiență în modernizarea echipamentelor de aviație şi a aeronavelor de provenienţa sovietică. Au implementat programe precum modernizarea aeronavelor românești MiG-21 la standardul MiG-21 Lancer-R sau au efectuat modificări ale avioanelor poloneze MiG-29. Israelul oferă, de asemenea, o gamă largă de arme ghidate care pot fi integrate pe aceste tipuri de aeronave.
Planurile de modernizare ale avioanelor MiG-29 și Su-25 și Su-27 fac parte din programul „Vision of the Air Force 2035” anunțat în primăvara anului 2020, care face parte dintr-un proiect mai cuprinzător, al cărui cadru este prezentat în documentul „Viziunea forțelor armate din Ucraina”.
Negocierile între partea ucraineană şi cea israeliană au durat ceva timp, deoarece a fost necesară luare în considerare a tuturor cerințelor prezentate de ministerul ucrainean al Apărării cu privire la componenta tehnologică a cooperării cu un partener străin pentru modernizarea avioanelor MiG-29.
Negocierile s-au purtat pe cerinţele pe care trebuie să le îndeplinească caracteristicile tehnice ale sistemelor şi echipamentelor care urmează să fie utilizate pentru modernizarea avioane MiG-29, dar și pe rolul și locul companiilor ucrainene în cooperarea cu Elbit Systems în acest proiect.
În anul 2019, DefenseRomania preciza că Ucraina a început negocierile pentru modernizarea avioanelor MiG-29, cu compania israeliană Elbit Systems.
Citeşte şi: Ucraina încearcă ce nu a reuşit România, modernizarea avioanelor MiG-29 cu compania israeliană Elbit Systems
La momentul respectiv făceam o paralelă cu intenţia România – din a doua jumătate a anilor '90 – de includere într-un program de modernizare a avioanelor MiG-29. Atunci, ca şi acum, am insistat pe această comparaţie, deoarece România a încercat să modernizeze avioanele de vânătoare MiG-29, în baza unui contract de cooperare industrial încheiat între companiile AEROSTAR S.A. Bacău, Daimler Chrysler Aerospace (Germania) şi Elbit Systems Ltd. (Israel) – aceiaşi companiei cu care Ucraina a bătut palma zilele acestea.
Modernizarea avioanelor MiG-29 va consta în: instalarea unui nou radar, sisteme care să ajute la îmbunătăţirea capacităţii de detectare a ţintelor aflate în aer și la sol și un sistem care să ducă la îmbunătăţirea controlul armelor ghidate; un nou computer de bord şi plus o serie de alte sisteme.
Experţii militari ucraineni consideră că acest pachet de modernizare va permite într-adevăr Forţelor Aeriene Ucrainene să facă un adevărat salt calitativ în creșterea capacităților de luptă ale avioanelor MiG-29.
Totodată, aceştia mai precizează că procesul de modernizare trebuie să ţină cont, în primul rând, de compatibilitatea dintre noul radar şi sistemul care acţionează lansarea rachetelor aer-aer R-27.
Conform acordurilor preliminare încheiate cu Elbit Systems, ministerul ucrainean al Apărării vrea modernizarea unui lot de 11 avioane MiG-29, iar procesul de actualizare al aeronavelor ar putea costa în jur de 440 de milioane de dolari, la un cost de 40 de milioane de dolari pentru fiecare MiG 29 modernizat.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News