Numărătoarea inversă s-a blocat. De ce nu a mai decolat Kaan? Primul zbor al avionului turc de generația a 5-a, suspendat în ultimul moment

Darius Muresan |
Data publicării:
Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Turkish Aerospace Industries
Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Turkish Aerospace Industries

În luna decembrie a anului trecut presa turcă anunța că pe data de 27 decembrie 2023 industria aeronautică a Turciei va bifa un moment istoric: Primul zbor al avionului Kaan, primul avion de luptă de generația a 5-a produs de turci.

Kaan, cunoscut și sub denumirea de TF-X (Turkish Fighter - Experimental), ar fi trebuit să decoleze pe data de 27 decembrie, lucru semnalat și de DefenseRomania într-un material dedicat primului zbor al Kaan, un moment istoric al industriei de apărare din Turcia, material publicat cu două zile înainte de momentul planificat al primei decolări.

Doar că decolarea nu a mai avut loc. Ea a fost amânată de către producătorul Turkish Aerospace Industries (TAI).

Presa din Turcia scrie înainte de momentul planificat al decolării despre „numărătoarea inversă” a primului zbor pentru Kaan, un program ambițios demarat de președintele Recep Tayyip Erdogan, program care va asigura independența industriei aeronautice a Turciei în ceea ce privește aviația de luptă, călcâiul lui Ahile pentru Armata turcă mai ales după excluderea din programul F-35.

Programul Kaan e menit să înlocuiască avioanele F-16, dar acest lucru se va face treptat, începând cu 2030, astfel încât Ankara caută soluții pentru a achiziționa măcar un număr limitat de avioane noi și a le moderniza pe altele.

 

De ce nu a mai decolat Kaan; numărătoarea inversă s-a blocat. Presa din Turcia scrie despre un nou moment pentru zborul inaugural al Kaan

 

2. Kaan, prim... (kaan_56562400.jpg)

Kaan, primul avion de generația a 5-a a Turciei. Foto: Havelsan

Publicația turcă NTV dedică un material proiectului Kaan, precizând că decolarea Kaan a fost doar amânată pentru o dată ulterioară. Turcii nu dau un termen exact, ci precizează un orizont de timp de „câteva săptămâni”.

Turcii spun că pregătirile și testările continuă. În acest sens Kaan a finalizat cu succes o serie de teste precum testarea scaunului de catapultare, a sistemelor de avionică, a sistemelor de combustibil, a trenului de aterizare, urmate de teste de pornire a motorului.

Astfel, Kaan va trebui să decoleze în următoarele săptămâni.

Trebuie precizat că nu e nimic ieșit din comun ca în momentul în care sunt inaugurate noi tehnologii, diferite etape ale testelor, inclusiv în cazul de față un zbor inaugural, să fie amânate. Acest lucru se întâmplă în toate marile industrii de apărare.

În orice caz, „gurile rele” din presa internațională indică faptul că turcii au avut probleme la testarea motorului, fapt pentru care s-a amânat decolarea Kaan.

Kaan va fi primul prototip al unui avion de generația a 5-a dezvoltat de industria de apărare turcă. Turcia va intra așadar într-un club select de state care dețin avioane de generația a 5-a.

Kaan are o lungime de 21 de metri și, potrivit producătorului, poate atinge o viteză maximă de 1,8 Mach datorită motoarelor sale duble. Dispune desigur de caracteristici stealth și va avea integrat armament aer-aer și aer-sol, precum și muniții inteligente.

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel