Compania Northrop Grumman integrase anterior un alt radar AESA, AN/APG-80, pe variantele F-16E/F pentru Emiratele Arabe Unite. La dezvoltarea SABR au fost valorificate rezultatele obținute în realizarea acestuia și a radarelor avansate AN/APG-77 și AN/APG-81 care echipează în prezent avioanele stealth F-22 Raptor și, respectiv, F-35 Joint Strike Fighter. Codul software al AN/APG-83 este aproximativ 95% același cu codul care rulează pe AN/APG-77, după cum a declarat directorul de programe SABR al Northrop Grumman.
În comparație cu radarele cu scanare mecanică, aflate încă pe sute de F-16C/D ale Forțelor Aeriene ale SUA și din întreaga lume, un radar cu matrice electronică cu scanare activă (AESA) reprezintă o creștere semnificativă a capacității de luptă.
Radarele AESA, în general, oferă beneficii majore în ceea ce privește viteza de achiziție a țintei, distanța la care țintele pot fi observate, precizie în detectarea țintelor și urmărirea acestora, chiar și atunci când este vorba de obiecte relativ mici, fiabilitate crescută și o mai bună rezistență la bruiaj.
Însă radarele AESA avansate, cum este cazul SABR, asigură performanțe îmbunătățite. Puterea și precizia sporite ale AN/APG-83 se fac foarte bine simțite în producerea imaginii 2D/3D, de înaltă rezoluție, a zonei cercetate pentru achiziția și identificarea țintei. Aceste radare, potrivit producătorului, au capacități integrate de protecție electronică, dar și de atac. Deși au fost evitate detaliile, în mediul de specialitate se discută deja că radarele AESA performante ar putea executa atacuri non-cinetice folosind fascicule foarte focalizate de energie electromagnetică pentru a perturba sau chiar deteriora componentele electronice ale mijloacelor de luptă aeriene inamice, inclusiv când este vorba despre rachete.
„Ceea ce vă pot spune este că există o capacitate avansată de țintire și de identificare care vine cu un radar AESA și că aceste capacități sunt integrate pe platforma F-16”, a mai spus directorul de la Northrop Grumman, care a și concluzionat că radarul reprezintă „cel mai apropiat lucru prin care un F-16 poate obține performanțele unui F-35, în limitele (fizice ale) aeronavei”.
După cum se cunoaște, România a achiziționat din Portugalia 17 avioanele F-16 modernizate la standardul M 5.2R, cu cabina de F-16 C/D Block 50 și radar AN/APG-66(V)2 și urmează să cumpere din Norvegia alte 32 de aparate în variante aproximativ similare.
În funcție de resursa de zbor rămasă, cel puțin o parte dintre acestea ar putea face obiectul modernizării radarului principal, cu atât mai mult cu cât se preconizează menținerea lor în serviciul de luptă între 10 și 20 de ani. În plus, obișnuirea piloților cu echipamente specifice avioanelor de luptă de generația a cincea ar asigura o trecere normală și lină către o astfel de dotare a Forțelor Aeriene Române și ar crește nivelul de interoperabilitate cu partenerii NATO care au un ritm mai avansat de modernizare a tehnicii aeriene de luptă.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News