MiG-35 e un avion de generația 4++, fiind un proiect al industriei aeronautice ruse, care încearcă să-și facă intrarea și pe piața de export împreună cu Su-57E (varianta de export) - aeronavă considerată de ruși de generația a V-a.
Lăsând la o parte programul Su-75 Checkmate care nu a trecut de stadiul de machetă, MiG-35 și Su-57 sunt mult mai avansate, dar avioanele pot fi numărate pe degetele de la două mâini.
Cel mai recent exemplu de „ofensivă” a industriei aeronautice ruse a avut loc în India.
Rosoboronexport, organizatorul standurilor ruse, prezintă mai multe avioane și elicoptere, inclusiv avionul de luptă multirol de generația a cincea Su-57E, avionul ușor de luptă Checkmate, dar și avioanele de luptă multirol MiG-35D (versiunea cu dublă comandă).
Însă potrivit publicației Finacial Express, prezența MiG-35 în India nu e întâmplătoare. Sursa citată precizează că industria de apărare din Rusia caută un parteneriat cu indienii pe mai multe proiecte, inclusiv pe MiG-35.
Până în prezent, potrivit surselor deschise din media rusă, există 6 avioane MiG-35 și 9 avioane Su-57. Rușii stau mai bine la Su-35 pe care le-au folosit și în Ucraina. Predecesorul Su-35 este Su-27.
MiG-35, răspunsul Rusiei la F-16 Block 70/72 Viper
F-16 Fighting Falcon Block 70. Foto: Lockheed Martin
MiG-35 este succesorul legendarelor MiG-29 Fulcrum care în perioada Războiului Rece și-au consacrat duelul cu F-16 Fighting Falcon americane.
Primul zbor al MiG-35 a avut loc în 2007. Avionul are o lungime de 19 metri și o anvergură a aripilor de 15 metri. Înălțimea este de 6 metri. MiG-35 e dotat cu un radar AESA și poate atinge o viteză maximă de 2,5 Mach. Are un tun GSh-30-1 de 1x30 mm, dar și diferite tipuri de rachete aer-aer ori aer-sol. Principala calitate a MiG-35, precum a familiei Fulcrum, este însă manevrabilitatea. Raza sa de acțiune depășește însă cu 50% raza predecesorul său, MiG-29.
Rămâne de văzut însă dacă industria rusă va reuși să atragă parteneri pentru susținerea proiectului, mai ales acum în contextul sancțiunilor internaționale care afectează sectorul rus de apărare în ceea ce privește dezvoltarea tehnicii moderne.
În ceea ce privește marele „rival” al MiG-35, F-16, în cea mai modernă versiune Viper, de semnalat că în urmă cu o lună a avut loc un moment istoric: Lockheed Martin a anunțat succesul primului zbor al F-16 Block 70 la facilitatea sa din Greenville, Carolina de Sud.
Zborul a avut loc pe data de 24 ianuarie, ora 9:17 a.m. cu doi piloții de testare ai companiei și a durat aproximativ 50 de minute. Acesta a inclus verificări de navigabilitate, testarea motorului, controlului zborului și ale sistemului de alimentare, precum și manevrarea de bază a aeronavei.
Aeronava F-16 Block 70 testată este primul dintre cele 16 avioane care vor fi livrate în Bahrain.
Cea mai recentă versiune, Block 70/72, oferă o capacitate net superioară versiunilor anterioare.
F-16 Viper stă în mod clar mai bine decât rivalul său MiG-35 în ceea ce privește exportul. Sunt deja cinci țări care au contractat F-16 Block 70, printre ele Bahrain, Bulgaria sau Slovacia, dar și mai multe state care și-au manifestat intenția de a-și moderniza flota de F-uri la versiunea Viper.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News