Aceasta va proteja avioanele atât la sol, cât și în timpul zborului, făcându-le invizibile pentru sistemele optoelectronice și radarele adversarului. În același timp, husele vor proteja aeronava și echipamentele electronice împotriva intemperiilor. Potrivit experților, acest know-how va permite unităților rusești de aviație să transfere mai eficient forțe în orice regiune a lumii.
Vremea rea nu este chiar atât de groaznică
După cum a informat cotidianul Izvestia, care a citat surse din mediul militar și din cadrul Complexului Militar Industrial, livrarea huselor speciale pentru avioanele de vânătoare de tip Su-57 va începe în anul 2021. Acestea vor fi fabricate din polimeri. Fiecare aeronavă va primi mai mult de 10 huse, separat pentru roți, fuselajul inferior, central și spate, aripi, cabină, stabilizatoare, prize de aer și alte părți ale structurii. Conform termenilor contractului, despre care au luat la cunoștință reprezentanții Izvestia, livrările sunt planificate până în anul 2028. În perioada 2021-2022 vor fi produse opt complete de huse, iar în continuare numărul acestora va crește.
„Îmbrăcămintea” avionului va avea două funcționalități. În primul rând, aceasta va permite o conservare mult mai lungă și mai fiabilă a învelișului aeronavei și a componentelor electronice situate la exterior. La noile avioane de vânătoare antenele, senzorii, sistemele optice și electronice sunt amplasate pe aripi și pe fuselaj. Anterior, dezvoltatorul radarului, Yuri Bely, a declarat pentru Izvestia că Su-57 a fost prima aeronavă care a folosit tehnologia așa-numitei placări inteligente: rețelele active de antene fazate de diferite game sunt distribuite „pe corpul” avionului. Spre deosebire de radarele din generațiile anterioare, ale căror antene sunt atașate „la nasul avionului”, „carcasa inteligentă” oferă o vedere generală de sute de kilometri și nu doar în emisfera frontală. În ultimii ani, au existat numeroase rapoarte în mass-media despre probleme legate de acoperirea specială stealth a avionului de vânătoare american F-22, care, dacă este deteriorată, necesită reparații costisitoare.
În al doilea rând, husele speciale vor ajuta la ascunderea avionului de serviciile de informații străine, ai căror reprezentanți manifestă un interes crescut față de aeronavă. Cu alte cuvinte, avioanele de vânătoare vor fi „invizibile” nu numai în aer, ci și în parcările de la sol. Datorită materialelor speciale, avioanele Su-57 vor fi ascunse față de mijloacele de cercetare radioelectronică, nemaivorbind de faptul că acestea nu vor putea fi identificate în imaginile din satelit și de aviație.
„Unde sunt bazate avioanele, câte sunt acolo, unde și de unde au fost transferate forțe? Adversarul nu va ști răspunsurile la toate aceste întrebări”, a declarat pentru Izvestia fostul comandant al Armatei 4 Forțe Aeriene și Apărare Antiaeriană, general locotenent Valery Gorbenko.
„Acum, practic, nu se mai poate ascunde nimic, poate cu excepția locașurilor subterane. De asemenea, este important să protejezi tehnologia modernă de vremea rea. În prezent, avioanele sunt uneori acoperite în întregime, dar acest lucru oferă o protecție redusă împotriva ploii sau a zăpezii. În regiunile sudice, în timpul furtunilor de nisip, vopseaua este ștearsă de pe aeronave”, a precizat expertul.
Stealth nu numai în aer
„De regulă, avioanele de vânătoare sunt păstrate în hangare sau sub copertine. Datorită huselor, avioanele Su-57 vor putea fi bazate chiar și în câmp deschis, ceea ce va extinde capacitățile Forțelor Aerocosmice ale Federației Ruse”, a declarat pilotul de teste, colonel Igor Malikov.
„Prezența aviației ruse poate fi necesară în diferite regiuni ale lumii. În caz de necesitate, aeronavele pot fi deplasate rapid pe aerodromuri temporare, inclusiv pe cele în care nu există amenajări pentru echipamente”, a declarat expertul pentru Izvestia.
„Dacă, dintr-un anumit motiv, nu le putem oferi aeronavelor un acoperiș deasupra capului, atunci sunt absolut necesare huse fiabile. Costurile acestora nu sunt prea mari, în comparație cu cele ale avioanelor. Este imperativ să ascunzi avioanele de vânătoare de echipamentele de cercetare și să protejezi dispozitivele electronice situate în exteriorul aeronavelor de fenomenele meteorologice”, a spus Malikov.
În prezent, producătorul avioanelor Su-57 îndeplinește contracte pentru furnizarea a 76 de aeronave de acest tip către Ministerul Apărării. De asemenea, în acest an este planificată încheierea testelor de stat pentru lotul de avioane din producția de preserie. Avioanele au fost deja deplasate de două ori în Siria. Pe teritoriul sirian, aeronavele au executat atacuri asupra unor ținte ale luptătorilor și teroriștilor, cu întrebuințarea noilor rachete și bombe cu corecție, care au fost dezvoltate special pentru acest tip de avion. Potrivit declarațiilor specialiștilor militari, toate misiunile au fost îndeplinite cu succes.
Intrarea în tempoul planificat pentru producerea avioanelor Su-57 va avea loc în anul 2024. După cum a informat anterior Izvestia, în acest timp, în cadrul lucrărilor de dezvoltare, va fi perfecționată versiunea avionului de vânătoare „pentru etapa a doua”. Caracteristicile acesteia vor consta în motoare de nouă generație, super-manevrabilitate, avionică îmbunătățită și un set extins de arme de înaltă precizie.
La versiunea modernizată, va fi extinsă gama de armamente dirijate ale avionului. Potrivit declarațiilor experților, Su-57 este un avion multirol, capabil nu numai să lupte pentru supremația aeriană, ci și să ofere lovituri precise împotriva țintelor de la sol și de la suprafața apei. Pentru aeronavă sunt dezvoltate mai multe familii de rachete și bombe „inteligente”, care poate fi amplasate în compartimentele sale interne.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News