Direcționarea cheltuielilor de apărare către produse din piața internă este una dintre cele 10 propuneri făcute de Draghi ca parte a unui raport mult mai larg de 327 de pagini.
Raportul se concentrează pe creșterea rezilienței și inovării în UE, iar industria de apărare este și ea vizată de propunerile lui Draghi.
UE este al doilea cumpărător de arme din lume, dar asta nu se vede în capacitățile industriei de apărare. Multe țări din UE se reînarmează rapid după invadarea Ucrainei de către Rusia, dar 78% din cele 75 de miliarde de euro cheltuite pentru apărare între iunie 2022 și iunie 2023 au mers în afara blocului, iar 63% merg în SUA, a spus fostul șef de la Banca Centrală Europeană.
Deși Europa își produce propriile echipamente, cum ar fi avioanele de luptă Eurofighter Typhoon și Dassault Rafale, țări precum Țările de Jos, Germania, Polonia, România, Belgia, Danemarca, Republica Cehă sau Grecia intenționează să achiziționeze avionul american F-35 Lightning II.
Totuși, raportul recunoaște faptul că achizițiile din SUA „poate fi justificate în unele cazuri, deoarece UE nu are unele produse în catalogul său”.
Companiile europene de arme întâmpină, de asemenea, probleme în creșterea producției de arme și muniții pentru a satisface cererea din programele naționale, precum și pentru a furniza Ucrainei.
O scurtă comparație. Concluziile reies de la sine
Foto: Tanc Leopard 2 de producție germană și tanc Abrams american
Europa nu a avut o viziune comună în privința produselor industriei militare și are carențe în privința standardizării și interoperabilității. ”Spre exemplu, 12 tipuri de tancuri operează în Europa, în timp ce SUA produce doar un singur model”, se mai arată în raport. un alt exemplu regăsit în raport este că statele UE au oferit Ucrainei zece tipuri diferite de obuziere de 155mm, iar unele chiar au fost livrate în diferite variante, creând serioase dificultăți logistice.
De asemenea, inovarea europeană în domeniul apărării suferă: Instrumentul Pathfinder al Consiliului Uniunii Europene – are un buget de 256 milioane EUR pentru 2024, comparativ cu 4,1 miliarde USD pentru Agenția SUA pentru Proiecte de Cercetare Avansată pentru Apărare (DARPA) și 2 miliarde USD pentru celelalte agenții „ARPA”. În plus, structura europeană e condusă de oficiali UE, în loc de experți și oameni de știință.
SUA a alocat 130 miliarde EUR (140 miliarde USD) pentru cercetare, dezvoltare, testare și evaluare, în valoare de aproximativ 16% din cheltuielile totale pentru apărare. În Europa, finanțarea totală pentru cercetare și dezvoltare în domeniul apărării a fost de 10,7 miliarde EUR în 2022, în valoare de doar 4,5% din cheltuielile totale de apărare.
Industria europeană de apărare este fragmentată, limitându-și amploarea și împiedicând eficacitatea operațională în domeniu.
Deși UE a dezvoltat un sector spațial de clasă mondială, acum începe să piardă teren. În domeniul navigației prin satelit, Galileo oferă cele mai precise și sigure informații de localizare și sincronizare, inclusiv pentru aplicații militare. Cu toate acestea, UE și-a pierdut poziția de lider pe piața lansatoarelor comerciale (Ariane 4-5) și a sateliților geostaționari, fiind nevoită să se bazeze temporar pe rachetele SpaceX pentru lansarea sateliților programului Galileo. De asemenea, UE este în urma SUA în privința propulsiei rachetelor, megaconstelațiilor pentru telecomunicații și aplicațiilor pentru sateliți - cel mai important segment de piață din domeniul spațial.
Un răspuns la această problemă este direcționarea mai eficientă a fluxului de bani, spune Draghi.
Draghi a cerut „mecanisme de stimulare semnificative”, posibil legate de finanțarea UE, pentru a încuraja guvernele să cumpere produse europene. O abordare ar putea fi legarea finanțării de mecanismele de criterii de eligibilitate, cum ar fi cele existente deja în Fondul European de Apărare (FED) și în Programul European pentru Industria de Apărare (EDIP).
O mai buna coordonare
Raportul solicită, de asemenea, țărilor să coordoneze mai bine cheltuielile comune și achizițiile comune – în încercarea de a depăși piața fragmentată a continentului.
Raportul susține că, pentru a finanța aceste transformări masive, este nevoie de o colaborare între sectorul privat și cel public, subliniind importanța coordonării pieței de capital și a sectorului public pentru investiții majore.
De aceea, Draghi a spus că blocul ar trebui să mărească dimensiunea companiilor sale de armament, permițând „consolidării apărării industriale să atingă amploarea necesară, acolo unde este necesar”.
Ca exemplu, el a citat SUA, unde din 1990 baza industrială de apărare a fost redusă de la 51 de companii militare majore la doar cinci, ceea ce a „furnizat capacitatea și amploarea mare cerute de forțele armate americane”. Totuși, el a avertizat că „poate comporta riscuri și în ceea ce privește dependența de un număr mic de furnizori”.
Industria de apărare a UE ar trebui, de asemenea, să aibă un acces mai bun la finanțarea UE „pentru a mobiliza capitalul privat”, a spus Draghi. De exemplu, politicile de creditare ale Băncii Europene de Investiții ar trebui să permită mai mult decât doar proiecte pentru producția de bunuri cu dublă utilizare (civile și militare) și, de asemenea, să sprijine investițiile exclusiv în produse militare.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News