Deși Su-57 reprezintă un salt tehnologic, dificultățile financiare, tehnice mai ales pe partea de motorizare și producția lentă îi limitează succesul pe piața externă. În prezent Rusia produce doar 15-20 de unități anual, iar sancțiunile economice afectează accesul la tehnologii occidentale. Totodată, incidente recente din Ucraina precum doborârea dronei S-70 chiar de un Su-57, dronă dezvoltată special pentru a opera cu avioanele ruse de generația a 5-a, cu siguranță nu ajută clienții externi.
J-35, Nemesisul Su-57 rus pe piața de export. Su-57 ar putea fi „îngropat” pe piața externă de J-35 al Chinei, statul partener al Rusiei
Shenyang FC-31, cunoscut și sub numele de J-31 sau J-35
Pe de altă parte, China a captat atenția la Zhuhai cu J-35, un avion de vânătoare stealth care promite tehnologii mai avansate și o producție în masă mult mai eficientă. Cu mult peste ce pot oferi rușii cu Su-57.
Fabrici chineze precum Shenyang Aircraft Corporation sunt pregătite să producă în ritm susținut, beneficiind de o piață internă solidă și absența sancțiunilor externe.
Noul avion chinez J-35 are performanțe mai bune decât Su-57 și pe zona radar. De asemenea, motoarele avansate ale J-35 derivă din tehnologiile J-20, oferind manevrabilitate și viteză superioare, remarcă într-o analiză și cei de la Bulgarian Military. În plus, China integrează armament avansat precum rachetele PL-15, cu o rază de acțiune de 200 km.
Deși Su-57 rămâne un salt tehnologic important pentru Rusia, competiția cu J-35 arată în mod clar limitările sale. Cu o capacitate de producție superioară și tehnologii mai noi, China pare să domine piața non-occidentală a avioanelor stealth, în timp ce Su-57 se confruntă cu un viitor incert pe scena internațională.
Rusia nu a reușit să vândă încă nimănui Su-57. Avionul a fost prezentat prima oară în China acum câteva zile la Airshow 2024 în Zhuhai, dar experții și internauții au adus critci dure aeronavei ruse după ce fotografiile și videoclipurile din apropiere ale aeronavei dezvăluie o calitate îndoielnică a asamblării.
Avioane de tip Su-57 considerate de Rusia - generația a V-a
E interesant în ceea ce privește J-35 că atât Forțele Navale, cât și Forțele Aeriene ale Armatei Populare de Eliberare a Chinei au respins anterior proiectul J-35 construit de SAC (numit atunci FC-31 Gyrfalcon). Se consideră însă că proiectul a fost reînviat pe măsură ce tensiunile cu SUA în Pacificul de vest au crescut, în special în perioada primei administrații a președintelui american Donald Trump.
Se pare că China a făcut cele mai semnificative progrese în acest program chiar pe perioada pandemiei. „Programul J-35 este exemplul oportunismului militar pe care RPC l-a afișat în timpul epidemiei de COVID”, a declarat anterior un ofițer de informații NATO pentru Bulwark, lăsând să se înțeleagă că China și-a protejat în mod egoist industria de apărare în perioada în care criza a afectat întreaga omenire.
De-a lungul timpului au fost mai multe zvonuri cu privire la potențiali clienți, inclusiv Egipt, Indonezia sau Iran. Nicio tranzacție a Su-57 nu s-a concretizat. Mai mult, la începutul proiectului Su-57 în care India era văzută ca cel mai promițător client de export, New Delhi-ul a refuzat să devină partener de cercetare și dezvoltare a aeronavei.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News