Proiectul de lege Black Sea Security Act 2022 se află în Senat iar adoptarea lui e așteptată anul acesta. Legea a fost depusă de congresmani atât democrați, cât și republicani.
În contextul în care ani de zile SUA și aliații și-au axat atenția pe Marea Baltică, pericolul, așa cum a atras atenția și România, a venit din Marea Neagră, teatrul unui adevărat război declanșat de Federația Rusă împotriva Ucrainei pe 24 februarie 2022.
Ca urmare a invaziei ruse, adoptarea unei strategii a SUA în Marea Neagră a devenit un obiectiv la Washington.
Încă nu se cunosc detalii privind dimensiunea militară a actului legislativ și ce va conține legea cu exactitate, însă generalul american (r.) Ben Hodges, fostul comandant al trupelor terestre americane din Europa în 2014-2017, în marja conferinței Unmanned Systems Forum”, organizată săptămâna trecută de New Strategy Center, a răspuns unei întrebări adresate de DefenseRomania cu privire la proiectul legislativ al strategiei americane la Marea Neagră.
Generalul american (r.) Ben Hodges răspunde DefenseRomania: România va fi centrul gravitațional al strategiei SUA la Marea Neagră
Generalul (r.) Ben Hodges a precizat că strategia SUA la Marea Neagră va avea un efect important și asupra relației cu Turcia, dar ea va avea România ca centru de gravitație. Iar pe lângă componenta militară, există și o importantă componentă financiară a acestei strategii.
„În primul rând, vorbim de o veste extraordinară. Una dintre problemele noastre din ultimele decenii se rezumă la faptul că SUA nu au avut niciodată o strategie pentru această regiune. Nu ne-am gândit la Ucraina, România, Turcia sau Georgia într-o manieră strategică. Acum, în sfârșit, senatorii Shaheen (democrat) și Romney (republican) au creat o legislație care va obliga guvernul american să dezvolte o strategie comprehensivă care îmbină diplomația, informațiile și investițiile economice, nu numai militare.
Este un făgaș foarte, foarte bun și mă aștept că va include repararea relației diplomatice a Statelor Unite cu Turcia. Mă aștept să implice și investițiile economice în Ucraina, Georgia, Turcia, Bulgaria și România, susținând de exemplu libera circulație maritimă de exemplu.
Acestea sunt lucrurile care se vor întâmpla datorită legii. Mai cred că este vorba și despre o relație de securitate pe termen lung cu Ucraina – eventual în NATO, dar în acest moment ne putem concentra pe un fel de relație de securitate între SUA și Ucraina care va duce la apartenența la NATO.
Sigur, România va fi centrul gravitațional al acestei strategii la Marea Neagră. Aici sunteți pe hartă. Vorbim de România și Moldova cu Dunărea, Portul Constanța. Sunteți în locația ideală și, bineînțeles, Guvernul și Ministerul Apărării au făcut o treabă foarte bună la îmbunătățirea securității regionale. Astfel, strategia este o idee grozavă și va îmbunătăți situația tuturor statelor riverane, cu excepția Rusiei”, a precizat generalul american (r.) Ben Hodges.
Nave americane la Marea Neagră sub pavilion românesc? Un scenariu interesant lansat de experții militari
Fregata ROS Mărășești (F111) din Forțele Navale române, în dreapta, navighează în formație cu distrugătorul purtător de rachete, din clasa Arleigh Burke, USS Laboon (DDG 58), în cadrul unui exercițiu PASSEX, în Marea Neagră, pe 23 iunie 2021.
Nu știm încă ce va presupune noua strategie a SUA la Marea Neagră din punct de vedere militar, dar mai mulți analiști de politică externă și experți militari au vorbit de-a lungul timpului de întărirea Forțelor Navale Române prin aducerea unor nave de luptă americane în Marea Neagră care să activeze sub pavilion românesc.
„Pentru că o variantă (n.r. - pentru a recupera decalajul privind înzestrarea Marinei) e furnizarea cât mai rapidă a acestor rachete antinavă (n.r. - NSM), din cauza contextului militar din zona Mării Negre, dar nu ar fi fost imposibil pentru a satisface nevoia unei prezențe navale pe mare a unor nave care să fie cumva împrumutate, să aibă pavilion românesc. Ar fi fost o posibilitate la care nu știu dacă ne-am gândit cum trebuie. Poate am făcut-o, poate am fost refuzați”, a precizat generalul Mircea Mîndrescu”.
Amintim că prin Convenția de la Montreux, semnată în 1936, URSS a reușit să interzică accesul în Marea Neagră pentru navele de luptă mari, inclusiv portavioanele, al căror deplasament depășește 30.000 de tone. Totodată, la propunerea Marii Britanii, statele occidentale au reușit să restricționeze accesul în Marea Neagră al submarinelor rusești. De exemplu, acestea nu pot intra sau ieși în/din regiune decât la sosirea din șantierele navale sau deplasarea către acestea pentru reparații.
Potrivit convenției, navele de luptă ale statelor neriverane, cu un deplasament mai mic de 30.000 de tone, pot intra și rămâne în Marea Neagră pentru o perioadă de maximum 21 de zile.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News