Rușii semnalează prezența avioanelor Su-22M4 poloneze la exercițiul NATO Spring Storm 21 care a avut loc în Estonia, fostă republică sovietică. Federația Rusă a scos din serviciu aceste aeronave în 1998.
În acest context, jurnalistul rus Viktor Sokirko, într-un material publicat în Vzglyad, analizează tehnica militară aeriană sovietică din regiune, ajungând la concluzia că România deține cele mai multe avioane sovietice. E vorba de celebrele MiG-uri 21 LanceR care ne țin pe primul loc la acest capitol.
Polonia și Bulgaria operează și ele un număr mare de avioane sovietice
Jurnalistul rus arată că Polonia e singura țară din Europa care încă mai operează Su-22M4K. Varșovia dispune de 18 aparate iar durata lor de viață a fost prelungită până în 2024-2026, fiind aduse la standarde NATO. Ele dispun de sisteme mai moderne de comunicații, navigație, război electronic și armament.
Polonia mai are și câteva aeronave MiG-29. 16 dintre aceste MiG-29 poloneze au fost modernizate în 2014. Totuși, Forțele Aeriene Poloneze au renunțat în mare parte la aeronavele sovietice, Varșovia operând F-16. Și, mai mult, Polonia va achiziționa și 32 de avioane de luptă Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a V-a.
Bulgaria e un alt stat care deține avioane sovietice într-un număr important. Vecinii noștri de la sud de Dunăre dețin MiG-21, MiG-29 și Su-25. Doar că situația multor avioane este deplorabilă. Spre exemplu, scrie sursa citată, avioanele MiG-21 stau doar prin hangare în timp ce MiG-29 zboară foarte rar din cauza faptului că piloții bulgari refuză să opereze vechile aeronavele aflate în stare jalnică.
O duc mai bine aeronavele Su-25. Opt dintre acestea au fost recent modernizate în Belarus și livrate Forțelor Aeriene Bulgare. Durata de viață a aeronavelor a fost extinsă cu 800 de ore iar sistemele de avionică, navigație etc - modernizate.
Analiza jurnalistului rus precizează că România deține cele mai multe avioane militare sovietice
Jurnalistul rus Viktor Sokirko că „cea mai bogată flotilă de aeronave militare sovietice e deținută de România”. E posibil totuși ca jurnalistul rus să se înșele, iar Polonia să dețină mai multe aeronave sovietice decât noi. Acesta precizează corect că țara noastră a renunțat la MiG-23 și MiG-29, dar, spune el, România deține operaționale 36 de aeronave MiG-21 LanceR, modernizate de Aerostan și Elbit Systems.
Numărul s-ar putea să nu fie tocmai corect. MApN a refuzat să precizeze câte avioane LanceR mai sunt operaționale, răspunzând mereu că această informație este confidențială.
În orice caz, după ce un MiG-21 LanceR s-a prăbușit în aprilie anul acesta, DefenseRomania a aflat, pe surse, că numărul aeronavelor MiG-21 LanceR operaționale ar fi între 23 și 25. E posibil în acest context ca polonezii să dețină mai multe aparate sovietice operaționale.
Țara noastră modernizase 110 aparate MiG-21 la standardul actual MiG-21 LanceR. În ceea ce privește avioanele MiG-29 acestea sunt istorie în România.
Forțele Aeriene Române au deținut 21 de aparate MiG-29, din care 17 cu comandă simplă și 4 cu dublă comandă. La jumătatea anilor 1990 a fost demarat un program pentru modernizarea lor, program în care a fost implicată și industria locală.
A rezultat un prototip - MiG-29 Sniper, care a fost realizat la standarde de interoperabilitate NATO. Până la urmă însă programul nu a mai continuat din cauza costului ridicat și lipsei de finanțe, țara noastră preferând să se axeze pe MiG-21.
În prezent, singurul prototip al MiG-29 Sniper este expus din 2009 la Muzeul Aviației din București.
Avem o escadrilă completă de F-16 modernizate
Totuși, România deține și o escadrilă completă de F-16, puternic modernizate. În 2013 România a semnat un contract pentru livrarea a 12 avioane de vânătoare F-16 Fighting Falcon din Portugalia. Primul lot a fost livrat în 2016 și 2017. Ulterior, România a semnat un nou contract pentru al doilea lot de aeronave F-16, în număr de cinci, tot din Portugalia.
Astfel, România are 17 avioane F-16, escadrila fiind completă. Toate aceste aeronave sunt second hand, dar au fost amplu modernizate de portughezi iar resursa lor de viață e încă mare. Modernizate de OGMA, aeronavele au configurația M.5.2R.
Avioanele F-16 vor intra în țară într-o nouă etapă de modernizare, când la Aerostar Bacău acestea vor fi aduse la o configurație superioară, respectiv M.6.X.
Iar în contextul în care resursa de viață a avioanelor LanceR e pe final, țara noastră are în vedere continuarea înzestrării cu F-16.
În ceea ce privește clasamentul realizat de jurnalistul rus, putem preciza că în momentul retragerii MiG-21 LanceR, România va părăsi clasamentul statelor aliate care operează aeronave sovietice.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News