"În ceea ce priveşte articolul 30, ce avea în vedere elaborarea unei legi privind constituirea şi utilizarea rezervei de specialişti în domeniul apărării cibernetice, MApN intenţionează retragerea acestui articol, considerând că există un cadru legal general privind rezerviştii voluntari, respectiv Legea nr. 270/2015 privind Statutul rezerviştilor voluntari. Astfel, eventuale elemente specifice domeniului pot fi tratate în interiorul cadrului juridic existent, cu păstrarea componentei voluntare, în scopul conturării tuturor condiţiilor pentru asigurarea unei rezerve viabile de specialişti în domeniul apărării cibernetice", a explicat, vineri, MApN.
Precizarea a fost transmisă în contextul informaţiilor şi interpretărilor apărute în spaţiul public privind propunerile ce vizează atribuţiile MApN în cadrul proiectului legii privind securitatea şi apărarea cibernetică a României.
"Întrucât în cadrul Summitului de la Varşovia (8 - 9 iulie 2016), NATO a recunoscut un nou domeniu operaţional, spaţiul cibernetic, în care Alianţa trebuie să se apere la fel cum o face în spaţiul aerian, terestru sau maritim, fiecare stat a fost încurajat să adopte un cadru legislativ care să faciliteze şi să contribuie la consolidarea capabilităţilor naţionale de apărare cibernetică", contextualizează reprezentanţii MApN.
Aceştia evocă Directiva (UE) 2016/1.148 a Parlamentului European şi a Consiliului din 6 iulie 2016, care stabileşte pentru MApN atribuţii doar "pentru securitatea reţelelor şi a sistemelor informatice care asigură servicii esenţiale în sprijinul activităţilor privind apărarea naţională".
"Având în vedere că deja sunt în vigoare reglementări ce cuprind entităţile civile desemnate, atribuţiile şi responsabilităţile privind asigurarea securităţii cibernetice în spaţiul cibernetic civil, iar prin proiectul Legii securităţii şi apărării cibernetice acestea nu sunt modificate sau abrogate, apreciem că prin adoptarea proiectului legislativ propus nu există riscul militarizării spaţiului cibernetic civil, ci, din contră, se clarifică limitele autorităţii în domeniul apărării cibernetice raportat la infrastructura de tehnologia informaţiei, sistemele de armament şi sistemele informatice care susţin capabilităţile de apărare prin care România, prin MApN, poate contribui la efortul de apărare atât în cadrul alianţei, cât şi la nivel naţional", se mai arată în precizare.
În acest context, prevederile cuprinse în articolul 29 din cadrul proiectului legii securităţii şi apărării cibernetice reprezintă doar "particularizarea atribuţiilor pe care MApN, în interiorul cadrului legislativ care reglementează funcţiunea de apărare a statului, prin instituţiile proprii ori în cadrul alianţelor şi parteneriatelor internaţionale, îşi exercită atribuţiile în spaţiul cibernetic".
"Sub nicio formă prevederile respectivului articol nu conferă MApN atribuţii în afara domeniului de responsabilitate, ci precizează doar instrumente specifice prin care îşi îndeplineşte responsabilităţile pe care le are în noul domeniu operaţional", afirmă ministerul.
Astfel, proiectul de lege propus "are menirea de a clarifica limitele de responsabilitate, rolul şi atribuţiile corespunzătoare apărării cibernetice, astfel încât să se asigure corelarea cu legislaţia naţională în domeniul apărării şi tratatele internaţionale, care stabilesc obligaţii şi răspunderi statelor şi, subsecvent, forţelor armate".
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News