Industria rusă susține că a demarat construcția de portelicoptere moderne, dar în același timp singurul lor portavion Amiral Kuznețov ruginește așteptând finalizarea procedurilor de modernizare încă din 2017.
Pe hârtie industria rusă a prezentat mai multe proiecte de portavioane, dar momentan acestea sunt la stadiul de machetă. Singura certitudine e că există un portavion, Amiral Kuznețov care după modernizare se dorește a mai putea fi operabil până undeva prin 2040.
Un lucru extrem de dificil.
Portavionul e în proces de modernizare de 6 ani deja și există toate șansele ca termenul de 2024 să fie din nou prelungit.
Însă chiar și înainte de a intra în proces de modernizare, Amiral Kuznețov a avut probleme mari. În 2016, în timpul ultimelor mari misiuni militare din Siria, portavionul rus a reușit „performanța” de a pierde două avioane la apuntare.
Remember 2016: În ultima sa mare misiune, portavionul rus Amiral Kuznețov a pierdut la apuntare un MiG-29K și un Su-33 în decurs de doar trei săptămâni
Un avion de tip Su-33 la bordul portavionului rus Amiral Kuznețov. Foto: Ministerul Apărării din Rusia
Contraamiralul de flotilă (r.) Constantin Ciorobea, fost Locţiitor al şefului Statului Major al Forţelor Navale, și-a arătat scepticismul cu privire la soarta portavionului Amiral Kuznețov, în cadrul unei ediții a podcastului Obiectiv EuroAtlantic din luna aprilie.
„Ultima acțiune la care portavionul a participat a fost în Marea Mediterană în 2016. Atunci rușii au acționat în zona Tartus din Siria, dar au pierdut două avioane la operațiile de apuntare. E vorba de un MiG-29K și un Su-33. Practic au ratat apuntarea. Din ce am citit sistemele de prindere nu au funcționat iar avioanele au ajuns în Marea Mediterană”, amintește contraamiralul (r.) Ciorobea, pentru DefenseRomania.
„Din 2017 nu s-au mai făcut operații precum decolări și apuntări, intrând în Murmansk în șantier în reparații. Au urmat un lung șir de evenimente”, a conchis acesta.
De precizat că cele două prăbușiri la apuntare din 2016 au avut loc în curs de trei săptămâni. Pe 14 noiembrie 2016 chiar în primele zile de misiune ale portavionului Amiral Kuznețov un avion de vânătoare de tip MiG-29K s-a prăbușit la apuntare. Ulterior, pe 5 decembrie 2016, un Su-33 Flanker s-a prăbușit și el în Mediterană în timpul operațiunilor de aterizare.
Istoria zbuciumată a portavionului rus Amiral Kuznețov
Portavionul rus Amiral Kuznețov, singura navă de acest tip pe care Federația Rusă o deține. Foto: TASS
Rusia intenționează să repare nava și să o repună în serviciul Marinei în 2024. În contextul numeroaselor probleme cu care Amiral Kuznețov se confruntă, termenul trebuie privit cu un uriaș semn de întrebare. Portavionul a intrat în reparații de acum 6 ani, iar situația nu e deloc roză.
După 2017 când a încetat ultimele operațiuni de luptă în Siria, Amiral Kuzenețov a intrat în proces de mentenanță și au urmat o serie de incidente care par că nava e urmărită de ghinion:
- 30 Octombrie 2018 portavionul este avariat după ce docul plutitor care s-a scufundat din cauza căderii unei macarale de 70 de tone peste eliportul navei. Macaraua a fost ridicată abia după 3 luni, costul operațiunii ridicându-se la 1 milion de dolari.
- În mai 2019 încă se mai lucra la repararea navei, când în decembrie 2019, la bordul portavionului a izbucnit un incendiu de proporții exact în timpul operațiunilor de restaurare. Costul estimat de stingere a fost de 8 milioane de dolari.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News