Deși Rusia s-a grăbit să sărbătorească primele pierderi înregistrate în rândul cele aproximativ 124 de vehicule de luptă ale infanteriei M2A2 ODS Bradley primite de Ucraina, rezistența vehiculului pe câmpul de luptă de până acum sugerează că lungile disputele interne americane privind continuarea proiectului Bradley au meritat.
Blindate occidentale distruse sau avariate de ruși
Proiectul demarat la începutul anilor 1960, ca răspuns la noul vehicul de luptă de infanterie sovietic BMP-1, urmărea să dezvolte o platformă cu turelă pentru transportul trupelor, iar o bună perioadă a fost privit de critici ca un compromis inconfortabil între un transportor auto blindat și un tanc ușor.
În cele din urmă, prin nenumărate teste și după o etapă din anii ‘80 în care proiectul a fost aproape de a fi oprit, s-a ajuns la perfecționarea designului axat pe supraviețuire, iar rezultatele se văd cel mai bine acum, în Ucraina.
Hanna Maliar, ministrul adjunct al Apărării al Ucrainei, a postat recent imagini cu un Bradley avariat, relatând cum, în timpul acțiunilor Brigăzii 47 Mecanizate, vehiculul a fost lovit de o rachetă BM-21 Grad de 122 mm după care a manevrat în siguranță, menținând echipajul protejat. IFV-ul Bradley avariat este acum reparat, iar Maliar este entuziasmată că vehiculul „ajută la salvarea celui mai prețios lucru – viețile militarilor”.
Așa cum s-a mai explicat, sunt de așteptat pierderi din partea Ucrainei, întrucât străpungerea unei linii de apărare pregătită din timp este una dintre cele mai dificile misiuni cu care se pot confrunta vehiculele blindate. Dar lucrurile nu stau chiar atât de rău pentru Bradley, care, deși este frecvent în vizorul apărării ruse, pare să treacă prin focul luptelor fără a suferi o rată mare de avarii grave și, cel mai important, reușește protejarea echipajelor.
Din cele 124 de vehicule Bradley primite de Ucraina, sursele deschise specializate în monitorizare au înregistrat 17 pierderi de Bradley, dintre care cinci pierderi totale, restul fiind avariate și/sau abandonate.
Aceasta arată că M2A2 Bradley probează bine în luptă. Poate fi lovit, dar reușește să-i mențină pe cei de la bord mult mai în siguranță după ce a suferit avarii.
Predecesorul IFV-lui Bradley, vehiculul ușor blindat M113, înregistrează rate de pierderi totale mult mai mari în Ucraina. Din cele 300 de transportoare blindate M113 donate de SUA, 34 au fost pierdute. Dar dintre aceste pierderi, 23 au reprezentat distrugeri și doar șase au fost avarii (restul au fost capturate).
Transportoarele blindate olandeze YPR-765, o variantă a celor americane M113, au suferit și ele o rată similară a pierderilor, cu 22 distruse, opt avariate și două capturate.
Altfel spus, în timp ce 70% din M113 și YPR-765 care sunt lovite înregistrează pierderi totale, doar aproximativ 30% din Bradley-urile lovite sunt evaluate ca pierderi totale, deși acestea din urmă sunt angajate mult mai intens în luptă.
Fiind capabile să angajeze în luptă tancurile ruse mai puțin moderne, comandanții ucraineni se confruntă probabil cu tentația de a folosi M2AS Bradley în roluri asemănătoare tancurilor. Aceasta este o adevărată rețetă pentru pierderi, dar, având în vedere că SUA au aproximativ 6.000 de Bradley și că mai mulți contractori licitează deja pentru înlocuirea acestora cu modele moderne, riscul este mult mai tolerabil.
M2A2 Bradley
Dacă echipajele ucrainene antrenate supraviețuiesc după loviturile primite pe câmpul de luptă, ar trebui să fie ușor pentru SUA să înlocuiască pierderile de vehicule, iar echipajul ucrainean poate reveni pe front, având deja experiența luptei în astfel de echipamente.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News