La aviație România nu a urmat modelul Poloniei și poate că nu e rău. Un pilot polonez explică de ce combinația F-16, FA-50, F-35 și F-15 e un adevărat coșmar

DefenseRomania Team |
Data actualizării: | Data publicării:
F-16, România. Sursă: MApN
F-16, România. Sursă: MApN

Polonia e un exemplu pentru înzestrarea României, desigur la un nivel mai mic, în funcție de capacități, dar se pare că nu la aviație militară. 

De-a lungul timpului polonezii au fost cei care au achiziționat prima oară tancuri americane Abrams, sute de obuziere K9 Thunder ori tancuri K2 Panther.

Aceași pași au fost urmați și de România, desigur cu o diferență semnificativă asupra numărului de echipamente. Țara noastră a achiziționat 54 de tancuri Abrams și 54 de obuziere K9 în varianta personalizată Tunetul, în schimb ce polonezii au optat pentru sute de tancuri și obuziere. Există discuții deschise pentru înzestrarea și cu tancuri K2, deși o decizie oficială nu a fost luată.

Așadar, multe similitudini între statele pilon ale Flancului Estic. Inclusiv un sistem de apărare antiaeriană antibalistic de tip Aegis Ashore dislocat de SUA în România și Polonia, România fiind aici prima unde s-a implementat așa-numitul scut de la Deveselu. 

Similitudinile se opresc aici, Polonia fiind într-un stadiu mult mai avansat de înzestrare. Varșovia va atinge un procent de 5% din PIB pentru apărare anul viitor. Ca să nu mai vorbim de implementarea offsetului în contractele de achiziție parafate de polonezi, chiar și la cele G2G cu americanii.

Dar revenind la aviația militară, lucrurile nu sunt tocmai roz. Asta deși investițiile sunt și aici impresionante.

 

Întâi o scurtă comparație între aviația militară a Poloniei și cea a României, în materie de avioane de luptă occidentale

 

2. Avioane F-... (f-16-romania-avioane-f-16_74197800.jpg)

Avioane F-16 Fighting Falcon aflate în dotarea Forțelor Aeriene Române. Sursă foto: MApN

Să facem întâi o scurtă radiografie: România deține operațională o escadrilă de F-16 Fighting Falcon formată din 17 aeronave și a achiziționat încă 32 de F-16 din Norvegia, contract în derulare. Din acestea 9 avioane au ajuns deja în țară iar până la finalul anului viitor toate cele 32 vor fi livrate. Vom opera așadar 3 escadrile de F-16 A/B Block 15 MLU.

Acestea vor fi înlocuite treptat în anii 2030 de F-35. Contractul pentru F-35 e de așteptat să se semneze anul acesta, fapt confirmat de oficialii noștri. Vor fi achiziționate într-o primă fază 32 de avioane F-35 Lightning II.

Polonia în schimb a achiziționat în urmă cu ceva ani 48 de avioane F-16 noi în versiunea C/D Block 52, dar noi. 

Ulterior, Polonia a achiziționat 32 de avioane F-35A în ianuarie 2020. Conform calendarului făcut public, primele F-35 pentru Polonia vor fi livrate forțelor aeriene poloneze în 2024, iar livrările vor continua până în 2030.

Până aici, situația e identică cu a României, mai puțin versiunile avioanelor F-16 și numărul acestora.

Dar polonezii au semnat două contracte în 2022 pentru a cumpăra și 48 de aeronave FA-50 din Coreea de Sud. Avioane ușoare de luptă la standarde foarte performante, livrările pentru FA-50 deja au început.

4. FA-50 / Fo... (1_60618700.jpg)

FA-50 / Forțele Armate Poloneze

Concomitent, în acest an, Polonia a demarat discuții cu compania americană Boeing în legătură cu o posibilă achiziție a 32 de avioane de vânătoare F-15EX Eagle II. În discuție există și varianta Eurofighter. 

Alegerea de către Polonia a avionului F-15EX ar putea spori semnificativ capacitățile sale militare. F-15EX este o versiune îmbunătățită a legendarului avion de vânătoare F-15, echipat cu două motoare F110-GE-129, sisteme moderne de control, un cockpit digital și un radar de tip AESA APG-82(V)1. De asemenea, dispune de o suită avansată de sisteme de război electronic și poate transporta până la 12 rachete aer-aer.

Dar oricât de performant e F-15EX, ar fi o alegere înțeleaptă?

 

Un pilot polonez explică de ce combinația F-16, FA-50, F-35 și F-15 e un adevărat coșmar

 

4. F-35 al Fo... (whatsapp-image-2024-05-22-at-21-34-40-4_02623200.jpeg)

F-35 al Forțelor Aeriene americane din Europa (USAFE) expus la BSDA 2024 de către Lockheed Martin. Photo source: DefenseRomania

Generalul (r.) al Forțelor Aeriene Poloneze Tomasz Drewniak, fost pilot de luptă, într-un interviu acordat publicației poloneze Defence 24, explică de ce o asemenea combinație între patru tipuri de avioane de luptă principale e un adevărat coșmar și nu ar putea fi susținută decât de superputerile SUA și China.

„Nu există nicio țară în lume - poate cu excepția SUA și China, care operează mii de avioane - care să se bazeze pe trei sau patru tipuri de avioane cu reacție. Dacă vom decide să mai achiziționăm o platformă diferită de cele pe care le avem, vom avea 120-140 de avioane, dar în patru tipuri diferite. În opinia mea aceasta este o problemă uriașă de logistică și de formare a piloților pentru că nu vom putea antrena în masă atâția piloți pentru atâtea avioane.

De fapt, țări de dimensiunea Poloniei au optat pentru două tipuri de avioane în aviația militară. Prima variantă – prezentată de Scandinavia și țările Benelux, care timp de 40 de ani au folosit F-16 - Finlanda excepție cu F-18 -, iar astăzi trec la F-35 Lightning II.

Al doilea model de construire a forțelor aeriene este prezentat de țări precum Marea Britanie, Italia sau Spania. În acest caz, modelele de aeronave ulterioare se suprapun și sunt tot două tipuri. În Italia avem Eurofighter și F-35, în Marea Britanie Eurofighter și F-35 și în Spania este Eurofighter și F-18 .

Nu voi spune care din aceste două modele este mai bun sau mai rău – fiecare are avantajele și dezavantajele lui. Cu toate acestea, este de remarcat faptul că în ambele cazuri vorbim de maximum două tipuri de avioane, nu patru. 

5. Prima aer... (gpwctgmawaehbyj_43899200.jpeg)

 Prima aeronavă operațională F-15EX / 142nd Wing

A avea patru tipuri de avioane de bază ar fi o problemă uriașă. Ar fi necesare patru centre de formare și patru centre de simulare. S-ar putea să ajungem în situația în care vom începe să ne mâncăm propria coadă, pentru că în loc să pilotam aceste avioane în misiuni de luptă, jumătate din ele ar trebui folosite pentru antrenament. Nu va exista un sistem central de instruire bazat pe un singur tip de aeronavă, deoarece fiecare unitate va trebui să-și antreneze proprii piloți.

Nu vreau să spun că aceasta este o soluție foarte proastă, dar toate argumentele pro și contra ar trebui analizate cu atenție. Știu că F-15EX este un avion frumos și puternic – chiar am avut ocazia să lupt într-un exercițiu împotriva sa, dar dacă vom avea o problemă mai mare decât capacitatea pe care el ne-o oferă?”, a conchis fostul pilot polonez.

CITEȘTE ȘI: Mai invadează cineva Polonia? Apache, un adevărat monstru de ucis tancuri rusești, achiziționat de polonezi în versiunea cea mai avansată a elicopterului

DefenseRomania App

Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență

Get it on App Store
Get it on Google Play

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News


Articole Recomandate


CONTACT | POLITICA DE CONFIDENȚIALITATE | POLITICA COOKIES |

Copyright 2024 - Toate drepturile rezervate.
cloudnxt2
YesMy - smt4.5.3
pixel