În timpul unui discurs ținut în Pakistan, la Karachi, pe 2 august, cu ocazia lansării la apă a celei de-a patra corvete dezvoltate prin program comun turco-pakistanez, viceministrul turc al Apărării, Celal Sami Tufekci, a anunțat că cele două țări vor începe în curând discuțiile privind intrarea Pakistanului în programul de dezvoltare a aeronavei Kaan.
Declarația este cu atât mai interesantă, cu cât vine la doar câteva zile după ce Azerbaidjanul a fost introdus în programul avionului de luptă de generația a V-a, Kaan.
„Destul de curând, în această lună, vom discuta cu omologii noștri pakistanezi pentru a include oficial Pakistanul în programul nostru național de avioane de luptă Kaan”, a declarat Tufekci demnitarilor adunați, printre care s-a aflat și prim-ministrul pakistanez Shehbaz Sharif.
Tufekci a dezvăluit că aproximativ 200 de oficiali și ingineri pakistanezi contribuie deja la sprijinirea dezvoltării aeronavei.
Calendarul pentru potențiala intrare a Pakistanului în program este neclar, dar dacă se va concretiza, ar marca o îndepărtare semnificativă a Islamabadului de China, ca partener de dezvoltare a avioanelor de luptă.
Pakistanul a dezvoltat împreună cu China modelul JF-17 Thunder
Pakistanul a dezvoltat împreună cu China modelul JF-17 Thunder în diferitele sale blocuri și iterații și a exportat cu succes platforma, în timp ce Forțele Aeriene din Pakistan au devenit recent primul client de export pentru avionul de luptă Chengdu J-10.
Cu toate acestea, în ultimii ani, Pakistanul a intensificat cooperarea în domeniul apărării cu Turcia, de unde a cumpărat deja drone Bayraktar TB2 și, posibil, noul model Bayraktar Akinci.
Pakistanul dorea, de asemenea, să cumpere elicopterul de atac T-129 ATAK, dar SUA nu au aprobat exportul turboaxului Honeywell/Rolls-Royce LHTEC T800, ceea ce a dus la anularea comenzii de 30 de aparate.
Foarte probabil, Pakistanul nu va renunța la proiectul privind dezvoltarea propriului avion de luptă – așa-numita aeronavă de luptă de generație următoare – denumit Proiectul Azm, inițiat în 2017, și va încerca să folosească experiența acumulată în parteneriatele cu China și Turcia pentru producerea unei aeronave de luptă cu performanțe ridicate.
Azerbaidjanul a devenit membru oficial al programului Kaan luna trecută
Reamintim că Azerbaidjanul a devenit membru oficial al programului Kaan luna trecută, când Baku a semnat un acord cu Ankara, în cadrul expoziției de apărare IDEF de la Istanbul. Acordul stabilește procedurile de lucru și principiile de cooperare privind activitățile comune de producție și dezvoltare pentru Kaan și va deschide calea pentru ca Azerbaidjanul să producă subsisteme pentru aeronave.
Forma unui astfel de acord pentru Pakistan este neclară, dar ar putea prevede ca Islamabadul să acopere mai multe activități practice de producție, având în vedere că deține o industrie aerospațială foarte capabilă.
Turkish Aerospace Industries (TAI) lucrează din 2010 la un succesor al F-16 și al modernizărilor încă mai vechiului F-4, denumit în Turcia F-4E-2020 Terminator. Potrivit unor date recente, Kaan, cunoscut anterior sub numele de TF-X (Turkish Fighter - Experimental), ar trebui să zboare pentru prima dată anul acesta.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News