Alături de alți atașați navali europeni, inclusiv cei din Franța, Marea Britanie și Norvegia, Marco a subliniat preocuparea tot mai mare a Marinei Italiene pentru alte regiuni din afara Mediteranei, zona sa tradițională de responsabilitate. Având în vedere că aproximativ 2% din economia Italiei provine din mare, atașatul a subliniat importanța menținerii căilor maritime deschise și libere în cadrul ordinii internaționale bazate pe reguli.
În 2023, Marina Italiană a trimis în Indo-Pacific pentru șase luni fregata Francesco Morosini (clasa Thaon di Revel). Nava de studii Amerigo Vespucci a plecat, de asemenea, anul trecut pentru o desfășurare de 20 de luni la nivel mondial și este programată să viziteze mai multe porturi din Oceanele Pacific și Indian în 2024, potrivit publicației Naval News.
Căpitanul Bagni a confirmat că Marina italiană va participa la Rim of the Pacific (RIMPAC) 2024. Găzduit de Forțele Navale americane, RIMPAC are loc o dată la doi ani în lunile iunie și iulie, fiind cel mai mare exercițiu naval din lume. Deși anul acesta va fi primul care va include participarea directă a Romei, observatorii marinei italiene au fost prezenți la ultimele câteva iterații ale exercițiului.
Bagni a adăugat, de asemenea, că, în așteptarea „aprobării politice” de la Roma, Marina italiană intenționează să desfășoare, pentru prima dată în Indo-Pacific, portavionul Cavour. Deși aceste planuri sunt încă în așteptare, el a declarat că desfășurarea este „probabilă”.
„Începând din iunie 2024, cred că (Cavour Carrier Strike Group) va fi desfășurat în regiunea Indo-Pacific timp de șase luni. Și până la sfârșitul anului, grupul va atinge capacitatea operațională inițială cu F-35B. Din punct de vedere al compunerii (grupului de lovire), desfășurarea în Indo-Pacific (…) ar putea fi împreună cu (nave din) forțele navale ale unor țări din UE și/sau partenere”, a declarat Bagni.
În această desfășurare planificată, Marina italiană încearcă să lucreze împreună cu Japonia, Australia și Statele Unite, în special prin activități bazate pe aviație, cum ar fi exercițiul Pitch Black din Australia și activități comune cu portavionul japonez. Cooperarea cu Italia referitoare la operațiunile cu avioanele stealth F-35B a fost menționată încă de anul trecut de Forța de autoapărare maritimă a Japoniei (JMSDF). La rândul său, căpitanul Marco Bagni a declarat că această interacțiune cu portavionul japonez ar putea „împărtăși experiența Marinei italiene în ceea ce privește operaționalizarea F-35B pe portavionul Cavour”.
„Oportunități multiple de interacțiune și exercițiu” cu Marina și Corpul de Infanterie Marina al Statelor Unite au fost, de asemenea, menționate fără alte detalii de atașatul militar naval al Italiei în SUA.
Portavionul italian Cavour ar fi a treia navă europeană din această categorie care va ajunge după anul 2000 în Oceanul Pacific, după desfășurările portavionului francez Charles de Gaulle din 2002 și 2019 și a celui britanic Queen Elizabeth în 2021. Pentru anul viitor, Marea Britanie a anunțat că-și va trimite cel de-al doilea portavion (Prince of Wales) în Pacific. De asemenea, Franța ar putea fi și ea prezentă în 2025 în Pacific cu Charles de Gaulle, ocazie cu care am putea asista la validarea misiunilor comune de două portavioane cu capabilități diferite de aviație F-35 – Rafale.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News