În arhivele militare ale Israelului se afla informaţii despre simulări ale unor lupte aeriene între F-16, F-15 și MiG-29. În mod surprinzător, acestea au avut loc în decurs de trei zile în Israel. În aprilie 1997, trei MiG-29 au ajuns în Israel. Cum și de unde au apărut - există o mulțime de speculații.
Deși piloți dezertori din țări arabe, inclusiv din Siria, au fugit cu tot cu avioane MiG-29, Israelul nu a dezvăluit niciodată originea celor trei avioane MiG-29.
Până la mijlocul anilor 1990, atât Forțele Aeriene ale Iranului, cât și ale Siriei - cei mai importanți dușmani ai Israelului - au început să primească avioane MiG-29. Aceste avioane aduceau o îmbunătățire semnificativă a capacităţilor de luptă de care dispuneau forţele aeriene iraniene şi siriene, ceea ce pentru securitatea Israelului era o adevărată amenințare de securitate, potrivit publicaţiei The Drive.
Pentru început, forțele aeriene israeliene au reușit să testeze un MiG-23MLD Flogger-G, adus în țară de un dezertor sirian în 1989. Deși aceasta era cea mai avansată versiune a avionului de vânătoare Flogger (Mikoian-Gurevici MiG-23 cu geometrie variabilă a aripilor) la acea vreme și i-a impresionat pe israelieni în anumite privințe. Cu toate acestea, avionul MiG-29 îi interesa mai mult în ceea ce privește capacitățile generale de luptă aer-aer, deoarece era considerat un rival pe măsură pentru avioanele F-15 și F-16.
Potrivit relatării oficiale a Forțelor Aeriene Israeliene, trei MiG-29 Fulcrum-A au fost aduse în Israel în jurul lunii aprilie 1997, după care "timp de câteva săptămâni, piloții de testare israelieni au învățat avionul și sistemele sale de armament, au efectuat numeroase ore și au testat caracteristicile avionului, simulând confruntări aeriene cu avioane de luptă israeliene.
În perioada de după căderea Cortinei de Fier, MiG-29 era considerat cel mai bun avion de luptă din lume
În timp ce Israelul nu a recunoscut niciodată sursa celor trei avioane MiG-29, există o serie de dovezi care indică faptul că acestea au aparținut Forțelor Aeriene Poloneze - cel puțin un pilot israelian confirma acest lucru. Toate semnele și marcajele au fost vopsite sau ascunse. Totul era în limba rusă, își amintește un pilot de încercare israelian.
Printre israelienii care au avut șansa de a pilota cu MiG-29 s-a numărat și locotenent-colonelul M., care era comandantul Centrului de Testare Aeriană la acea vreme. "Suntem obișnuiți să testăm aeronave străine, dar zborul de testare a unui MiG-29 a fost ieșit din comun", și-a amintit el.
'Locotenent-colonel M.', aşa cum apare în arhivele militare israeliene, fără a se menționa numele său complet, vorbește despre provocarea de a urca la bordul unui avion care la acea vreme era considerat "cel mai mare coșmar" împotriva avioanelor de vânătoare americane. De altfel, în perioada de după căderea Cortinei de Fier, MiG-29 era considerat cel mai bun avion de luptă din lume, se arată în arhivele militare israeliene.
Forțele Aeriene Israeliene au decis să confrunte F-15 și F-16 într-o luptă simulată cu MiG-29
'Locotenent-colonelul M', își amintește că avioanele au fost examinate cu atenție. Nu era atât de încântat să piloteze MiG-29, cât era de încântat de toți ochii ațintiți asupra lui. Pilotul israelian își amintește că, în ziua în care MiG-29 a decolat pentru prima dată de pe pistă, toată lumea de pe aeroport s-a oprit din lucru și a urmărit cu interes momentul istoric.
"Nu am fost prea entuziasmat de primul zbor solo pe MiG", a reflectat lt. col. M. "Ceea ce a fost emoționant este faptul că atât de mulți oameni au urmărit acel prim zbor. Nu în fiecare zi un MiG decolează de pe pista escadrilei. Toată lumea de la bază s-a oprit din ceea ce făcea pentru a urmări zborul acelui avion", a spus acesta.
O provocare a fost limba rusă și comenzile vocale ale sistemelor de avertizare. 'Locotenent-colonelul M' spune că multe dintre traduceri au fost făcute la fața locului cu ajutorul dicționarelor și a improvizației. După un zbor dificil, echipajele au efectuat o analiză a aeronavei timp de trei ore. La un moment dat, Forțele Aeriene Israeliene au decis să confrunte F-15 și F-16 într-o luptă simulată cu MiG-29.
Locotenent-colonelul M. își amintește că MiG-29 s-a dovedit a fi un "adversar foarte, foarte serios" împotriva avioanelor de vânătoare americane. "În anumite scenarii, acest avion a fost pur și simplu superior avioanelor noastre de vânătoare", spune pilotul. 'Locotenent-colonelul M.', spune că a fost impresionat de manevrabilitatea MiG-ului rusesc.
,,Avantajul lui MiG-29 este "într-o luptă strânsă [în viraje]", spune pilotul. Potrivit locotenent-colonelului israelian, "piloții israelieni trebuie să fie foarte atenți când se confrunta cu o aeronavă MiG-29", mai ales dacă la manşa se afla un pilot experimentat.
Un alt pilot israelian a participat la teste - maiorul N. Potrivit acestuia, în anii '90, MiG-29 avea un sistem IRST [infrared search and track] incredibil. Pilotul își amintește că sistemele de rachete ale MiG-ului l-au impresionat. Dar, de asemenea, spune maiorul N., casca pilotului de MiG comunică foarte bine cu sistemul de control al focului, în special atunci când se execută tragerea unei rachete Archer.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News