Comandamentul Aerian Aliat NATO din Ramstein, Germania, a raportat că activitatea aeriană rusă nu a înregistrat o creștere semnificativă, iar misiunile de poliție aeriană au fost efectuate de peste 300 de ori în anul precedent, în special deasupra Mării Baltice.
NATO menține avioane pregătite non-stop pentru a răspunde unor zboruri neconforme, iar invazia Rusiei în Ucraina din februarie 2022 a dat o nouă importanță misiunii de poliție aeriană, în contextul amenințărilor rusești și al posibilelor acte de sabotaj în regiune.
In 2024, more than 400 scrambles under #NATO control were ordered across NATO Airspace over Europe
— NATO Air Command (@NATO_AIRCOM) January 6, 2025
Overseen by AIRCOM, all 32 Allies collectively contribute to NATO Air Policing arrangements, ensuring the safety & security of the Alliance pic.twitter.com/vBl0z9yrIC
Forțele NATO din întreaga Europă au efectuat mai mult de 400 de interceptari în total în 2024, potrivit Comandamentului aerian aliat. De cele mai multe ori, avioanele sunt ridicate de la sol atunci când aeronavele se apropie de frontierele europene fără să se identifice în mod corespunzător sau să comunice cu controlul traficului aerian.
Comandamentul Aerian Aliat a refuzat să furnizeze cifre exacte cu privire la de câte ori avioanele NATO sunt alertate și unde, spunând că datele ar putea dezvălui informații sensibile potențial dăunătoare pentru securitatea operațiunilor în curs.
Zborurile pentru monitorizarea avioanelor militare rusești ar fi înregistrat maxim istoric în 2022, aproape dublându față de anul precedent, la 570, din cauza declansarii războiului din Ucraina. Saltul a venit pe fondul creșterii activității armatei ruse și a unei prezențe mai puternice a NATO pe flancul estic al Europei, ceea ce înseamnă mai multe avioane de luptă disponibile pentru supravegherea aeriană, potrivit Radio Free Europe/Radio Liberty, care citează DPA.
Statele europene membre ale NATO și-au consolidat prezența în țările baltice și pe frontul estic al Europei ca răspuns la agresiunea Rusiei. Forțele aeriene europene contribuie cu o gamă largă de aeronave pentru poliția aeriană, inclusiv F-35 olandeze și norvegiene, F-16 belgiene, Eurofighter italiene și britanice, F/A-18 spaniole și Rafale franceze.
În noiembrie, Estonia a finalizat lucrările majore de renovare a pistei de la baza aeriană Ämari pentru a sprijini mai bine misiunea de poliție aeriană din țările baltice, iar olandezii au fost primii care au început să opereze avioane NATO de la baza renovată în decembrie. În iunie, alianța a organizat primul său eveniment de lupte aeriene unu la unu la baza aeriană Ramstein din 1994
Avioanele militare rusești de-a lungul flancului estic al NATO au o istorie de a nu transmite un cod transponder care să le indice poziția și altitudinea, de a nu depune un plan de zbor sau de a nu comunica cu controlorii de trafic aerian, potrivit Comandamentului aerian aliat. Majoritatea întâlnirilor aeriene dintre avioanele NATO și cele rusești sunt sigure și profesionale, iar încălcările spațiului aerian al NATO de către aeronavele militare rusești sunt în general rare și de scurtă durată, potrivit comandamentului.
DefenseRomania App
Fii primul care află cele mai importante știri din domeniu cu aplicația DefenseRomania. Downloadează aplicația DefenseRomania de pe telefonul tău Android (Magazin Play) sau iOS (App Store) și ești la un click distanță de noi în permanență
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DefenseRomania și pe Google News